Chlorella – recept na zdraví a spokojenost

Chlorella (někdy také jen chlorela), unikátní modrozelená řasa původem z východní a jihovýchodní Asie, budí v poslední době velkou pozornost. Je vyzdvihována jako superpotravina s mimořádnými zdravotními benefity. Bez nadsázky se dá označit jako zelený recept pro zdravý život.Chcete vědět proč? To se dozvíte na řádcích níže. Čekají vás zejména praktické tipy na využití chlorelly. Chlorellu totiž nemusíte pouze polykat jako tablety. Jako superpotravina nabízí i kulinářské využití a najde různorodé uplatnění ve zdravé kuchyni. Pokud chcete chlorellu využít i v receptech zdravé výživy a nevíte jak na to, jste na správném místě.

Chlorella (někdy také jen chlorela), unikátní modrozelená řasa původem z východní a jihovýchodní Asie, budí v poslední době velkou pozornost. Je vyzdvihována jako superpotravina s mimořádnými zdravotními benefity. Bez nadsázky se dá označit jako zelený recept pro zdravý život.

Chcete vědět proč? To se dozvíte na řádcích níže. Čekají vás zejména praktické tipy na využití chlorelly. Chlorellu totiž nemusíte pouze polykat jako tablety. Jako superpotravina nabízí i kulinářské využití a najde různorodé uplatnění ve zdravé kuchyni. Pokud chcete chlorellu využít i v receptech zdravé výživy a nevíte jak na to, jste na správném místě.

Chlorella – komplex užitečných látek v jediné potravině

Chlorella je čistě přírodním produktem s vysokým obsahem proteinů (až 60 %) a vzácných aminokyselin. V jejím složení najdeme mj. aminokyselinu tryptofan, která se v lidském těle přeměňuje na serotonin – hormon štěstí. Chlorella je proto prospěšná jak fyzickému, tak duševnímu zdraví. Podporuje také duševní pohodu a spokojenost.

Pyšní se obsahem enzymů, cenných vitamínů (vitamín A, vitamíny skupiny B, vitamín E, vitamín K1, kyselina listová) nebo minerálů (vápník, hořčík, draslík, jód, zinek, železo, měď). Mnoho z těchto látek v lidském těle působí jako antioxidanty, které pomáhají proti buněčnému stresu a stárnutí buněk. Chlorella je prospěšná také díky vláknině, která podporuje zdravé trávení a vylučování. To však ještě stále není vše.

 

VIDEO: Chlorella a její bohaté účinky. 

 

Zelená pro život

Chlorella, detailChlorella je jedním z nejbohatších zdrojů chlorofylu, který je klíčem k životu na Zemi. Životadárnou energii umí chlorella předat i lidskému tělu. Nejenom prostřednictvím chlorofylu, ale také unikátního chlorella růstového faktoru (CGF – Chlorella Growth Factor).

CGF – Chlorella růstový faktor 

  • poskytuje energii na buněčné úrovni
  • oživuje unavené buňky,
  • dodává vitalitu,
  • podporuje regeneraci prospěšných buněk,
  • a naopak brání rozvoji buněk škodlivých.

To potvrzují také mnohé vědecké studie, první z nich provedl tým Dr. Fujimakiho z Japonska.

Ještě než vám představíme, jak všechny prospěšné složky a benefity chlorelly využít pro své zdraví, shrneme si ve zkratce závěry studií, které se chlorellou zabývaly.

 

5 klíčových, vědecky ověřených účinků chlorelly

  • Detoxikuje organismus, brání ukládání těžkých kovů ve tkáních a orgánech, podporuje vylučování toxinů. /zdroj: 2,3/
  • Povzbuzuje činnost imunitního systému. /zdroj: 4/
  • Podporuje hubnutí, snižuje množství tělesného tuku. /zdroj: 5/
  • Příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi, reguluje hladinu krevního cukru. /zdroj: 6,7/
  • Funguje jako antioxidant, snižuje oxidativní stres způsobený mj. škodlivinami z ovzduší, nadměrným slunečním zářením, nezdravým stravováním a vůbec nezdravým životním stylem, také psychickým vypětím aj. /zdroj: 8/

 

Jak užívat chlorellu? Jaký je tedy slibovaný praktický návod?

Předně je třeba vzít v potaz, že dávkování chlorelly je velmi individuální. Každý lidský organismus je jedinečný a může na chlorellu reagovat jinak, proto jsou všechny informace o užívání a dávkování chlorelly pouze doporučením.

Jedná se o obecný návod. Vždy je třeba přihlížet k vlastnímu zdravotnímu stavu a kondici, jednoduše se řídit vlastním rozumem a naslouchat svému tělu.

 

Dávkování chlorelly

Chlorella se užívá 1 – 3x denně (ráno, v poledne a večer).

Jedna dávka sestává cca ze dvou tablet (0,5 – 3 g), případně má podobu prášku rozmíchaného ve sklenici vody nebo džusu. Zarovnaná čajová lžička představuje asi 3 g chlorelly.

Jak začít? Vždy je lepší začít s menší dávkou a postupně přecházet až k doporučované denní dávce. Pokud tedy s chlorellou začínáte, stačí 1 dávka 1x denně, nejlépe ráno před jídlem.

Doporučená denní dávka činí cca 5 g – pro dospělé muže, cca 4 g pro dospělé ženy a cca 3 g pro děti ve věku od 6 let.

Dávkování, chlorella dávkování

Chlorella by se měla užívat cca půl hodiny před jídlem. Měla by se zapít dostatečným množstvím vody, příp. zeleninové či ovocné šťávy.

Pokud chlorellu konzumujete v podobě tablet, měli byste je vždy důkladně rozkousat.

Není vhodné chlorellu konzumovat společně s léky (pokud užíváte léky, dávkujte je minimálně s hodinovým odstupem od chlorelly). Také se nedoporučuje chlorellu kombinovat s čistým vitamínem C. Naopak, účinky chlorelly se násobí synergickým efektem spolu s užíváním dalších zelených potravin, například se spirulinou.

Prospěch přináší zejména při dlouhodobém užívání. Po třech týdnech užívání chlorelly by však měla následovat alespoň týdenní pauza.

 

Nelekněte se nepříjemného pocitu!

Pokud s užíváním zelených potravin teprve začínáte, můžete ze začátku pociťovat i nepříjemné projevy detoxikace. Tyto nežádoucí účinky se mohou projevovat jako bolesti hlavy, únava, nadýmání, zažívací potíže, podráždění kůže apod. Organismus se tímto způsobem čistí. Nemusíte ihned snižovat dávky, stačí setrvat na současném stavu a případně zvýšit pitný režim. Tyto nežádoucí účinky sami odezní během několika dnů.

chlorela benefity vs vedlejší účinky

 

Pro koho chlorella není vhodná?

Chlorella je sice superpotravina, která může být velmi prospěšná, ale není prospěšná pro všechny. Stejně jako další zelené potraviny se například neužívá v průběhu léčebného ozařování. Není také vhodná pro osoby trpící akutní plicní embólii, těžkými průjmy aj. Kompletní přehled je níže.

Zelené potraviny neužívejte, pokud

  • se léčíte ozařováním (vždy několik dnů před a po ozařování)
  • se připravujete na transplantaci orgánů (nebo máte do 9 měsíců po transplantaci)
  • trpíte akutní plicní embólii nebo zánětem hlubokého žilního systému
  • trpíte těžkými průjmy, chronickými průjmy nebo zvracením
  • jste prodělal/a operaci zažívacího ústrojí nebo jeho části (máte do 2 měsíců po operaci)
  • máte alergii na zelené potraviny (nebo přímo na chlorellu)

Při dalších závažných chorobách (např. Crohnově chorobě či epilepsii) konzultujte užívání chlorelly se svým ošetřujícím lékařem. Diabetici by chlorellu měli dávkovat do více dávek, po menších dávkách by ji měli užívat min. 5x denně.

Některé zdroje nedoporučují chlorellu ani pro těhotné a kojící ženy.

 

Jak užívat chlorellu v kuchyni?

Zelené potraviny jsou více než doplňkem stravy racionální potravinou. Chlorella (rozmíchaná ve sklenici vody či lépe ovocné šťávy) tak může být alternativou běžné snídaně, svačinky či večeře. Nabízí se však nejenom jako doplnění ovocných šťáv, džusů, příp. ingredience smoothie, její využití je širší. Jak na to?

Základní pravidlo zní – nevařit. Chlorella by neměla být vystavována vysokým teplotám, kdy dochází k degradaci obsažených bioaktivních látek. Chlorella se tedy nevaří (ani nijak jinak tepelně neupravuje). Může se stát zdravou ingrediencí pokrmů studené kuchyně. Samozřejmě ji najdeme i ve vegetariánské nebo raw kuchyni.

Kuchyně, chlorella recepty

Zelené potraviny jsou více než doplňkem stravy racionální potravinou

 

Kam přidat chlorellu?

  • ovocné šťávy, džusy a smoothies
  • polévky (zejména studené)
  • saláty, dresingy, dipy
  • ovesné a jiné obilninové kaše

 

Recepty s chlorellou

Využijte své běžné recepty. Vezměte třeba ten na své oblíbené smoothie, studenou polévku nebo obilninovou kaši. K ingrediencím jednoduše vmíchejte půl čajové lžičky chlorelly a postarejte se o to, aby se v pokrmu důkladně promíchala (nejlépe pomocí mixéru).

Taková dávka chlorelly nenaruší výslednou chuť pokrmu, ale dokáže ho obohatit o cenné nutrienty.

 

Zajímají vás konkrétní recepty?

Hledáte u nás inspiraci pro své kulinářské výtvory? Konkrétní recepty, třeba na dezert v podobě čokoládového krému s avokádem a chlorellou najdete v našem dalším článku: Chlorella v kuchyni: 5 zdravých receptů, na kterých si pochutnáte.

Čokoládový krém s chlorellou, recept

INSPIRUJTE SE a prohlédněte si kategorii zdravých a svěžích smoothies. 

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek