Zvládněte léto zdravá díky 3 důležitým zásadám

Léto je v plném proudu a možná přemýšlíte, jak ta letní parna zvládnout svěží a vitální. Horké sluneční paprsky jsou příjemné, ale také nebezpečné. Vysoké teploty mohou být příčinou mnoha zdravotních těžkostí.Dlouhodobý pobyt na slunci může vyvolat přehřátí organismu, úžeh nebo úpal. Ohroženi jsou zejména starší lidé, chronicky nemocní pacienti nebo děti, avšak kolaps z tepla hrozí každému z nás. Jak si léto užít a vyhnout se možným krizovým stavům? Jak zvládnout léto ve zdraví? To se dozvíte v tomto článku.

Léto je v plném proudu a možná přemýšlíte, jak ta letní parna zvládnout svěží a vitální. Horké sluneční paprsky jsou příjemné, ale také nebezpečné. Vysoké teploty mohou být příčinou mnoha zdravotních těžkostí.

Dlouhodobý pobyt na slunci může vyvolat přehřátí organismu, úžeh nebo úpal. Ohroženi jsou zejména starší lidé, chronicky nemocní pacienti nebo děti, avšak kolaps z tepla hrozí každému z nás. Jak si léto užít a vyhnout se možným krizovým stavům? Jak zvládnout léto ve zdraví? To se dozvíte v tomto článku.

3 zásady pro zdravé a spokojené prožití letních pařáků

1. PITNÝ REŽIM

Až 2/3 lidského těla tvoří voda. Voda má v lidském organismu nespočet důležitých funkcí, mj. jde také o termoregulaci. Pitný režim patří k těm nejdůležitějším faktorům, které pomáhají zvládnout ve zdraví zátěžové situace. Horké léto takovou zátěžovou situací jistě je.

V létě je voda potřeba ještě více než kdy jindy. I v létě přitom platí, že pocity žízně se dostavují zpravidla až jako projev začínající dehydratace organismu, tedy pozdě. Nečekejte, až budete mít žízeň, dodržujte pravidelný pitný režim!

Na význam pitného režimu v létě upozornil i dlouholetý záchranář Mgr. Jozef Minár, lektor odborné přípravy Operačního střediska záchranné zdravotní služby SR. Ten popisuje:

„Pokud málo pijeme, máme v těle málo vody. Následkem je zahuštěná krev, dochází mj. k horšímu prokrvení tkání a mozku. To vede až ke kolapsovým stavům.“

ledov´´a voda s limetou

Léto ve zdraví? Bez vody to nejde

Dle zdravotníka je nejlepším nápojem čistá pitná voda, zapovězený by měl být naopak alkohol. Část pitného režimu můžete doplnit minerální vodou. Nahradí tekutiny, ale i minerály, které organismus ztrácí pocením.

Obdobně poslouží různé ředěné ovocné a zeleninové šťávy, které navíc nabízí ve svém složení i vitamíny a enzymy. Pro cenný obsah si můžete dopřát také nápoj ze zelených potravin. Je mu připisován chladivý efekt, stejně jako vlažnému zelenému čaji. Do zdravého pitného režimu patří i slabé bylinkové či ovocné čaje, klidně ve studené (nikoli ledové) variantě.

Černý čaj, káva a alkohol odvodňují, proto se do pitného režimu nedají počítat. Naopak, pokud si dáte černý čaj či kávu, vždy byste si měli dát i sklenici vody.

mořské plody se sušenými rajčaty

Léto ve zdraví? Myslete na letní jídelníček!

2. LETNÍ JÍDELNÍČEK

Pitný režim v létě doplní i vhodný jídelníček. Letní strava by měla být lehká a dobře stravitelná, základem by měla být zelenina a ovoce, které mají vysoký podíl vody.

Ovoce představuje zdravou letní svačinku, zelenina je zase základem různých zeleninových salátů, ideálního letního pokrmu. Kvůli obsahu vody v létě přijdou vhod studené polévky ze zeleniny i ovoce, také nejrůznější zeleninové a ovocné šťávy či smoothies ředěné vodou.

Proč ovoce a zelenina?

  • V široké nabídce druhů ovoce a zeleniny si jistě vybere každý. Navíc nabízejí pestré kulinářské využití. Umožňují sladké i slané variace pokrmů i nápojů.
  • V létě jsou snadno dostupné a také levné. K dispozici je množství tuzemských plodů, ale i nejrůznější exotické pochoutky.
  • Kvůli vysokému podílu vody doplňuje ovoce a zelenina pitný režim. Kvůli nízké kalorické hodnotě podporují hubnutí a napomáhají k přitažlivé postavě.
  • Ovoce a zelenina jsou hodnotným zdrojem vlákniny, která je nezbytná pro správnou činnost střev. Vláknina podporuje očistu střev, tzv. rozpustná vláknina se navíc stará o zdravé složení střevní mikroflóry.
  • Nejde jenom o vlákninu. Ovoce a zelenina ve svém složení skýtají také cenné vitamíny a minerální látky, které doplní ty, které se v létě z těla ztrácí pocením.
  • Ovoce a zelenina představují také hodnotný zdroj antioxidantů, které působí proti volným radikálům. Volné radikály přitom mohou vznikat i ve vrstvách pokožky vystavené slunečnímu záření. Antioxidanty podporují obranyschopnost pokožky, zpomalují stárnutí buněk a pomáhají tak zdravému opálení.
  • Ovoce a zelenina mají chladivé účinky. Zvláště jahody, broskve, kiwi, mango, meloun, okurky, rajčata, ředkvičky, salát, zelí, květák, chřest, cuketa nebo lilek dokáží v létě přirozeně ochladit organismus.

Ochlazující potraviny a ty další

Ovoce a zelenina patří mezi chladivé potraviny, stejně tak bylinky jako je máta či meduňka, mořské řasy, mladá pšenice nebo vlažný zelený čaj.

Naopak, existují i zahřívací potraviny, které pochopitelně v létě vhodné nejsou. Zahřívací účinky má třeba pohanka, rýže, plísňové sýry, ostré koření nebo černý čaj. Zahřívací účinky má například červené maso, naopak maso drůbeží nebo králičí spíše ochlazuje. Zahřívají i těžké pokrmy, tučná masitá jídla a smetanové omáčky, které v létě pochopitelně nedoporučujeme.

Ochlazující potraviny se dají kombinovat i s potravinami neutrálními jako jsou brambory, luštěniny nebo mořské plody.

VIDEO: K létu patří i grilování. Jak grilovat zdravě ve svém videu vysvětluje výživová expertka Margit Slimáková.

3. OCHLAZENÍ ORGANISMU

Teplo může vést až k předkolapsovému či dokonce kolapsovému stavu.

Lékař Jozef Minár radí:

„V případě, že organismus teplo nezvládá, je třeba co nejrychleji vyhledat chládek a doplnit tekutiny.“

Nic se však nemá přehánět, ani s teplem ani s chládkem, dokonce ani s pitným režimem. Tekutiny je třeba doplňovat průběžně během celého dne. Jednorázové extrémní množství tekutin rozhodně není zdravé, ani dlouhodobý nadměrný příjem tekutin, protože zatěžuje ledviny.

Tak jako v létě přijdou vhod chladivé potraviny, extrém v podobě mražených potravin nebo ledových nápojů naopak vhodný úplně není. Mohou být příčinou nachlazení nebo zánětu v krku.

Na nebezpečí ledových nápojů upozorňuje i vyhlášený výživový expert Martin Škába. Jako zdravé letní osvěžení doporučuje vlažný zelený čaj.

Letní nápoje by měly být vlažné, nikoli ledové. Teplota nápoje by neměla klesnout pod patnáct stupňů Celsia. Pokud je nápoj příliš chladný, způsobuje organismu šok a neosvěží tak, jak by se mohlo zdát.“

svěží letní květina

Letní ochlazení? Stín je lepší než extrémní klimatizace

Zátěží pro lidský organismus jsou i přespříliš klimatizované prostory. Velký rozdíl mezi venkovní teplotou a teplotou klimatizovaného prostoru lidské tělo nemusí zvládat dobře. Dle zdravotníka Jozefa Minára by rozdíl neměl být větší než pět nebo šest stupňů Celsia.

Ochlazení ano, ale s rozumem. Místo extrémně klimatizovaného prostoru tak raději vyhledejte stín stromu. Místo ledového nápoje si dejte raději vlažný zelený čaj. Místo zmrzliny sáhněte raději třeba po zeleném smoothie, které nemusí být úplně ledové, a přesto vás příjemně zchladí.

Recepty na smoothies najdete u nás na blogu. Klikněte!proteinové smoothie z lesniho ovoce

 

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek