Mladý zelený ječmen – účinky, rizika a kompletní nutriční profil

V podrobném profilu superpotraviny mladý zelený ječmen zjistíte:

 

profil mladého zeleného ječmene

 

Zelený ječmen je vlastně nezralý ječmen setý

mlady jecmen druhy

Nalevo mladý ječmen, měnící se na pozdější stéblo. Napravo již zralý klas se zrnem, nad ním nezralý klas (zdroj)

V několikadenních nezralých výhoncích mladého ječmene se nachází nejvíce prospěšných látek. Obsahuje unikátní kombinaci živin, které v naší běžné stravě často nejsou dostatečně obsaženy a to v poměru ideálním pro vstřebávání i využití v organismu.

Jsou to jen několikadenní zelené výhonky vysoké okolo 20 – 25 centimetrů, které se semelou nebo lisují a poté usuší. Šťáva se ředí vodou a pije. Pokud máte mladé rostlinky, dá se šťáva pít i čerstvá.

 

Co je zelený ječmen a kde se používá?

V současnosti zelený ječmen oblíbeným doplňkem pro pozitivní vliv na náš organismus, pomáhá udržovat celkové zdraví, zvyšuje obranyschopnost a často se mu říká “životabudič”.

Jedná se o jednoletou, samoopilovací obilovinu příbuznou pšenici, patřící mezi travnaté rostliny. V minulosti bychom ji nejspíše našli na travnatých plochách západní Asie a severovýchodní části afrického kontinentu. Moderní medicína začala zelený ječmen zejména pro vysoký obsah chlorofylu používat od 20. století.

 

Mladý zelený ječmen obsahuje spoustu velice důležitých látek: antioxidační vitamíny C a E, spoustu různých enzymů, které jsou cenné pro činnost našeho organismu. Sušina mladé hmoty obsahuje kolem 10 procent minerálů jako například železo, vápník, hořčík, fosfor a další.vyjmenovává vedoucí vědeckého výzkumu zdravotních účinků šťávy z mladého ječmene Mendelovy univerzity prof. Ing. Jaroslava Ehrenbergerová, CSc. (red. upraveno)

 

mladý zelený ječmen

Zelený ječmen si můžete jednoduše vypěstovat doma

 

 

Fakta o zeleném ječmeni

Co zelený ječmen obsahuje?

Podobný obsah živin, zpracování a chuť má i mladá pšenice. Mladý ječmen však oproti pšenici obsahuje daleko více draslíku (25x), vápníku (37x), hořčíku (2x) a železa (5x).  Najdeme v něm však o polovinu méně fosforu.

Zelený ječmen si můžete jednoduše vypěstovat i doma. Mladé rostlinky pak ostříhejte, vylisujte a vypijte.

VÍTE, že jedna čajová lžička prášku zeleného ječmene odpovídá několika kusům zeleniny, nutričně například dvěma hlávkám brokolice?

 

 

Důležité informace

mladý zelený ječmen mapa

Mladý zelený ječmen se nejčastěji pěstuje v těchto oblastech

 

 

Účinky potvrzené vědci

Zelený ječmen má výjimečné účinky. Většina z nich však zatím bohužel nebyla vědecky dostatečně prokázána.

 

Mladý ječmen nemá žádné klinicky ověřené výsledky na lidech, takže pokud výrobce tvrdí, jaký má úžasný účinek, tak prokázaný je pouze vliv vlákniny. Ta funguje proti zácpě, čistí střeva, váže ve střevě zplodiny trávení, má tedy prospěšný efekt.říká RNDr. Pavel Suchánek, expert na výživu, který mimo jiné působí v IKEM jako výzkumný pracovník (red. upraveno)

 

zelený ječmen účinky

 

 

Účinky NEpotvrzené vědci

Neustále se zkoumá vliv ječmene a zelených superpotravin na prevenci rakoviny. Toto tvrzení ale nebylo nikdy potvrzené a potravinám nelze tento účinek připisovat. 

 

 

Zdravotní a kosmetické využití

Ječmen a detoxikace

Mladý ječmen není lékem, podporuje však mnoho pochodů v organismu včetně imunitních procesů a má příznivý vliv u celé řady nemocí. Eliminuje působení škodlivin na lidské tělo a rozkládá organické pesticidy, používá se proto nejčastěji při detoxikaci organismu.

 

Čerstvá tráva z ječmene se suší a zpracovává hned po sklizni. Má silně detoxikační účinky, dodává organismu energii a působí velmi příznivě na imunitní systém. Zelený ječmen bych doporučil každému. Dle mých zkušenosti ale neřeší nic, pokud člověk neupraví celkový jídelníček.říká výživový poradce Martin Škába (red. upraveno)

 

Ječmen a hubnutí

Používá se také pro podporu hubnutí a je často označován jako “elixír mládí a krásy”.

 

 

Nutriční hodnoty

V mladém ječmeni najdeme téměř všechny živiny, které organismus potřebuje. Působí společně, navzájem podporují svoji vstřebatelnost a využitelnost. Hodnoty vždy závisí na způsobu pěstování, kvalitě půdy i množství slunečního svitu.

100 gramů zeleného ječmene obsahuje zhruba tyto složky:

 

Nutriční složky:

  • Bílkoviny 28,4 g
  • Sacharidy 41,1 g
  • Tuky 4,1 g
  • Vláknina 5,9 g
  • Vlhkost 5,6 %
  • Popel 14,9 g
  • Fytosteroly 7 mg
  • Chlorofyl 300 mg
Vitamíny:

  • B1 0,43 mg
  • B2 2,41 mg
  • B3 3,63 mg
  • B6 17,8 mg
  • C 457 mg
  • E 7,38 mg
  • K 776 ug
  • B5 5,1 mg
  • B-karoten 1320 ug
Minerální látky:

  • vápník 5,48 mg.g-1
  • draslík 68, 3 mg.g-1
  • hořčík 3,96 mg.g-1
  • železo 0,13 mg.g-1
  • zinek 0,03 mg.g-1
  • křemík 0,04 mg.g-1
  • sodík 4,74 mg.g-1
  • fosfor 3,94 mg.g-1
  • bór 26,2 μg.g-1
  • mangan 0,14 mg.g-1
  • měď 0,015 mg.g-1
  • stříbro 0,50 μg.g-1
  • chróm 1,09 μg.g-1

 

Základem je dodání již výše vyjmenovaných živin do strádajícího organismu a tím nastartování jeho přirozených metabolických pochodů. Očistou organismu se „uvolňují ruce“ imunitnímu systému, který pak nemusí pracovat na tolika frontách najednou a může efektivněji likvidovat přirozeně vznikající rakovinné buňky, záněty. Stejně tak se pak mnohem lépe daří opravovat – regenerovat poškozené a opotřebované buňky a tím i celé orgány a systémy. Zlepšením činnosti jednotlivých systémů a orgánů se dosahuje celkově lepšího vnitřního pocitu, lidé pocítí příliv sil, ustupují bolesti, stoupá výkonnost, zlepšuje se nálada a původní spirála zdraví směřující dolů se obrací směrem vzhůru. Nesmírně důležitý je mohutný antioxidační účinek mladého ječmene, protože oxidační činidla jsou všudypřítomná a neustále náš organismus poškozují.komentuje MUDr. Miloslav Lacina (red. upraveno)

 

 

Zpracování mladého ječmene

Předávkování zeleným ječmenem není prakticky možné, užívá se krátkodobě i dlouhodoběji.

Podává se ve formě šťáv i sušeného prášku, ze kterého se připravuje nápoj. Ten se musí pít vždy čerstvý. Nápoj je doporučováno popíjet nalačno po probuzení s pomalým polykáním a hodinovým odstupem od běžně užívaných léků. Důležité vitamíny a enzymy ničí teplota nad 45 °C. Prášek proto nezalévejte horkou vodou.

Lze užívat i jako tablety či kapsle, které se pouze zapíjejí vodou.

zelený ječmen

Zdaleka ne všechny zdravotní benefity ječmene jsou potvrzené. Vědci ale pořád usilovně pracují a stále přicházejí na nové poznatky.

 

 

Dávkování zeleného ječmene

Prášek má výhodu, že obsahuje více vlákniny. Běžně se dávkuje 2 – 3x denně po 1 čajové lžičce (rozpuštěné v 200ml vody nebo džusu). Staří a nemocní lidé mohou denní příjem o 1 dávku zvýšit.

Nepříznivé vedlejší účinky mladého ječmene nebyly zcela prokázány. Mladý ječmen není návykový a jen ojediněle se při jeho užívání objeví alergie.

Těhotné, kojící ženy (kvůli detoxikaci a zátěži, kterou zpočátku pro tělo znamená) a celiaci by však jeho užívání měli raději nejdříve konzultovat s lékařem.

Tělo lidí trpících celiakií nesnese lepek – protein obsažený ve většině druhů obilovin. Najdeme jej však jenom v zrnech, nikoli trávě ječmenu. Zejména při vážném typu onemocnění užívání proberte vždy s lékařem.

Užívání zeleného ječmene se nedoporučuje spolu s léčivy obsahujícími látku warfarin.

 

Mladý ječmen seženete sušený a na prach pomletý celý nebo jen jeho vymačkanou šťávu. Při výběru je důležité zabývat se teplotou sušení, která by měla být maximálně do 40 °C, aby si zachovala co nejvíce ,živých‘ látek.radí Jana Černá, nutriční gastronomka a zakladatelka Akademie Nutriční Gastronomie (red. upraveno)

 

 

Pro koho není ječmen vhodný?

Není vhodné zelený ječmen užívat při akutních stavech, po transplantaci orgánů, při autoimunitních onemocněních a některých závažných onemocněních trávicího traktu, plicní embolii a poruchách srážlivosti krve – zkrátka v případech, kdy by se tělo nemělo vystavovat žádné zátěži, kterou představují i vitamíny, enzymy a minerály obsažené v zeleném ječmenu.

 

Pěstování zeleného ječmene a cena

Zelený ječmen se pěstuje ve všech zemědělských oblastech. Nejhodnotnější pochází z BIOprodukce, kde je mladý ječmen je zpracováván šetrnými metodami. Ten nejkvalitnější je k nám často dovážen ze sopečných půd v Austrálii a Americe. S kvalitou se ale vždy zvyšuje i to, kolik za něj zaplatíte.

 
Další profily superpotravin: 
 

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

NOVÝ PRODUKT

Blendea
SUPERPROTEIN

Pořiďte si kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se superpotravinami.

Zjístit více