Acerola – účinky, rizika a kompletní nutriční profil

V podrobném profilu superpotraviny acerola zjistíte:

  • jak přesně vám acerola může zlepšit zdravotní stav a kondici
  • jaký je vliv aceroly na hubnutí, krásu a vitalitu
  • jaký je kompletní výživový profil aceroly
  • nežádoucí účinky a kdo by acerolu užívat neměl

acrola profil

Ovoce acerola s vysokým obsahem vitamínu C

acerolaMalý stálezelený hustý keř nebo strom acerola roste v teplých tropických oblastech Jižní a Střední Ameriky, Kalifornie, Texasu, Mexika, Karibiku a Floridy. Drobné jasně červené plody dorůstají do velikosti 1 až 3 centimetry. Ovoce acerola roste v trsech po dvou nebo třech a obsahuje tři trojúhelníková semena. Vzhledem aceroly připomínají třešně, pravou třešní však nejsou.

Acerola se kazí už 4 hodiny po sběru. Rychle kvasí, do 3 – 5 dnů ztrácí většinu živin a stává se nejedlou. Při zmrazení se uchovává dobře, ale často se rozpadá. Používá se tedy nejčastěji při výrobě džemů, sirupů a džusů. Pokud nejsou přidány konzervanty, rychle se však kazí i acerolový džus.

Důležité informace o ovoci acerola

  • Známá také jako: acerola cherries, Barbados cherry, West Indian Cherry, třešeň acerola, acerola berry, wild crepe myrtle, Malpighia glabra, Malpighia punicifolia, malpígie, Malpighia emarginata, seriz, barbadoská třešeň
  • Krajina původu: Jižní a Střední Amerika, Kalifornie, Texas, Mexiko, Karibik, Florida, Portoriko, Dominikánská republika, Haiti, Brazílie, Indie, Kanárské ostrovy, Ghana, Etiopie, Šrí Lanka, Havaj, Austrálie
  • Prodává se ve formě: džem, sirup, džus, tablety, kapsle, prášek, vařená, pečená, mražená, žvýkací tablety, tinktura, polevy dortů, pudink, zmrzlina, ovocné saláty a poháry, želé, víno
  • Dostupnost v ČR a SR– ano

acerola mapa

Acerola se nejčastěji pěstuje v těchto oblastech

Fakta o acerole

Věděli jste, že …

  • Acerola má příjemnou chuť. Je kyselá, voňavá, nasládlá a trochu svíravá.
  • Používá se v moderní i lidové medicíně. Tradičně se používá při problémech s játry, průjmech, úplavici, kašli i nachlazení.
  • Podle U.S. department of Agriculture acerola obsahuje mnohem více vitamínu C než jiné potraviny (podobně jako camu camu). Podle jiné studie acerolu co do obsahu vitamínu C překonají jen šípky.

acerola

Zralá slupka aceroly je zářivě šarlatově červená. 

  • Čerstvý acerolový džus obsahuje 13x více vitamínu C než stejné množství džusu pomerančového. Některé odborné zdroje uvádí, že 180 ml sklenice acerolového džusu obsahuje stejné množství vitamínu C jako 14 litrů džusu pomerančového.
  • Nezralá zelená acerola vitamínu C obsahuje pravděpodobně ještě 2x víc.
  • Kůra malpígie se někdy používá k činění kůží.
  • Článek publikovaný roku 2009 v Journal of Food Composition and Analysis uvádí, že acerolový džus obsahuje mnohem méně antioxidantů flavonoidů než syrová acerola.

VÍTE, ŽE z aceroly se vyrábí také víno, které si uchovává až 60 % původního obsahu vitamínu C?

Předpokládané účinky aceroly

Acerola se jako doplněk stravy užívá zejména pro svůj extrémně vysoký obsah vitamínu C.

Vitamín C (neboli kyselina askorbová) se podílí na stavbě kolagenu, chrání sliznice a je prevencí kurdějů.  Důležitý je také pro kalcifikaci zubů a kostí, správnou funkci imunitního systému, hojení ran, tvorbu hemoglobinu, růst a další metabolické funkce. Pomáhá tělu bojovat s infekcemi, viry a možná i rakovinou. Jedna studie ukázala, že acerola bohatá na antioxidanty a vitamín C může pomoci zastavit růst rakoviny tlustého střeva.

acrola

Nezralé zelené aceroly obsahují až 2x více vitamínu C než po dozrání

O acerole existuje spousta tvrzení, ne všechny jsou však podpořeny vědeckými výzkumy. Pro objektivní posouzení vlivu aceroly na lidské zdraví je potřeba více studií a výzkumů.

Acerola může být potencionálně účinná:

  • pomoc a prevence nachlazení i chřipky, otoků krku, krvácení sítnice, zubních kazů, infekce dásní, senné rýmy a kolagenních poruch
  • antioxidant
  • antimikrobiální ústní voda
  • antidepresivum
  • antimykotikum
  • prevence poškození volnými radikály a prevece některých onemocnění díky vysokému obsahu antioxidantů vitamínu C a A
  • prevence onemocnění srdce, kornatění cév a krevních sraženin
  • proti průjmu a úplavici
  • pro zlepšení pokožky, sliznic, vlasů
  • pro zvyšování imunity i atletické vytrvalosti
  • díky svým stahujícím vlastnostem při kožních skvrnách, podpoře pružnosti pokožky i trávení

Zdravotní a kosmetické využití aceroly

Acerola patří mezi nejbohatší zdroje vitamínu C

Vyšší dávky vitamínu C mohou urychlovat tvorbu proteinu zpomalujícího množení virů (interferon), posílit imunitní systém i zastavit růst nádorových buněk.

acerola na stromě

Dužina aceroly je sladkokyselá a šťavnatá

Acerola v kuchyni

Acerola může být součástí například nápojů, dezertů, dortových polev, zmrzlin, pudinků, ovocných salátů a pohárů, želé a džemů. Vyrábí se z ní také víno.

Nutriční hodnoty aceroly

100 g syrové aceroly obsahuje zhruba tyto hodnoty (DDD = doporučená denní dávka):

Nutriční hodnoty:

  • sacharidy – 88 % – 7,7 g – 3 % DDD
  • vláknina – 1,1 g – 4 % DDD
  • tuky – 8 % – 0,3 g – 0% DDD
  • omega-3 mastné kyseliny – 44 mg
  • omega-6 mastné kyseliny – 46 mg
  • bílkoviny – 4 % – 0,4 g – 1 % DDD
  • 32 kalorií – 134 kJ – 2 % DDD
  • voda – 91,4 g
  • popel – 0,2 g
Vitamíny:

  • vitamín A – 767 IU – 15 %
  • vitamín C – 1677 mg – 2796 % DDD
  • thiamin – 0 g – 1 % DDD
  • niacin – 0,4 mg – 2 % DDD
  • folát – 14 mcg – 3 % DDD
  • kyselina pantothenová – 0,3 mg – 3 % DDD
Minerály:

  • vápník – 12 mg – 1 % DDD
  • železo – 0,2 mg – 1 % DDD
  • hořčík – 18 mg – 5 % DDD
  • fosfor – 11 mg – 1 % DDD
  • draslík – 146 mg – 4 % DDD
  • sodík – 7 mg – 0 % DDD
  • zinek – 0,1 mg – 1 % DDD
  • měď – 0,1 mg – 4 % DDD
  • selen – 0,6 mcg – 1 % DDD

Užívání aceroly

Acerolu můžete jíst syrovou i ji použít při pečení a vaření. Acerolu v Česku pravděpodobně čerstvou neseženete. Protože rychle podléhá zkáze, prodává se u nás ve formě džusů či doplňků stravy. Narazit můžete i na mraženou acerolu, která se nejčastěji používá při výrobě smoothies.

Velké oblibě se těší acerola ve formě sušeného prášku. Vyrábí se z dehydratovaného acerolového džusu. Prášek se přidává například do nápojů, džusů a smoothies.

acerola

Syrovou acerolu koupíte nejspíš jen tam, kde se i pěstuje

Dávkování aceroly

Žádný klinický výzkum bezpečnou doporučenou denní dávku aceroly zatím nepotvrdil. Protože acerola obsahuje zejména vitamín C, je při jejím užívání obecně odkazováno na jeho doporučené denní dávky.

Office of Dietary supplements doporučuje nekonzumovat více než 2000 mg vitamínu C denně. Doporučená denní dávka vitamínu C je 90 mg pro muže, 75 mg pro ženy. Těhotné ženy potřebují 85 mg denně, kojící 120 mg a kuřáci cigaret + 35 mg denně.

Vždy důsledně dodržuje pokyny uvedené na příbalových letácích konkrétních výrobků.

Nežádoucí účinky aceroly

Acerola je díky vysokému obsahu vitamínu C silným antioxidantem. Má však i podobné nežádoucí účinky jako tento důležitý vitamín.

MedlinePlus varuje, že při pití acerolového džusu v kombinaci se suplementací vitamínu C hrozí předávkování. Podle Office of Dietary Supplements k vedlejším účinkům předávkování vitamínem C patří zažívací problémy – průjem, nevolnost, závratě, mdloby, časté močení, bolest hlavy, migréna, zvracení a trávicí křeče. Tyto vedlejší účinky hrozí při užívání více než 2 g aceroly denně (v některých případech už při 1 g denně). Objevit se může také zvýšená ospalost či nespavost.

strom acerola

Ovoce acerola může mít spoustu zdravotních benefitů i rizik

Dlouhodobá nadměrná suplementace vitamínu C může způsobit problémy s ledvinami (symptomem může být bolest zad ve spodní části), zvýšit absorpci železa (což může u vzácné choroby hemochromatźy vést k otravě železem) a způsobit hemolýzu (což může vést k anémii).

PharmDr. Lenka Zemanová z Alphega lékárny U Svatého Mikuláše v Lounech

V minulosti se zkoušelo podávání vysokých dávek až několika set miligramů vitaminu C denně, ale nepotvrdil se pozitivní účinek na lidské zdraví, naopak existuje riziko poškození ledvin.

Při sběru aceroly se může objevit kontaktní dermatitida.

Kdo by acerolu užívat neměl

Těhotné, kojící ženy a acerola

O bezpečnosti užívání aceroly během kojení a těhotenství neexistuje dostatek spolehlivých důkazů. Pokud jste těhotná nebo kojíte, užívání aceroly se raději vyhněte.

Pacienti s dnou a acerola

Vitamín C obsažený v acerole může zvýšit hladinu kyseliny močové a tím zhoršit i onemocnění dnou.

Lidé náchylní k močovým kamenům a acerola

Velké dávky aceroly mohou být kvůli vysokému obsahu vitamínu C rizikem vzniku ledvinových kamenů.

Předseda Mladých praktiků a praktický lékař MUDr. Norbert Král

Nejasnost panuje i kolem vitaminu C, kterému věří lékaři i pacienti. Jeho přijímání ve formě doplňků ale také bývá zpochybňováno a dokonce jsou známy nežádoucí zdravotní komplikace, které hrozí při konzumaci vysokých dávek vitaminu C. Jmenovat se z nich dá například vznik ledvinových kamenů.

S jakými léky acerolu neužívat?

Pokud pravidelně užíváte nějaké léky nebo doplňky stravy, konzultujte konzumaci aceroly nejdříve s vaším lékařem. Vliv může mít především na antikoncepční pilulky a další léky obsahující estrogen. Užívání aceroly může snižovat hladinu léku fluphenazine v krvi i antikoagulační aktivitu warfarinu.

VIDEO: Pěstování aceroly

FAQ – často kladené dotazy

Jak acerola vypadá?

Acerola je podobná naší české třešni. Je zářivě červená. Najdete v ní však 3 semena a má jinou chuť.

Kde koupím čerstvou acerolu?

Acerola se začne kazit už 4 hodiny po sběru, po 5 dnech se jíst nedá. Čerstvou ji seženete jedině v těch oblastech, kde se pěstuje.

Jak mám použít mraženou acerolu?

Mražená acerola je výborná například ve smoothies.

Jak acerola chutná?

Acerola je kyselkavá, sladká a mírně trpká.

Obsahuje nějaký plod ještě více vitamínu C než acerola?

Na vitamín C je bohatší třeba šípek.

Je na vitamín C bohatší zralá nebo nezralá acerola?

Nezralá acerola vitamínu C obsahuje až 2x více.

Obsahuje acerolové víno nějaký vitamín C?

Ano, acerolové víno si uchovává až 60 % původního vitamínu C.

Mohou acerolu konzumovat těhotné ženy?

Bezpečnost užívání aceroly během těhotenství není dostatečně prokázána. Pokud jste těhotná, její konzumaci byste se raději měla proto vyhnout.

Je acerola bezlepková?

Ano, acerola patří mezi přirozeně bezlepkové potraviny.

Kolik vitamínu C je až moc?

Nežádoucí účinky se objevují po překročení 2 g vitamínu C denně. U citlivějších jedinců se mohou objevit už po 1 g.

 
Další profily superpotravin: 
 

POUŽITÉ ZDROJE: