98 % Čechů trpí nedostatkem vlákniny. Jak jste na tom vy?

Vláknina, nestravitelná složka potravy, je pro lidské zdraví stejně důležitá jako vstřebatelné živiny.

Stejně jako cukry, tuky, bílkoviny a mikroživiny (vitamíny a minerály) i vláknina plní uvnitř lidského těla řadu důležitých funkcí.

Doporučená denní dávka vlákniny je podle Světové zdravotnické organizace pro dospělého člověka 25 – 30 g.

Až 98 % české populace přitom přijímá vlákniny méně, než 25 g. Množství vlákniny v denním jídelníčku průměrného Čecha je dokonce jenom něco mezi 11 až 15 g.

Tato čísla pochází ze statistik České průmyslové zdravotní pojišťovny a mj. je uvádí i web Ligy proti rakovině. 

Ne každý oligosacharid je však žádoucí prebiotikum, protože způsobuje různé trávicí problémy (např. nadýmání).

Také přirozená prebiotika je dobré si pečlivě vybrat.

JAKO ZDROJ INULINU DOPORUČUJEME:

Blendea SUPERCOFFE s inulinem z kořene čekanky pro podporu zdravého zažívání a vyprazdňování, s medicinálními houbami pro podporu imunity a špetkou cejlonské skořice pro příjemnou chuť.

Blendea SUPERCOFFEE káva s medicinálnimi houbami
Blendeu SUPERCOFFE vám pošleme do 2 dnů. Její zdravotní benefity můžete začít využívat téměř ihned.

Zdravotní rizika nedostatku vlákniny

Někteří autoři příjem vlákniny menší než 30 g za den považují za rizikový faktor pro vznik rakoviny tlustého střeva.

Pochopitelně nejde o jediný faktor. Velkou roli hrají genetické predispozice.

Civilizační choroby obecně souvisejí s nezdravou skladbou stravy, ve které je nedostatek vlákniny, zato nadbytek nasycených tuků, jednoduchých cukrů, chemických aditiv a prázdných kalorií.

Možné zdravotní potíže

  • nádorové onemocnění střev
  • srdečně cévní choroby
  • zácpa, hemoroidy
  • cukrovka
  • žlučové kameny
  • obezita

To vše jsou zdravotní potíže, které jsou odborníky zmiňovány v souvislosti s nedostatkem vlákniny ve střevě.

Samozřejmě neplatí, že by nedostatek vlákniny tyto potíže přímo způsoboval, přesto může mít na jejich vznik nemalý vliv.

talíř plný vlákniny
Vláknina na talíři – vypadá lákavě, nemyslíte?

Vláknina a její přínosy pro lidské zdraví

Přestože je nízký příjem vlákniny pouze jedním z rizikových faktorů vzniku rakoviny, dá se říct, že vláknina funguje jako prevence.

Je prevencí rakoviny tlustého střeva, rakoviny konečníku, ale i dalších závažných zdravotních komplikací.

Lucie Růžičková, výživová specialista Fakultní Thomayerovy nemocnice ke zdravotním přínosům vlákniny pro server Lidovky.cz uvedla:

„Vláknina snižuje riziko nádorových onemocnění střev, představuje prevenci srdečně-cévních onemocnění, pozitivně ovlivňuje vstřebávání cholesterolu a sacharidů. Mezi nejvýznamnější přínosy patří i snížení rizika zácpy či obezity.“ – výživářka Lucie Růžičková

Dle této výživové specialistky vláknina zrychluje pohyb střev a v trávicím ústrojí funguje jako očistný kartáč. Ing. Hanka Bačíková, výživová poradkyně Racio ji doplňuje:

„Vláknina je prospěšná pro zlepšení prostředí uvnitř střev, udržuje optimální hladinu bakterií, podporuje mikroflóru prospěšnou pro fungování střeva.

Chybí-li ve stravě dostatek vlákniny, trávenina prochází tlustým střevem velmi pomalu, vázne, tak vzniká zácpa. Po delším období začíná trávenina ve střevě hnít.“

výživářka Ing. Hanka Bačíková

Aby těch přínosů vlákniny nebylo málo, zmiňuje výživová expertka ještě efektivnější regulaci krevního cukru, udržování optimální hladiny cholesterolu nebo vstřebávání vápníku.

Významnou úlohu vláknina sehrává i při detoxikaci trávicí trubice a detoxikaci organismu vůbec.

potraviny bohaté na vlákninu
Krásně vyvážené obědové menu

Vláknina a hubnutí

Již jsme zmínili, že vláknina působí jako prevence obezity. Napomáhá udržet optimální hmotnost, a je proto užitečná při hubnutí. Zajímá vás jak?

  • Dle výživové poradkyně Ing. Hanky Bačíkové vláknina urychluje pohyb střev. Trávenina prochází střevem rychleji, a tak se eliminuje zvýšené vstřebávání tuků a cukrů.
  • „Vláknina snižuje příjem kalorií,“ vysvětluje nutriční poradkyně Jitka Freibauerová pro server Proženy.cz. Podle ní je vláknina při hubnutí velkým pomocníkem.
  • Jídlo s obsahem vlákniny lépe zasytí, eliminuje pocity hladu, snižuje chuť k jídlu. Podrobnosti dodává výživová odbornice a dietoložka Monika Divišová. Ta pro server iDnes uvedla:

„Strava s vyšším podílem vlákniny zasytí víc, takže i při konzumaci energeticky méně vydatného jídla člověk nepociťuje hlad.

Nárazový hlad a pocity únavy eliminuje vláknina i díky regulaci hladiny krevního cukru.

Zabraňuje nadměrným výkyvům v hladině krevního cukru, protože zpomaluje jeho vstřebávání do krve.“

dietoložka Monika Divišová

Snad nejvýznamnějším potvrzením skutečnosti, že vláknina napomáhá hubnutí, je americká studie profesorky Joanne Slavin.

Ta v Minnesotském Ústavu potravinářské vědy a výživy realizovala jednu z největších vědeckých studií o působení vlákniny na zdraví člověka.

Zabývala se i příjmem vlákniny ve spojitosti s tělesnou hmotností. Studie probíhala neuvěřitelných dvanáct let.

Ty ženy, které v rámci studie zvýšily podíl vlákniny ve stravě (asi o 12 gramů za den), měly v průměru dlouhodobě hmotnost o 5,5 kg nižší než ty ženy, které zůstaly u původního příjmu vlákniny.

cereálie jako zdroj vlákniny
Cereálie – bohatý zdroj vlákniny. Pozor ale na “pseudocereálie” typu BeBe dobré ráno. To totiž nejsou takové cereálie, jaké tělu prospívají

Co můžete ihned udělat pro své zdraví?

Jistěže se těžko hodnotí jediná složka potravy samostatně. Zdraví neovlivňuje pouze vláknina, ale celkové složení potravy, množství tuků, cukrů, bílkovin a mikroživin.

Přesto je nedostatek vlákniny ve stravě alarmující. Jde bohužel ruku v ruce s klesající kvalitou jídelníčku jako takového.

Existuje mnoho studií, které se zabývají složením stravy a skladbou jídelníčku v souvislosti s lidským zdravím.

Jedna z těch novějších se zabývala spojitostí mezi bakteriemi střevní mikroflóry a genetikou.

Již víte, že vláknina ovlivňuje příznivé složení střevní mikroflóry. Podle zmiňované studie působí střevní mikroorganismy nejenom na samotný zažívací trakt, ale komunikují s buňkami v dalších orgánech, dokonce mohou přepisovat genetickou informaci v lidském těle.

Studie srovnávala vliv běžné stravy plné nasycených tuků a cukrů, průmyslově zpracovávaných potravin a červeného masa, oproti rostlinné stravě založené na potravinách přírodního původu, ve které nechybí dostatek vlákniny.

Ta druhá příznivým působením na střevní mikroflóru zlepšuje také komunikaci mezi mikroorganismy střevních sliznic a buňkami lidského těla.

Ta první, jednoduše nezdravá strava s nedostatkem vlákniny, se podle studie negativně odráží až na genové úrovni. 

Vláknina v jídelníčku

Jako vláknina se označuje množství různých látek. Vždy jde o látky rostlinného původu, které se v lidském trávicím traktu nevstřebávají nebo se vstřebávají omezeně.

Jde zejména o polysacharidy. Výjimkou potvrzující pravidlo je oligosacharid inulin.

V základním dělení rozlišujeme rozpustnou a nerozpustnou vlákninu. Více o vláknině a zdrojích vlákniny v jídelníčku se dozvíte od výživového specialisty Ing. Petra Havlíčka a jeho kolegyně PhDr. Karolíny Hlavaté, Ph.D. ve videu.

  • Příjem vlákniny by měl vždy provázet příjem tekutin. Pijte alespoň 2 litry denně, nejlépe čisté pramenité vody.
  • Pitný režim můžete ozvláštnit i nápojem ze zelených potravin. Připravíte ho snadno ze směsi Blendea SUPERGRRENS. S nápojem ze zelených potravin dodáte organismu vlákninu, cenné nutrienty a tekutiny současně.

Pozor! Nic se nemá přehánět, ani s vlákninou ne. 

Vyšší příjem vlákniny není vhodný pro některé citlivé jedince, nedoporučuje se pacientům se zánětlivým onemocněním střevního traktu, v období rekonvalescence po závažných operacích apod.

Nezapomeňte na prospěšný inulin, který obsahuje i naše směs Blendea SUPERCOFFE.

Blendea SUPERCOFFEE káva s medicinálnimi houbami

Čtěte i naše další poučné články:

DÁLE ČTĚTE: Vše, co potřebujete vědět o vláknině. 

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek