Antioxidanty a ty nejbohatší potraviny

Antioxidant je v poslední době poměrně nadužívané slovo, mnozí však nevědí, co přesně znamená. Setkáváme se s ním například u některých potravinových doplňků nebo i u kosmetiky.Antioxidanty vnímáme jako něco pozitivního a zdravého, často si je také spojujeme s omlazením a krásou. Co ale v našem těle způsobují a proč je potřebujeme? Nejde jen o výdobytek moderní doby a součást boomu zdravého životního stylu?

Antioxidant je v poslední době poměrně nadužívané slovo, mnozí však nevědí, co přesně znamená. Setkáváme se s ním například u některých potravinových doplňků nebo i u kosmetiky.

Antioxidanty vnímáme jako něco pozitivního a zdravého, často si je také spojujeme s omlazením a krásou. Co ale v našem těle způsobují a proč je potřebujeme? Nejde jen o výdobytek moderní doby a součást boomu zdravého životního stylu?

Pojem antioxidanty je často užíván také ve spojitosti s volnými radikály, které našemu tělu naopak škodí. Právě antioxidanty je mají neutralizovat. Udělejte si v tom s námi jasno a zjistěte, jak čerpat antioxidanty z přírodních zdrojů.

Směs Blendea SUPERGREENS plná antioxidantů

Dopřejte si řádnou dávku zdraví a antioxidantů přímo z přírody každý den jedinou lžičkou směsi Blendea SUPERGREENS.

ukaž zdravotní účinky Blendea

Co jsou volné radikály?

synteticke_leky

Abychom pochopili účinek antioxidantů, měli bychom nejdříve vědět něco o volných radikálech. Volný radikál je každá molekula, která obsahuje lichý počet elektronů a vykazuje tak velkou nestabilitu a reaktivitu.

Taková molekula se snaží ve svém okolí co nejrychleji udat svůj nadbytečný elektron, aby dosáhla rovnovážného stavu. Tím vzniká oxidativní reakce, jejímž vlivem může dojít až k tzv. oxidačnímu stresu.

Volné radikály vznikají v našem organismu neustále jako vedlejší produkt látkové výměny v buňkách. Můžeme je ale do těla přijímat i z vnějšího prostředí.

Vyskytují se např. v průmyslových látkách jako jsou pesticidy, hnojiva či výfukové plyny. Vznikají také vlivem kouření, nadměrné konzumace alkoholu, špatné stravy a to především konzumace polotovarů a smažených jídel či užíváním silných léčiv.

Negativní účinky volných radikálů

Volné radikály se podílejí na mnoha důležitých chemických reakcích v lidském těle, ale při jejich nadměrném množství dochází k poškození organismu.

Oxidace těla způsobená volnými radikály je hlavní příčinou stárnutí. Volné radikály hrají také roli ve vzniku nebo rozvoji několika desítek onemocnění. Narušují buněčné membrány a ničí DNA (kyselinu rybonukleovou), čímž přispívají ke vzniku nádorů a rakoviny.

Podílejí se také na vzniku Alzheimerovy choroby či řady srdečních a plicních onemocnění. Přemírou volných radikálů dochází k narušení rovnováhy a poškození zdravých buněk našeho těla.

volne_radikaly

Přemíra volných radikálů v těle způsobuje předčasné stárnutí kůže.

Pozitivní účinek antioxidantů

Jak jsme si již řekli, přemíra volných radikálů v našem těle způsobuje kyslíkovou, tedy oxidační reakci. Jak už nám tedy napovídá samotné pojmenování “antioxidanty”, tyto látky dokážou oxidační reakci zabránit, volné radikály neutralizovat a minimalizovat tak jejich škodlivé účinky.

Antioxidanty i volné radikály si tělo v určité míře vytváří samo. Protože v dnešní době jsme ale každodenně vystavováni škodlivým vnějším vlivům, které vznik volných radikálů podporují, naše tělo si nemusí stíhat vytvářet dostatek antioxidantů samo.

Jejich příjem ve stravě je tak pro naše zdraví nezbytný. Ochrání nás před nemocemi vznikajícími v důsledku oxidačního stresu a zpomalí chátrání a stárnutí našich buněk.

Není náhoda, že jsou antioxidanty přidávány také do kosmetiky, která má revitalizovat a omladit pokožku. Tyto jejich účinky jsou věděcky prokázané.

Nejbohatší zdroje antioxidantů

Mezi antioxidanty s největší antioxidační kapacitou patří vitamin E, vitamin C, beta-karoten a selen. V největším množství se vyskytují v rostlinných zdrojích, především v ovoci a zelenině.

Významnými antioxidanty jsou i flavonoidy, což jsou rostlinná barviva. Jejich výskyt v ovoci či zelenině tedy snadno poznáme podle jejich výrazné barvy.

Hojně se nachází například v pomerančích, lesních plodech, červeném víně, červené paprice, rajčatech, špenátu, dýni anebo mrkvi.

Kromě antioxidačních vlastností působí flavonoidy antibakteriálně a podporují produkci hormonů.

Vědecké výzkumy také potvrdily, že zvýšený příjem flavonoidů snižuje riziko onemocnění srdce a cév.

flavonoidy

Pozor! Antioxidanty jsou v mnohem větší míře přítomné v potravinách v syrovém stavu. Po tepelné úpravě jich zbude jen zlomek. Dbejte na denní přísun syrové zeleniny a ovoce!

Měli bychom určitě upřednostňovat přírodní zdroje antioxidantů před těmi syntetickými.

Jednak mají vyšší účinky a příliš vysoké dávky syntetických antioxidantů mohou mít řadu vedlejších účinků, dokonce mohou způsobit opět i oxidační stres.

Přinášíme vám tipy na potraviny s nejvyšším obsahem antioxidantů vůbec.

Zelený ječmen

Tato superpotravina má velmi široké a všestranné účinky na náš organismus. Obsahuje vysoké množství chlorofylu, který je díky vitamínům A, C a E významným antioxidantem. O jeho blahodárných účincích si můžete přečíst v našem předchozím článku.

Zelený ječmen pak navíc obsahuje beta-karoten a spoustu dalších vitamínů, minerálů a enzymů pomáhajících při léčbě závažných onemocnění srdce a cév, chronických potížích s kůží, ale také s trávením.

Zabraňuje překyselení organismu, které je také příčinou mnoha civilizačních chorob. Působí jako prevence a posiluje imunitu.

zeleny_jecmen

Rakytník řešetlákový

Rakytník je trnitý keř s dlouhými podzemními výhonky. Přestože se nejvíce účinných látek nachází v plodech, zdraví prospěšné látky obsahuje v podstatě celá rostlina. Je jednou z nejstarších bylin, kterou člověk používá k léčení.

Rakytník obsahuje velké množství antioxidantů v podobě vitamínu C, dokonce desetkrát víc než pomeranč! Dále má vysoký obsah vitamínů A, B, F a K a již zmíněných flavonoidů.

Tato oranžová rostlinka podporuje imunitní systém, čistí organismus, pomáhá při revmatismu či kožních onemocněních.

Zelený a černý čaj

Léčebné účinky čajovníku byly známé už v dávné minulosti. Čaj obsahuje přibližně 130 chemických látek. Patří sem třísloviny, flavonoidy, některé vitamíny (A, B, C a P) a minerální látky.

Antioxidačním účinkem jsou významné především flavonoidy, které mohou zabránit oxidaci cholesterolu v krvi, jenž způsobuje vytváření usazenin na stěnách cév. Typ a množství flavonoidů v čaji se mění v závislosti na druhu listu, prostředí, ve kterém čajovník roste, zpracování, výroby a dalších faktorech.

Antioxidační účinky mají i některé druhy hub jako hlíva ústřičná nebo houba šitake, kakao, káva či panenský olivový olej.

detoxikacni_caj

Doporučujeme i výborné detoxikační čaje 

Zařaďte antioxidanty do svého jídelníčku!

Jak jsme již řekli, pro získání maximálního množství antioxidantů ze stravy je důležité ji přijímat v syrovém stavu. Málokdo však zvládá sníst několik kusů ovoce a zeleniny denně.

Výbornou variantou jsou chutné smoothie nápoje připravené z celého ovoce či zeleniny, kromě vitamínů tak vašemu tělu dodají také spoustu vlákniny. Vyzkoušejte některý z našich smoothie receptů:

autor

    Veronika Maleňáková

    O zdravý životní styl se zajímám již pěknou řadu let a moje domácí knihovna přetéká literaturou na toto téma. Díky tomu jsem se dostala k týmu Blendea. Zdravý životní styl je stále můj velký koníček, i když nyní se mu věnuji více prakticky :)

    2 komentáře: “Antioxidanty a ty nejbohatší potraviny”

    1. Pravda,4 měsíce do sebe cpu RAW kakaové boby nepražené a každé ráno a na noc panáčka panenského oliv. oleje a krevní testy i jaterní… Pecka!!

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek