Éčka v potravinách: Přidaná umělá sladidla

Sladká chuť je pro člověka lákavá a návyková. Je to první z chutí, se kterou se setkáváme – prostřednictvím mateřského mléka. Sladkou chuť máme i kvůli této zkušenosti spojenou s něčím vydatným, výživným a bezpečným.Je to energie, kterou vyhledáváme, když pociťujeme její nedostatek. Problém moderní doby je v nadbytku cukrů. Máme k dispozici mnohem více cukru, než naši předkové a také toho patřičně využíváme. Hojně využíváme i náhradní umělá sladidla, které jsou relativně novým vynálezem. Skvěle zapadla mezi ostatní éčka. Dnes je tak najdeme v mnoha a mnoha potravinách.

Sladká chuť je pro člověka lákavá a návyková. Je to první z chutí, se kterou se setkáváme – prostřednictvím mateřského mléka. Sladkou chuť máme i kvůli této zkušenosti spojenou s něčím vydatným, výživným a bezpečným.

Je to energie, kterou vyhledáváme, když pociťujeme její nedostatek. Problém moderní doby je v nadbytku cukrů. Máme k dispozici mnohem více cukru, než naši předkové a také toho patřičně využíváme. Hojně využíváme i náhradní umělá sladidla, které jsou relativně novým vynálezem. Skvěle zapadla mezi ostatní éčka. Dnes je tak najdeme v mnoha a mnoha potravinách.

Umělá sladidla – moderní a všem dostupná droga?

Jakkoli je sladká chuť pro člověka přirozeně lákavá, dokonce krátkodobě vyvolává prostřednictvím vylučování hormonu serotoninu pocity štěstí, v podobě nadměrných dávek cukru nebo náhradních sladidel dlouhodobě neprospívá.

Nadměrná konzumace cukru lidské tělo zatěžuje a může způsobovat řadu zdravotních problémů. A přestože se zpočátku zdálo, že náhradní sladidla uspokojí touhu po sladké chuti bez negativních účinků, objevuje se stále více pochybností o bezpečnosti náhradních sladidel.

COŽ TAKHLE DÁT SI BLENDEU? Je absolutně bez náhradních sladidel, lepku i laktózy. Pouze 5 nejsilnějších zelených superpotravin v BIO kvalitě. 

Blendea SUPERGREENS

Blendea SUPERGREENS je čistá přírodní směs zelených superpotravin pro vaše zdraví, vitalitu a detoxikaci. 

Sladidla a rychlejší hubnutí? Bohužel…

Za náhradní sladidla jsou podle nařízení 1333/2008/ES považovány látky, které dávají potravinám sladkou chuť a které přitom nepatří mezi monosacharidy (např. glukóza, laktóza) nebo disacharidy (např. sacharóza, tagatóza). Za náhradní sladidla nejsou považovány ani potraviny, které tyto látky obsahují (například med a sušené ovoce).

Náhradní sladidlo (náhražka cukru) je potravinářskou přísadou, většinou se sladkostí několikanásobně převyšující klasický cukr. Na rozdíl od cukru má zpravidla jen minimum kalorií, ale hubnutí nijak nepomáhá. Potvrzují to zkušenosti mnohých, kteří náhradní sladidla považovali díky nízké energetické hodnotě za spojence při hubnutí.

Potvrzují to také vědecké studie s tím, že náhradní sladidla podporují přejídání a zpomalují trávení. Objevují se spekulace o jejich škodlivosti. Údajně mohou zvyšovat závislost na sladké chuti a směrovat naše výživové preference k průmyslově zpracovávaným potravinám a pokrmům plným prázdných kalorií./2,3,4/

VIDEO: Náhradním sladidlům a hubnutí se věnuje i dokument BBC.

TIP na zdravé smoothie bez přidaných sladidel:

hruškové smoothie

Smoothie je zdravé i proto, že neobsahuje žádný dodatečný cukr nebo náhradní sladidla. Chutě na sladké přesto skvěle uspokojí. Sladkou chuť totiž přirozeně dodá ovoce spolu s mnoha cennými živinami. Pokud byste své smoothie rádi osladili, využijte sušené datle, které dodají i vlákninu.

A nezapomeňte na 5 zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS, kde nenajdete žádná éčka, zato velkou dávku cenných živin.

2 typy náhradních sladidel

V základním rozlišení dělíme náhradní sladidla na přírodní a syntetická – umělá sladidla.

1. Přírodní sladidla (a přírodně identická sladidla)

Sladidlo ze stévie

Mezi přírodními sladidly najdeme nově E 960 steviol-glykosidy, které se získávají z listů rostliny stévie sladká (Stevia Rebaudiana Bertony). Jde o trvalku z čeledi hvězdnicovitých, která pochází z Paraguaji. Sladkou chuť skýtá především steviosid, který je v listech stévie ze sladkých látek zastoupený nejvíce.

Sladidlo ze stévie je asi 200 – 300x sladší než sacharóza. Jde o nekalorické sladidlo vhodné pro diabetiky i osoby trpící fenylketonurií. V lidském těle se steviosid téměř vůbec nevstřebává. Přestože nebyly prokázány žádné škodlivé účinky, je stanoveno maximální denní množství tohoto sladidla na 4 mg na kilogram tělesné hmotnosti.

Steviosid je sice přírodní látka, ale ne každé sladidlo se stévií je přírodní. Nezřídka na trhu narazíme na sladidla založená na stévii, které však prošla průmyslovým zpracováním. O přírodním původu pak nemůže být řeč.

V praxi se také běžně setkáváme se sladidly, která jsou založena na vlastnostech látek přírodního původu, avšak tyto látky se při výrobě potravin získávají ryze synteticky. Vedle zmiňovaných steviosidů jde také o polyalkoholy.

Alkoholová sladidla

Přestože se označují jako alkoholová sladidla (také polyalkoholy, polyoly, alkoholické cukry, alkoholové cukry), nemají s alkoholem, který běžně známe, takřka nic společného. Tyto látky se sice nacházejí v přírodě, zejména některých druzích ovoce, v potravinářství se však vyrábějí jako přírodně identické látky.

Tato sladidla se dají poznat již dle názvu, končí totiž příponou –ol. Jde například o sorbitol, xylitol nebo maltitol.

Ve srovnání s klasickými náhradními sladidly mají alkoholová sladidla více kalorií. Při jejich konzumaci nedochází k větším výkyvům glykemie, proto se omezeně hodí i pro diabetiky. Jsou termostabilní, takže se uplatní i při pečení a vaření, na rozdíl od cukru však nekaramelizují.

Jsou považována za relativně bezpečná, ačkoliv ve větších dávkách mohou kvůli nízké vstřebatelnosti vyvolávat průjem a střevní potíže.

Alkoholová sladidla v potravinách nezřídka najdeme v doprovodu umělých sladidel, dokáží totiž maskovat jejich nežádoucí pachuť.

cukrovinky s umělými sladidly

Sladkosti a cukrovinky – za příjemně sladkou chutí mohou stát i nebezpečná éčka. Zbavte se jedů a nekupujte tyhle výrobky plné barev a arom vůbec.

2. Umělá sladidla

Mnoho náhradních sladidel má ryze syntetický původ, označují se pak jako umělá sladidla (sacharin, cyklamát, aspartam, sukralóza). Umělá sladidla (i některá přírodní) mohou být až tisíckrát sladší než cukr a přitom nejsou kalorická. Jsou vhodná i pro diabetiky.

Vůbec první umělé sladidlo sacharin vzniklo náhodou. Bylo to v roce 1879 při chemických pokusech s deriváty kamenouhelného dehtu. Až v roce 1937 sacharin doplnily cyklamáty a v roce 1965 aspartam. Stejně jako v případě sacharinu stála za objevem mnoha náhradních sladidel náhoda. Například sukralóza vznikla náhodou při výrobě insekticidů – odpuzovačů hmyzu.

umělá sladidla

Ani umělá sladidla nejsou ta nejvhodnější volba. Zpracovaným potravinám se co nejvíce vyhýbejte.

Kontroverzní sladidla

Začalo to sacharinem, který byl svého času vůbec nejpoužívanějším náhradním sladidlem a jedním z nejčastěji využívaných sladidel je i dnes. V sedmdesátých letech minulého století se sice objevily výsledky pokusů, kdy se velké dávky sacharinu u laboratorních potkanů projevily karcinogenními účinky. Následovaly však další a další studie, které tyto účinky nepotvrdily. Sacharin se proto v současnosti považuje za bezpečný a jako E954 ho najdeme ve složení mnoha potravin, například v pečivu, marmeládách nebo cukrovinách.

Podobný příběh jako sacharin má i aspartam E 951. I přes mnoho pochybností je dle posledních studií bezpečný – stejně jako v případě sacharinu však za maximální denní dávky stanovené na 5 mg denně. V malých dávkách aspartam prokazatelně způsobuje potíže pouze lidem s fenylketonurií.

Ještě horší pověst než sacharin nebo aspartam provází E 952 cyklamát. I on je dávaný do spojitosti s karcinogenními vlastnostmi. Pokud ne přímo, má zvyšovat karcinogenní vlastnosti jiných látek. Má také způsobovat záněty v oblasti močopohlavního ústrojí. To jsou důvody, proč je cyklamát zakázaný ve Spojených státech nebo v Norsku.

V EU včetně České republiky patří k povoleným éčkům. Na serveru Férpotravina.cz je zařazen na seznam nebezpečných éček. Přesto se běžně prodává v nealkoholických nápojích, potravinách pro diabetiky nebo nízkoenergetických potravinách. Jeho výhodou je to, že ho neprovází žádná vedlejší pachuť.

umělá sladidla v lízátkách

Zamyslete se, zda dítě cukrovinkou odměňujete, nebo spíše trestáte. Jde v principu o povolené jedy. 

Náhradní sladidla v potravinách

Náhradní sladidla najdeme v potravinách pod označením E 900 – E 999. Vyjma masných výrobků jsou dnes součástí většiny druhů potravin. Jsou především v cukrovinkách, džemech, marmeládách, kompotech, ale také v pečivu, mléčných výrobcích nebo konzervovaných potravinách ve sladkokyselém nálevu.

Tato éčka původně nahrazovala cukr kvůli nižšímu energetickému obsahu a obezitě, než se ukázalo, že obezitu spíše podporují. Omezují výkyvy glykémie a mají tak být vhodnější pro diabety, ale bohužel i v tomto směru budí značné pochybnosti.

Jisté je, že většina náhradních sladidel není přitažlivá pro bakterie v dutině ústní, a tak snižují riziko zubního kazu.

U stolních sladidel by na obalu nemělo chybět dávkování. Maximální denní množství je však stanoveno pro všechna z více než deseti druhů náhradních sladidel, která jsou v ČR povolena.

Obsah aspartamu musí provázet varování, že „obsahuje fenylalanin (není vhodný pro osoby trpící fenylketonurií)“. Alkoholová sladidla pak provází varování „při nadměrné spotřebě může mít projímavé účinky“. Potraviny s obsahem více než 10 % náhradních sladidel pak nesou značení: „Nadměrná konzumace může vyvolat projímavé účinky”.

POKRAČUJTE V SERIÁLU O ÉČKÁCH:

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek