"Firmy zatím náhrady plastu netrápí, časem to budou muset řešit," rozhovor se studentskou firmou EkoBrko

Říkáte si, co ty dnešní mlaďochy v dnešní době vlastně baví? My jsme narazili na studentskou firmu Ekobrko a nestačíme se divit!

Firmička vznikla pod záštitou neziskové organizace JA Czech, která dává studentům možnost vyzkoušet si podnikání přímo v praxi. 

Parta mladých lidí šla do toho po hlavě a co víc! Vymysleli skvělý ekologický koncept - Ekobrko!

Jde o firmu, která vyrábí vlastní ekologické varianty jednorázových brček.  Nedalo mi to a rozhodně jsem chtěla vědět víc.

Jak taková studentská firma vlastně vzniká a co motivuje tzv. “generaci Z” ve svém volném čase pracovat na úplně novém projektu? Čtěte dál:

ekobrko_rozhovor

 

Co vás motivovalo založit si studentskou firmu?

Ke studentským firmám jsme se dostali prostřednictvím předmětu ve škole, který měl i stejnojmenný název. Na naší škole se vždy ve třetím ročníku Ekonomického lycea studentské firmy vyučují.

Kolik Vám je let? Jak bylo náročné rozjet studentskou firmu?

Věkově jsme 17-18 let. Myslím, že rozjezd sám o sobě těžký nebyl. Určili jsme si předmět podnikání, rozdělili si jednotlivé funkce ve firmě a podepsali pracovní smlouvu.

Kdo všechno se na Ekobrku podílí a kdo vám pomáhá?

Na začátku nás bylo 15 studentů, jelikož se naše třída rozdělila na polovinu, ale nyní ve finální verzi nás zůstalo 5. Zbytek to bral spíš jen jako předmět nebo koníček, ale my ostatní jsme viděli nějaký potenciál, kterého jsme se nechtěli vzdát.

ekobrko_produkty

Co jste pro to všechno museli udělat?

Nejhorší bylo obětovat svůj volný čas, jelikož mnoho z nás má i jiné ,,koníčky" a svůj osobní život. Ale samozřejmě, kdo chtěl, tak zůstal a pokračuje i nadále.

Co jste se doposud díky Ekobrku naučili?

Naučili jsme se mnoho věcí, ať už z hlediska ekonomiky, účetnictví anebo samotného businessu. Nejdůležitější ale bylo naučit se spolupracovat s ostatními, komunikovat, jednat a přemýšlet jako jeden člověk a jeden tým.

Máte někoho na “řídící” funkci?

Ve školním roce jsme měli ředitelku firmy a její zástupkyni, potom i vedení jednotlivých oddělení, ale teď jsme se zaměřili spíše na to, co kdo umí nejlépe, ale k tomu správnému rozhodnutí samozřejmě člověka potřebujeme a máme. 

ekobrko_vyroba

 

Proč zrovna “Ekobrko”? Pamatujete si příběh toho, jak jste našli název a řekli jste si “to je ono”?

Náš produkt jsou těstovinová brčka, tím pádem jsou to ekologická brčka - no a tady to máme. Eko - jako ekologický a brko - jako brčko, takže vlastně z Ekobrčka máme EkoBrko. Ale upřímně to byla asi ta nejvtipnější část, vymyslet ten nejlepší název.

Jak bylo náročné najít materiál a suroviny pro výrobu brček?

Materiál i suroviny si sehnalo především výrobní oddělení, a to například v Dortisimu a jiných cukrářských potřebách. Samotné těstoviny jsme pak sehnali v Makru.

Kde probíhá výroba a jak si práci rozdělujete?

Vyrábíme ve školní kuchyni, kterou nám schválila i hygiena. No a jelikož byly ve výrobním oddělení 4 holky, tak si to vždy rozdělily tak, jak potřebovaly.

Kdo jsou většinou vaši zákazníci?

Naši zákazníci jsou většinou rodiče s dětmi, které jsme potkávali na veletrzích, dále vetší firmy, jako je vaše Blendea, a samozřejmě bary i restaurace.

ekobrka_blendea

Co pro vás bylo největší překážkou?

Největší překážku je těžké určit, bylo to většinou různé. Ale hodně nás potrápil marketing a celková propagace mezi lidi.

Setkali jste se s nějakým negativním názorem na vaši firmu?

Ano, setkávali. Například na veletrhu v Rakousku, kde nám dvě paní tvrdily, že naše těstovinová brčka jsou ještě horší, než ta plastová. 

ekobrko_tym

 

Máte plány pro následující dva roky? Kam byste chtěli Ekobrko posunout?

Určitě bychom chtěli náš nápad dostat k více lidem a získat několik stálých zákazníků. Myslím, že v budoucnu, třeba i za ty dva roky, se začnou firmy poptávat po nových alternativách brček a celkově všeho, jen aby nahradily plast. Zatím je moc netrápí, ale časem to stejně budou muset začít řešit.

Jakých úspěchů jste se svou firmičkou dosáhli?

V rámci veletrhů jsme se umístili v mnoha kategoriích. Největší úspěch pro nás bylo 1. místo za Finanční řízení podniku, které nám udělalo nesmírnou radost, dále také umístění za nejlepší inovaci a cena Tomáše Bati. 

ekobrko_oceneni_diplom

 

Co byste vzkázali každému, kdo by chtěl začít podnikat třeba už během studia na SŠ?

Ať jde určitě do toho, protože jak se říká - ,,risk, je zisk" a nikdy člověk neví, co ho může potkat a kde mohou jeho nápad potřebovat. A především nové mozky a mladá generace, to je to, co svět potřebuje, ne?