Kysané zelí – účinky, rizika a kompletní nutriční profil

V podrobném profilu superpotraviny kysané zelí zjistíte:

 

profil kysané zelí

 

Levné kysané zelí může nahradit předražené probiotické doplňky

kysané zelí v talířiKysané zelí se mezi superpotraviny řadí díky vysokému obsahu vlákniny, vitamínu C, vitamínu K a železa. Zároveň je nízkokalorické a téměř bez tuku. Kysané zelí je přirozeně fermentované (kvašené) a je také probiotikem. Zdravé je zejména syrové kysané zelí.

Kysané zelí se může vyrábět z klasicky z bílého nebo i červeného hlávkového zelí. Nutričně i chuťově jsou podobné, červené obsahuje více vitamínů A a B.

bílé hlávkové zelí

Kysané zelí vzniká tak, že se hlávkové zelí nakrájí a kvasí pomocí mléčného kvašení

 

 

Důležité informace o kysaném zelí

kysané zelí mapa

Kysané zelí se nejčastěji vyrábí v těchto oblastech

 

 

Fakta o kysaném zelí

Věděli jste, že …

kysané zelí v keramických hrncích

Tradiční nádobou pro výrobu kysaného zelí je keramický nebo kameninový hrnec

 

výroba korejského kimchi

Výroba korejského kimchi

 

 

VÍTE, ŽE němečtí námořníci zelí používali i v dobách, kdy britští dávno přešli na citróny? Na moři mělo kvašené zelí tak zásadní roli, že by bez něj zřejmě nebyla objevena Amerika.

 

kysané zelí

Kysané zelí má dlouhou trvanlivost a výraznou kyselou chuť

 

 

Zázrak ze sudu. I tak se v minulosti říkalo kysanému zelí. Náš nynější test kysaného zelí ze supermarketů však přinesl spíše zklamání. V čerstvém stavu se kysané zelí už nedá v obchodech koupit. Výrobci do něj přidávají chemické konzervanty či ho sterilují teplem.uvádí na svém facebookovém profilu PharmDr. Margit Slimáková (red. upraveno a zkráceno)

 

 

VIDEO: Jak kysané zelí naložit doma?

 

 

Komu nechutná východoevropská verze kysaného zelí, může zkusit korejskou variaci neboli kimchi.radí výživová poradkyně Keri Glassman (red. přeloženo a upraveno)

 

 

Předpokládané účinky kysaného zelí

příprava kysaného zelí

Nejvíce zdravotních benefitů přináší čerstvé kysané zelí

 

 

Kysané zelí a jakákoliv jiná kvašená zelenina obsahuje tzv. probiotické kultury. Tedy se řadí mezi probiotika, látky produkující kyselinu mléčnou, která podporuje vstřebávání vápníku a železa. Obnovují rovněž poškozené tlusté střevo, podporují trávení bílkovin a cukrů a vytvářejí antimikrobiální látky tlumící růst patogenních bakterií.potvrzuje zdravotní benefity kysaného zelí výživový specialista Martin Škába (red. zkráceno a upraveno)

 

 

Zdravotní, kosmetické a kulinářské využití kysaného zelí

Kysané zelí v kuchyni

Kysané zelí je nejen zdravé, ale i chutné.

Z kysaného zelí se připravuje pravá valašská kyselica neboli zelňačka a saláty. Je skvělou přílohou také k bramborám, masu, klobáskám i kielbase. Kysané zelí můžete použít i jako přílohu při grilování.

hotdog s kysaným zelím

Kysané zelí je chutné na opečeném toustovém chlebu s avokádem i hotdogu s hořčicí a čerstvou cibulkou

 

Kolem probiotik je teď velký mediální humbuk, na internetu i v televizi můžete vidět reklamu na spousty preparátů a doplňků stravy. Ale jen málo z nich je podloženo vědeckým výzkumem. Myslím, že nejlepší formou zlepšení střevní kultury bakterií je domácí jogurt… Ještě mnohem lepší a zdravější je ale domácí kysané zelí a také kvašená zelenina kimči.tvrdí doktor Michael Mosley (red. zkráceno a upraveno)

 

Pozitivní účinky konzumace kysaného zelí během těhotenství

Šálek kysaného zelí obsahuje asi 2 mg železa neboli 7 % doporučené denní dávky železa během těhotenství. Železo může podle American Pregnancy Association snižovat riziko předčasného porodu a nízkou porodní hmotnost miminka. Folát obsažený v kysaném zelí pomáhá zabraňovat vrozeným vadám, vitamín C zase pomáhá absorbovat železo a podporuje zdravý vývoj tkání.

Probiotika z kysaného zelí mohou být prevencí bakteriální vaginózy, která s sebou nese riziko předčasného porodu.

 

Kysané zelí a hubnutí

Kysané zelí je nízkokalorické jídlo plné živin, které skvěle doplní váš dietní jídelníček. Můžete jím například zahnat hlad mezi jídly, přidat k obědu i večeři.

 

Kysané zelí na mastnou a problematickou pleť

Čerstvé kysané zelí nebo nálev z něj může mít blahodárné účinky na mastnou a problematickou pleť.

 

 

Nutriční hodnoty kysaného zelí

100 g konzervovaného kysaného zelí obsahuje zhruba tyto hodnoty (DDD = doporučená denní dávka):

Nutriční hodnoty:

  • sacharidy – 82 % – 4,7 g – 2 % DDD
  • vláknina – 2,9 g – 12 % DDD
  • tuky – 6 % – 0,1 g – 0 % DDD
  • omega-3 mastné kyseliny – 33 mg
  • omega-6 mastné kyseliny – 34 mg
  • bílkoviny – 12 % – 0,9 g – 2 % DDD
  • 19 kalorií (79,5 kJ) – 1 % DDD
  • voda – 92,5 g
  • popel – 2,1 g
Vitamíny:

  • vitamín A – 18 IU – 0 % DDD
  • vitamín C – 14,7 mg – 24 % DDD
  • vitamín E – 0,1 mg – 1 % DDD
  • vitamín K – 13 mcg – 16 % DDD
  • thiamin – 0,0 mg – 1 % DDD
  • riboflavin – 0,0 mg – 1 % DDD
  • niacin – 0,1 mg – 1 % DDD
  • vitamín B6 – 0,1 mg – 6 % DDD
  • folát – 24 mcg – 6 % DDD
  • kyselina pantothenová – 0,1 mg – 1 % DDD
  • cholin – 10,4 mg
  • betaine – 0,5 mg
Minerály:

  • vápník – 30 mg – 3 % DDD
  • železo – 1,5 mg – 8 % DDD
  • hořčík – 13 mg – 3 % DDD
  • fosfor – 20 mg – 2 % DDD
  • draslík – 170 mg – 5 % DDD
  • sodík – 661 mg – 28 % DDD
  • zinek – 0,2 mg – 1 % DDD
  • měď – 0,1 mg – 5 % DDD
  • mangan – 0,2 mg – 8 % DDD
  • selen – 0,6 mcg – 1 % DDD
  • fluorid – 7 mcg

 

 

Dávkování kysaného zelí

Kysané zelí obsahuje sodík, který je pro lidské tělo ve větších dávkách škodlivý. Jeho množství se liší produkt od produktu. American Heart Association doporučuje nepřekračovat dávku 2300 mg sodíku denně. Vhodný příjem sodíku je méně než 1500 mg denně.

okapávání kysaného zelí

Množství sodíku v kysaném zelí můžete až 2x snížit, když nálev před konzumací necháte okapat a propláchnete jej studenou vodou

 

Kysané zelí obsahuje množství užitečných mikroorganismů a enzymů, které zlepšují trávení a vstřebávání živin. Podporuje látkovou přeměnu, snižuje krevní tlak a zrychluje odvádění odpadních látek z těla. Zvyšuje celkovou odolnost organismu proti infekcím a aktivizuje imunitní systém v boji proti virům a bakteriím, proto je výbornou prevencí nachlazení a chřipky. komentuje MUDr. Hana Ferdinandová (red. zkráceno a upraveno)

 

VIDEO: Jak se kysané zelí vyrábí v továrně?

 

 

Užívání kysaného zelí

Kysané zelí můžete konzumovat čerstvé, konzervované, vařené, dušené nebo například ve formě šťávy.

červené kysané zelí

Sami si doma vyrobit nebo koupit v obchodě můžete bílé i červené kysané zelí

 

 

Nežádoucí účinky kysaného zelí

Zadržování vody a zvedání krevního tlaku

Špatnou zprávou je, že kysané zelí obsahuje velké množství sodíku a může se proto užívat jen v malém množství. Šálek kysaného zelí obsahuje zhruba 940 mg sodíku – tedy 41  % doporučené denní dávky.

Konzumace přílišného množství sodíku může vést k zadržování vody, zvyšování objemu krve a zvedání krevního tlaku.

 

Plynatost a nadýmání

Mezi další nežádoucí účinky kysaného zelí patří také tvorba střevních plynů a nadýmání způsobené rostlinným cukrem rafinózou. Tyto problémy vznikají zejména po velké konzumaci kysaného zelí a odezní do dvou dnů.

 

Průjem a křeče břicha

Konzumace nadměrného množství kysaného zelí může znamenat velké množství nefermentované rafinózy ve stolici. Nestrávená rafinóza může zvyšovat hladinu vody ve střevě, což může vést k časté stolici či průjmu. Objevit se mohou také bolestivé křeče břicha.

 

Narušení činnosti střev

Nízké pH kysaného zelí a vysoká koncentrace laktobacilů může narušit činnost střev těch, kdo na kyselé potraviny nejsou zvyklí.

kysané zelí s nálevem

Kysané zelí by mělo být ponořené pod hladinou nálevu do té doby, dokud jej nezkonzumujete

 

Rakovina žaludku, migrény

Vždy kysané zelí kupujte od ověřeného výrobce. Pokud není nakládané jídlo vyrobeno správně, může obsahovat dusitany a aminy. První mohou způsobit rakovinu žaludku, druhé migrény. O spojení kysaného zelí s karcinomem jícnu a nosohltanu však neexistuje žádná potvrzená informace.

 

 

Kdo by kysané zelí užívat neměl?

Těhotné, kojící ženy, děti a kysané zelí

Kysané zelí je velmi zdravé. Na druhou stranu však obsahuje také velké množství sodíku a nemělo by tak být běžnou součástí každodenního jídelníčku těhotných a kojících žen, ani dětí. Šálek kysaného zelí jednou za čas by však uškodit neměl – právě naopak. Zeptejte se však svého lékaře, kolik sodíku je pro vás bezpečné.

výroba kysaného zelí

K výrobě kysaného zelí se používá především nakrájené hlávkové zelí a sůl

 

Onemocnění jater, vysoký krevní tlak a kysané zelí

Na vysoký obsah sodíku v kysaném zelí by si měli dát pozor zejména pacienti s onemocněním ledvin a zvýšeným krevním tlakem.

 

Nedostatek vitamínů a minerálů

Pokud budete konzumovat velké množství zelí místo jiných potravin, vystavujete se riziku nedostatečné výživy vašeho těla minerály a vitamíny, které v kysaném zelí chybí. Dbejte na vyvážený jídelníček – kromě zelí zařaďte i jiné druhy zeleniny, ovoce, celozrnné výrobky, nízkotučné mléčné výrobky a bílkoviny.

 

S jakými léky kysané zelí neužívat?

Pokud máte zdravotní problémy nebo pravidelně užíváte nějaké léky, doporučujeme zařazení větších dávek kvašeného zelí (nebo potravinových doplňků z kvašeného zelí) do jídelníčku provádět postupně a nejdříve jej konzultovat s lékařem.

 

FAQ – často kladené dotazy

Příprava kysaného zelí

Jaké zelí pro výrobu kvašeného zelí použít?

Použijte zelí hlávkové. Mnohem lepší pro výrobu kysaného zelí je zelí pozdní.

Jak snížit obsah sodíku ve kvašeném zelí?

Pokud si kysané zelí vyrábíte sami doma, doporučujeme použít méně soli, než používají komerční výrobci. Úplné vynechání soli však podle University of Alaska může vést ke kažení zelí namísto chtěné fermentace. Množství sodíku můžete až 2x snížit, když jej před konzumací necháte okapat a propláchnete jej studenou vodou. Na trhu je k dostání také kysané zelí s menším obsahem sodíku.

K jakým potravinám se kyselé zelí hodí?

Kvašené zelí se hodí k široké škále slaných pokrmů. Bývá doporučováno kombinovat jej s potravinami bohatými na bílkoviny nebo tuk. Přidat jej tedy můžete například k vejcím, sýrům, masu, rybám, do salátů nebo na sendvič.

Jak dlouho mi kvašené zelí vydrží?

Pokud si pořídíte kvašené zelí kvalitní (nebo správně dokončíte fermentaci), v lednici vám vydrží až rok. Dávejte však pozor na kontaminaci slaného nálevu a uchovávejte zelí pod jeho hladinou.

Zabiju probiotické bakterie vařením?

Ano, probiotické bakterie z kvašeného zelí zabije teplota nad 42 °C.

 

Praktické informace

Je kvašené zelí bezlepkové?

Ano, kvašené zelí je přirozeně bezlepková potravina.

Můžu kvašené zelí jíst během těhotenství?

Konzumace zelí během těhotenství vám může zajistit hned několik klíčových živin pro vás i vaše miminko – například železo, folát.

Jediné, na co byste si měla dát pozor, je sodík. Šálek kysaného zelí jednou za čas by vám uškodit neměl, naopak. Zeptejte se však raději svého lékaře, kolik sodíku vám neuškodí.

Jsou probiotika také ve džusu z kysaného zelí?

Ano, i šťáva z kysaného zelí je díky fermentačnímu procesu na kyselinu mléčnou bohatá, brání růstu nežádoucích střevních bakterií a podporuje ty prospěšné.

Od kdy můžu dát kvašené zelí svému dítěti?

V malých dávkách můžete kysané zelí svému dítěti nabídnout již v 6 měsících.

Zavařovačka s kysaným zelím mi nejde otevřít. Co mám dělat?

Zkuste víčkem zavařovací sklenice s kysaným zelím jemně poklepat o hranu stolu nebo použijte otvírák.

 

 
Další profily superpotravin: 
 

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

 

NOVÝ PRODUKT

Blendea
SUPERPROTEIN

Pořiďte si kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se superpotravinami.

Zjístit více