5 tipů pro zdravé, pohodové a skvělé léto

Léto je časem zážitků a radosti. Je to čas života, volna a pohody. Letní dny a noci nabízejí pestré vyžití, každý si může vybrat to, co mu vyhovuje. Samozřejmě má tento sluncem naplněný čas i svá úskalí.Hrozí například spálením pokožky, dehydratací, úpalem či úžehem, ale znamená také zvýšené riziko zažívacích potíží nebo kožních plísní a mykóz. Letní pohodu mohou tyto potíže snadno narušit.Na druhé straně jim lze relativně snadno předcházet. Stačí se držet doporučení, která pro letní dny dávají odborníci. Stačí tělu dopřát to, co v létě skutečně potřebuje. Stačí znát pár tipů pro pohodové léto. Tady je 5 z nich.

Léto je časem zážitků a radosti. Je to čas života, volna a pohody. Letní dny a noci nabízejí pestré vyžití, každý si může vybrat to, co mu vyhovuje. Samozřejmě má tento sluncem naplněný čas i svá úskalí.

Hrozí například spálením pokožky, dehydratací, úpalem či úžehem, ale znamená také zvýšené riziko zažívacích potíží nebo kožních plísní a mykóz. Letní pohodu mohou tyto potíže snadno narušit.

Na druhé straně jim lze relativně snadno předcházet. Stačí se držet doporučení, která pro letní dny dávají odborníci. Stačí tělu dopřát to, co v létě skutečně potřebuje. Stačí znát pár tipů pro pohodové léto. Tady je 5 z nich.

Jak zabezpečit, aby bylo léto skutečně pohodové?

 1. Čerstvá čistá voda

Voda je synonymem života. Horké počasí a sluneční paprsky vedou k tomu, že lidský organismus vodu ztrácí. Voda se přitom v těle podílí na celé řadě životně nutných funkcí a pochodů, mj. zajišťuje látkovou výměnu, vylučování škodlivin nebo termoregulaci.

Voda je pro lidské tělo nenahraditelná, přestože není zdrojem živin ani energie. Příjem tekutin je pro fungování lidského těla nezbytný vždy, v létě však více než kdy jindy. Nedostatečný pitný režim vede k dehydrataci organismu, poklesu výkonnosti, únavě, bolestem hlavy a nevolnostem. Může být příčinou kolapsu, negativně se podílí na úpalu či úžehu. Dlouhodobá dehydratace vede k vážným zdravotním potížím, může být například příčinou zácpy, ale také selhání ledvin.

MUDr. Josef Jakovský k tomu dodává: „Dle Světové zdravotnické organizace je špatný pitný režim původcem celých 6 % nemocí lidstva. Souvisí jednak s nedostatečným příjmem tekutin, jednak s příjmem tekutin špatné kvality.“

Pokud si tedy chcete opravdu zajistit pohodové léto, dodržujte pitný režim. Pijte, pijte nejlépe čistou vodu, pijte v průběhu celého dne. Nečekejte, až se dostaví pocity žízně, ty již totiž značí počínající dehydrataci organismu.

čistá pitná voda

Úplně nejlepší nápoj pro člověka je čistá voda, samozřejmě za předpokladu, že doprovází čerstvou a kvalitní stravu 

2. Minerální látky

Jen čistá voda nemusí v létě stačit. Jak uvedl Dr. Rastislav Maďar pro Český rozhlas: „V létě se člověk více potí. A pokud se člověk potí, ztrácí soli. Ty je třeba nahradit.“ 

Lékař mj. doporučuje třeba obohatit vodu o čerstvě vymačkanou ovocnou šťávu. Ta dodá vodě nejenom chuť, ale také potřebné minerály a vitamíny./2/

Ovoce představuje skvělý způsob, jak se v létě nenásilně osvěžit. S ovocem současně doplníte vodu, která má v ovoci velký podíl. K tomu vám prospějí i obsažené vitamíny a minerály. Obdobně je to i se zeleninou. Zelenina oproti ovoci neobsahuje tolik jednoduchých cukrů. Cenné minerály můžete získat také z nejrůznějších smoothies nebo nápoje ze zelených potravin, a získáte mnohem víc než jenom vodu či minerály….

Na druhé straně není v létě zcela žádoucí pít ve velkém minerální vody. Jsou léčivé, a proto je třeba s nimi zacházet obezřetně. Rozhodně by neměly být jedinou složkou pitného režimu.

Také se vyplatí ohlídat složení minerální vody. Například pokud se potíme v důsledku extrémních letních teplot nebo vysoké sportovní zátěže, ztrácíme zejména sodík. Ten je třeba nahradit, třeba minerálkou s vysokým obsahem sodíku. Pokud ztrácíme minerály v důsledku průjmu, jde zejména o hořčík, který je třeba doplnit zvenčí. Pak se hodí minerálka s obsahem hořčíku.

ČTĚTE TAKÉ: Podrobný článek o významu minerálů pro lidské tělo. 

3. Přírodní antioxidanty

Některé minerály, například zinek, selen, mangan nebo měď, také vitamíny C a E, karotenoidy, flavonoidy nebo fenoly fungují v lidském organismu jako antioxidanty.

Jejich největší přínos je v tom, že mají schopnost eliminovat destruktivní působení volných radikálů. Ty vznikají v důsledku nezdravého životního stylu, nevhodné stravy, užívání léků, ale také prostřednictvím znečištěného ovzduší nebo vody. Volné radikály ohrožují i kůži, největší lidský orgán. Objevují se také v důsledku nadměrného slunění.

Antioxidanty fungují jako ochrana pokožky a celého organismu proti volným radikálům. Některé antioxidanty (vitamín E) navíc posilují odolnost pokožky a také podporují opálení.

Nejlepším způsobem, jak organismu dodat antioxidanty, je zdravá strava. Významným zdrojem antioxidantů je ovoce a zelenina, také bylinky nebo třeba zelený čaj.

čerstvé letní ovoce

Antioxidanty – pomůžou k pohodovému létu, a ještě chutnají!

4. Zelený chlorofyl

Chlorofyl představuje velmi silný antioxidant, už jenom proto přijde v létě vhod. V rostlinných pletivech se chlorofyl stará o přeměnu slunečního záření v prospěšnou energii. V lidském těle se stará o to, aby sluneční záření působilo jen prospěšně.

Chlorofyl podporuje okysličení tkání, chrání buňky a zvyšuje jejich odolnost. Působí protizánětlivě, podporuje regeneraci a pomáhá také zdravému trávení. Má hojivé vlastnosti.

Jedním z nejbohatších přírodních zdrojů chlorofylu vůbec je zelená řasa chlorella. Nabízí 3 – 5% obsah chlorofylu, čím mnohonásobně předčí jiné řasy, ale třeba i listovou zeleninu, která obsahuje do 1 % chlorofylu.

zelené potraviny jako významný zdroj chlorofylu

Chlorofyl a zelené potraviny – pomocníci pro pohodové léto

 5. Prospěšná probiotika

Léto je dobou dovolených, je dobou změn, které zpravidla vnímáme velmi pozitivně. Měníme denní režim, měníme místo pobytu, cestujeme, méně spíme, více užíváme života.

Pro organismus to však znamená stres, který se spolu se změnou stravování může odrazit i v zažívacích problémech. Svůj podíl jistě mají i vyšší teploty, a s nimi i potraviny, které se rychleji kazí. Nejeden z nás v létě zažil nepříjemný průjem.

TIP: Jakou dietu držet při průjmu? 

Zažívacím potížím se přitom dá relativně snadno předcházet. Aby střeva fungovala tak, jak mají, pomůžou zajistit tzv. probiotika.

Probiotika doporučují v létě i lékaři. Například MUDr. Jan Rutsch je doporučil zejména před cestou do zemí s nižší hygienickou úrovní. Mohou být však prospěšné i během dovolené. To potvrzuje MUDr. Ilona Kochová a Doc. MUDr. Rastislav Maďar, Ph.D. z Očkovacího centra.cz. 

Probiotika můžeme užívat jako potravinové doplňky (např. pivovarské kvasnice). Najdeme je však také v zakysaných mléčných výrobcích, kvašené zelenině a potravinových specialistách jako je kombucha, tempeh nebo japonská miso polévka. Užitečný je přitom i příjem tzv. rozpustné vlákniny, která se někdy označuje jako tzv. prebiotikum. Prebiotika slouží jako potrava pro probiotika.

A když už je řeč o zdravém trávení, nelze opomenout zelené potraviny. Ty totiž obsahují celé spektrum prvků, díky kterým působí jako prevence zažívacích potíží. Nápoj ze zelených potravin oceníte kvůli obsahu cenných minerálů, antioxidantů, vlákniny aj. Mimo to má přirozeně chladivé účinky. Zelené potraviny navíc nabízejí úžasné kombinace svěžích letních smoothies, např.:melounovo-okurkové smoothie

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek