Mladá pšenice – mocný zdroj zdravého chlorofylu

Pšenice tu vždy byla a vždy bude. Odpradávna z ní vyrábíme chléb, avšak ten nás dnes zajímat nebude. Věnovat se budeme mladé pšenici, a tedy výhonkům, z nichž později vyrostou zlatavé klasy.Jelikož výhonky mladé pšenice později vyživují celou rostlinu až do její sklizně, obsahují obrovské množství výživných látek na čele s prospěšným chlorofylem. Konzumace mladé pšenice se stala trendem na poli zdravé výživy a řešení zdravotních obtíží, nedostatku energie a prevence před zákeřnými nástrahami dnešní civilizace. Pěstovat, sušit nebo kupovat ve zdravé výživě? Odpovídáme v článku.

Pšenice tu vždy byla a vždy bude. Odpradávna z ní vyrábíme chléb, avšak ten nás dnes zajímat nebude. Věnovat se budeme mladé pšenici, a tedy výhonkům, z nichž později vyrostou zlatavé klasy.

Jelikož výhonky mladé pšenice později vyživují celou rostlinu až do její sklizně, obsahují obrovské množství výživných látek na čele s prospěšným chlorofylem.

Konzumace mladé pšenice se stala trendem na poli zdravé výživy a řešení zdravotních obtíží, nedostatku energie a prevence před zákeřnými nástrahami dnešní civilizace. Pěstovat, sušit nebo kupovat ve zdravé výživě? Odpovídáme v článku.

Mladá pšenice – chutná, svěží a výživná

Ve srovnání s další výbornou superpotravinou – mladým zeleným ječmenem, má jednu výhodu. Chuťově je příjemnější, svěžejší a nemá tak výrazné hliněno-rostlinné aroma.

Oproti ječmeni více urychluje metabolismus, díky čemuž přijaté živiny vstřebá a zpracuje rychleji, čímž dodá v rychlém čase více energie. Říká se, že jeden panáček čerstvé šťávy nabudí organismus více, než šálek kávy.

mlada psenice uzivani
Takhle by mohla vypadat ideální párty příznivců zdravé výživy

Používá se jako užitečná součást dietních plánů nebo jako povzbuzující doplněk při chronické únavě. I tehdy je dobré užít 1 panáček nebo lžíci sušené pšenice denně.

Enzymy v mladé pšenici působí proti překyselení organismu, stimuluje ozdravné procesy v těle.

Jak se projevuje překyselení organismu?

  • Rapidní únava po každém jídle
  • Bolesti a tuhnutí svalů
  • Pobolívání kloubů
  • Podrážděnost, stavy mírné deprese a úzkosti z nepohodlí organismu
  • Výkyvy váhy – ztráta svaloviny nebo naopak neopodstatněné přibírání
  • Oslabená imunita a náchylnost k nachlazení i mimo chřipkovou sezónu
  • Slabá koncentrace, útržkovitá paměť
  • Problémy s nehty, vlasy a pletí

Při dlouhodobém působení těchto příznaků může překyselení vést k závažnějším onemocněním, nejčastěji revma, chudokrevnost, slábnutí zubů a kostí, špatná cirkulace krve a další.

VÍTE, ŽE jedna dávka (sklenička šťávy nebo polévková lžíce sušeného pudru) obsahuje přibližně tolik výživných látek, jako 1,5 kila tmavé listové zeleniny (např. listová kapusta, špenát a podobně)? To ale, samozřejmě, neznamená, že byste jinou zeleninu a ovoce měli vyřadit z jídelníčku. Právě naopak – vyvážená, čerstvá strava je nezbytná pro správné fungování celého těla.

Pomáhá mladá pšenice při hubnutí?

Tato otázka zajímá asi každou ženu a odpověď je ano, i když nepřímo. Pšenice dokáže prokazatelně tlumit pocity hladu, takže díky ní sníme o něco méně. A to se přece na váze odrazí!

Stejně tak vysoký obsah enzymů – včetně těch, které podporují trávení – způsobuje, že tělo rychleji zpracuje přijaté kalorie a neuloží jich tolik, jako bez pšenice.

Tyto principy se však odehrávají pouze v částečné, omezené míře, takže nečekejte, že po 1 dávce pšenice denně poletí kila dolů jako při hladomoru. Pro tělo není přirozený žádný extrém.

Mladá pšenice a krvetvorba 

Obrovské procento složení pšeničné šťávy tvoří chlorofyl. Velmi dobře ovlivňuje tvorbu a kvalitu krve.

Molekuly chlorofylu se velmi podobají molekulám hemu – červený krevní pigment. Ten spojováním s bílkovinami vytváří hemoglobin, který odpovídá za vazbu kyslíku v krvi. Dobře okysličená krev je prvořadá při důsledném okysličování celého těla, a tedy udržování orgánů a tkání ve vitální kondici.

VĚDĚLI JSTE, ŽE mladá pšenice je jedním z největších zdrojů chlorofylu v rostlinné říši? Chlorofyl se sice nachází v každé zelené rostlině, avšak právě mladá pšenice je jedna z nejzelenějších.

Chlorofyl je zároveň prvotním produktem rostliny při styku se slunečním světlem. Díky tomu chlorofyl kumuluje více sluneční energie, než jakákoli jiná složka potravy. Vědci dosud nezaznamenali žádnou toxicitu ani jiné negativa pro lidi nebo zvířata.

ZAJÍMAVÉ: Šťáva z mladé pšenice působí preventivně proti kazivosti zubů a ustupování dásní. Pokud máte čerstvou šťávu nebo roztok ze sušené pšenice, denně 5 minut kloktejte nebo pouze držte malé množství v ústech. Vyplivnout ji nemusíte, v těle je stejně prospěšná. Stejně tak můžete žvýkat několik stébel jen tak.

Chlorofyl chrání imunitu a hubí škodlivé bakterie

Mnohé studie prokázaly, že chlorofyl má tendenci zabránit růstu a šíření nepřátelských bakterií. Samostatný chlorofyl nebo přípravky z něj se používají na vnější (kožní problémy, rány a popáleniny) i vnitřní použití (záněty, plísně, virózy).

Nejvhodnější doba pro užití pšenice je ráno nalačno, kdy tělo absorbuje živiny nejrychleji.

Antioxidační účinky chrání buňky před volnými radikály. To není jen otřelá fráze, ale naopak účinná metoda před zrychleným stárnutím buněk a jejich množením se v poškozeném stavu.

MĚJTE PŘEHLED: Prohlédněte si přesné nutriční hodnoty mladé pšenice

Další prospěšné způsoby použití mladé pšenice

  • Při intimních ženských problémech přidávejte skleničku čerstvé šťávy nebo lžíci sušené pšenice přímo do koupele.
  • Stejně tak je dobré pšenici zařadit do péče o vlasy. Uklidní a vyživí pokožku, čímž zabrání vzniku lupů a šedivění vlasů. Malé množství šťávy nebo rozmíchaného pudru vmasírujte do pokožky a nechte působit 15 minut.
  • Stejně postupujte v případě akné i jiných problémů s pokožkou. Vždy důkladně opláchněte vodou. V letních měsících obklady výborně pomohou na spáleniny od slunce.

VIDEONÁVOD: Naučte se připravit výživnou pšenično-medovou masku na pleť

  • Při bolestech kloubů přikládejte na postižené místo obklady z pšenice.
  • Díky vysokému obsahu hořčíku užívejte pšenici při brnění svalů a nepříjemných pocitech tuhnutí v těle. Hořčík způsobuje uvolnění.
  • Mladá pšenice neobsahuje žádný lepek, což je dobrá zpráva pro mnohé intolerantní celiaky.

Způsoby zpracování mladé pšenice

Každý se pravděpodobně zamyslel, jak se k mladé pšenici dostat, pokud v bytě nemá dostatečnou plochu na její pěstování.

mlada psenice pestovani

Z tohoto množství čerstvé pšenice je, bohužel, možné vylisovat cca 4 – 6 jednorázových dávek. Její vypěstování by navíc trvalo cca 12 až 14 dní.

Pro zjednodušení užívání se proto rozmohly jiné šetrné metody zpracování, které zdravotními benefity nijak nezaostávají za čerstvou šťávou, která jinak po vylisování podléhá rychlé zkáze.

VIDEO: Jak se šťáva z mladé pšenice suší a zpracovává?

Na výběr je z pilulek, kapslí s práškem nebo ze sypkých směsí. Právě směsi považujeme za nejefektivnější volbu, navíc se v nich často spojuje mladá pšenice s dalšími prospěšnými zelenými superpotravinami.

S práškovou formou se snadno dodržuje dávkování a protože se dá prášek s malým množstvím vody rozmíchat na pastu, způsobů použití je rázem mnohem více.

VIDEOTIP: Jak si vypěstovat pšenici doma?

Sušená verze mladé pšenice není o nic méně prospěšná, než čerstvá šťáva. Při sušení se dokonce nepřekračuje teplota 31 °C, což znamená, že prášek splňuje i kritérium RAW potraviny (potraviny, při jejichž výrobě nebyla překročena teplota 46 °C).

Díky tomu nehrozí riziko ztráty cenných látek, o které při užívání pšenice vlastně jde.

VIDEO: Jak se pěstuje pšenice bez hlíny?

 Pěstovat, užívat a cítit se dobře

 Je výborné, že všechny benefity užívání mladé pšenice dokážeme dosáhnout v poměrně krátkém čase.

Na závěr si ale neodpustíme klasické zobecnění zdravého životního stylu a stravování. Proti stravování ve fastfoodu a stovkám hodin prosezených u televize je i pšenice slabá.

Vždy se snažte eliminovat co nejvíce neduhů a až potom zkoušejte experimentovat se superpotravinami. Jinak totiž můžete jejich efekt úplně zmařit a snažit se zbytečně. Držíme palce!

 

autor

    Lukáš Chládek

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek