Jak srovnat hormony do správné rovnováhy?

Jenom minimální změny v hladině hormonů mohou vyvolat dalekosáhlé změny v celkovém fungování lidského těla. Hormony ve velké míře ovlivňují nejenom fyzickou stránku člověka, ale také psychickou. Zdaleka nesouvisejí jenom s obdobím puberty, ve kterém se o hormonech a jejich vlivu mluví více než jindy.

Jenom minimální změny v hladině hormonů mohou vyvolat dalekosáhlé změny v celkovém fungování lidského těla. Hormony ve velké míře ovlivňují nejenom fyzickou stránku člověka, ale také psychickou. Zdaleka nesouvisejí jenom s obdobím puberty, ve kterém se o hormonech a jejich vlivu mluví více než jindy.

Bez nadsázky lze říct, že hormony nás ovlivňují po celý život. Řídí růst, dospívání, ale také období plodnosti, jako šedá eminence stojí za menopauzou a nakonec i stárnutím.

Zelené superpotraviny pro hormonální rovnováhu

Hormonální rovnováhu ovlivňujete tím, co jíte. Neprospívají jí toxiny a rafinované potraviny plné cukrů a jiných přídatných látek. Srovnat je naopak může vyvážený jídelníček. Směs 5 zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS vaší hormonální rovnováze napomůže hned z několika důvodů:

blendea supergreens produkt
Klikněte na obrázek a podívejte se na podrobné zdravotní benefity.

Žena a hormonální rovnováha

Každá žena ví o hormonech své. Každý měsíc na vlastní kůži pozoruje kolísání hladiny ženských hormonů, které se odráží nejenom v podobě plodných dnů a menstruaci. Hormony nezřídka stojí také za různými náladami, které se u ženy během menstruačního cyklu mění podobně tak, jak se mění stav hormonů estrogenu a progesteronu. A zdaleka nejde jenom o tyto dva nejznámější ženské hormony.

  • Nejsou to jenom ženské pohlavní hormony estrogen a progesteron, je to také mužský hormon testosteron, který se v menší míře vyskytuje i v ženském těle.
  • Mezi ženskými hormony má své nezastupitelné místo a zásadní funkci také hormon prolaktin, který se podílí na plodnosti, zabezpečuje tvorbu mateřského mléka, ale i další záležitosti ženy – matky.
  • Ženským životem hýbou také hormony folitropin, folikulostimulační hormon (FSH) a lutropin, luteotropní hormon. Spoluvytváří menstruační cyklus, starají se o rozmnožování, ale zaštiťují také spolupráci jednotlivých ženských hormonů mezi sebou.

VIDEO: 4 potraviny pro hormonální rovnováhu. 

Komplexní význam hormonální rovnováhy

V lidském těle je vše propojené. Pokud má organismus správně fungovat, musí vše být ve vzájemné rovnováze. Hormonální rovnováha je tím, co zásadně ovlivňuje celkovou rovnováhu organismu. Nestačí přitom pouze sledovat a regulovat hladinu jednoho vybraného hormonu. Kvůli jejich interakci je potřeba pracovat na celkové hormonální rovnováze.

Nejde přitom o ryze ženské záležitosti. Mj. jde také o hubnutí nebo tloustnutí, i to se totiž ve velké míře děje v režii hormonů. Pokud hormony nejsou dlouhodobě v rovnováze, zaručeně to poznáte na tom, jak funguje, resp. nefunguje vaše tělo.

TIP: 4 hormony, které stojí za hubnutím i přibíráním

10 projevů dlouhodobé hormonální nerovnováhy

  • extrémní únava bez zjevné příčiny
  • pocit nafouknutého břicha
  • zažívací potíže, průjem nebo zácpa
  • nechuť k jídlu nebo naopak návaly vlčího hladu
  • výkyvy v hmotnosti, hubnutí či tloustnutí
  • nervozita, psychická podrážděnost
  • kožní problémy, akné
  • nadměrný růst ochlupení
  • menstruační potíže
  • noční pocení

POZOR: Pokud máte dojem, že máte opravdu potíže s hormony, obraťte se na svého lékaře. Jedině ten umí odhalit skutečnou příčinu vašich potíží a také smí léčit.

4 věci, které srovnat, když chcete srovnat hormony

Některé věci neovlivníme a některé ano. Pokud jde o zdraví nebo třeba postavu, hubnutí a tloustnutí, můžeme nadávat, že to máme zděděné. S genetickými predispozicemi opravdu nic neuděláme a nezbývá než nadávat.

Anebo se můžeme soustředit na to, co ovlivnit můžeme. A to jsou právě hormony. Přitom hormony, vyvážená nebo nevyvážená hormonální hladina má na náš organismus zásadní vliv. To ostatně zaznělo již v předchozích odstavcích. Nyní je čas začít něco dělat – srovnat hormony tak, aby vše mohlo fungovat tak, jak má. Jak na to?

1. Dostatek spánku

Vylučování mnoha hormonů se děje v závislosti na tom, jak zacházíme se svým tělem. Například hladina hormonů hladu a sytosti ghrelinu a leptinu se odvíjí od spánkového režimu. Lidské tělo spánek potřebuje a potřebuje ho i kvůli vyrovnané hladině hormonů.

Máte potíže se spánkem? Spíte málo nebo nekvalitně? Nejdříve zrevidujte svoji ložnici, základem je spát na ergonomické matraci a polštáři, samozřejmostí je čisté povlečení a čerstvý vzduch daný větráním před spaním.

Předpokladem kvalitního spánku je také nižší teplota v ložnici, ticho a tma. Pomoci může i meditace nebo lehké cvičení před spaním, také aromaterapie nebo bylinky.

ČTĚTE TAKÉ: 11 tipů, jak klidně spát a budit se odpočatá

Spánek pro vyvážené hormony

Spánek a celková regenerace se podepíše na správné hladině hormonů. 

2. Rozumný pohyb

S hubnutím může pomoci i hormon adrenalin, který se vyplavuje při tzv. adrenalinových situacích. Jde o situace psychicky a fyzicky náročné, mj. půjde také o intervalový, vysoce intenzivní tréning. Už jenom kvůli adrenalinu vám může být takový tréning prospěšný při hubnutí.

Dlouhodobě, s ohledem na vyváženou hormonální hladinu však přijdou vhod sporty spíše klidnější. Například při běhaní se dle serveru Bezvaběh.cz snižuje příliš vysoká hladina adrenalinu nebo podobně působícího hormonu kortizolu.

Na druhé straně se vyplavují endorfiny, hormony navozující dobrou náladu, které mj. také potlačují chuť k jídlu. Dobrou náladu a radost přináší i serotonin, další z hormonů štěstí, které jsou s během spojeny.

Přímo s cílem harmonizovat hormonální hladinu vzniklo cvičení – hormonální jóga, která má speciální sestavu pro muže a speciální sestavu pro ženy. Lektorka hormonální jógy pro server Jógoviny.cz uvedla, že ženám toto cvičení pomáhá s otěhotněním, silnou a bolestivou menstruací, premenstruačním syndromem i dalšími ženskými potížemi.

Dle lektorky má mít také pozitivní efekt na psychiku, kdy přináší pocity spokojenosti, vnitřní klid, ale třeba i  silnější libido.

3. Vyvážený jídelníček

Předpokladem vyvážené hladiny hormonů v organismu je vyvážený jídelníček, tedy jídelníček, který v optimálním poměru přináší všechny makro i mikroživiny. Je to pestrý jídelníček, ve kterém nechybí živé enzymy, vitamíny a minerály.

Tak jako zdravý jídelníček přispívá k vyvážené hladině hormonů, tak jídelníček nezdravý hladinu hormonů ovlivňuje negativně. Hormonům škodí průmyslově zpracovávané potraviny plné přídavných éček. Bílý cukr, pšeničná mouka, alkohol, kofein nebo rafinované rostlinné oleje – to jsou potraviny, které si s hormony příliš nerozumí.

Pokud se tedy pustíte do detoxikace organismu, eliminujete v jídelníčku nezdravé složky a přidáte detoxikační potraviny a přírodní detoxikační prostředky (například chlorellu), uděláte zároveň něco pro své hormony. Chlorella a další zelené potraviny se navíc řadí mezi pomocníky, kteří pomáhají vyvážené hladině hormonů v těle.

ČTĚTE TAKÉ: 8 potravin pro hormonální rovnováhu.

4. Stopka chemii

Ještě horší vliv než nezdravé potraviny, především tedy na ženský organismus, mají tzv. xenoestrogeny. Jde o syntetické látky, které napodobují ženské pohlavní hormony estrogeny. Dle serveru Prokondici.cz je zdrojem negativně působících xenoestrogenů například sója.

Najdeme je také jako součást běžně užívaných plastů, kosmetiky, hygienických potřeb nebo úklidových prostředků. Z chemického pohledu jde také o pesticidy, parabeny, ftaláty a bisfenoly.

Dalo by se říct, že s chemií se setkáváme všude kolem sebe. Na druhé straně si můžeme vybírat, čím se obklopíme nebo co jíme. Například naše recepty nepočítají s žádným cukrem, rafinovaným potravinami nebo přídatnými látkami, pokud si uděláte některou z našich smoothie bowl v keramické misce, rozhodně sobě a svým hormonům nijak neublížíte, naopak.

hormonální rovnováha

Který recept vyzkoušíte?

smoothie s grapefruitem a blendeou

DÁLE ČTĚTE: Užitečný rozhovor o přerušovaném půstu s Martinem Jelínkem

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    2 komentáře: “Jak srovnat hormony do správné rovnováhy?”

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek