Sinice spirulina – účinky, rizika a nutriční profil

V podrobném profilu superpotraviny spirulina zjistíte:

 

profil sinice spirulina

 

Spirulina je nejčastěji používaným druhem z modrozelených řas a sinic

Spirulina pod mikroskopem

Z vodní bakterie s vynikající nutriční hodnotou spiruliny se vyrábí mnoho doplňků stravy. Užívají se ke zlepšení výživy nebo jako alternativní boj proti nemocem.  

Sinice spirulina obsahuje bílkoviny, vitamíny, minerály, dokonce i všechny aminokyseliny.

Spirulina údajně podporuje obranyschopnost, je skvělým zdrojem bílkovin a pomáhá předcházet jaterním problémům.

Její potencionální zdravotní využití však zatím nebyla dostatečně podpořena vědeckými výzkumy, podobně jako například u řasy chlorelly nebo trávy mladé pšenice. Spirulina se běžně užívá ve formě tablet, prášků a vloček.

 

Sinice spirulina je zdraví prospěšná

Sinice jsou jednobuněčné, zdraví prospěšné bakterie stočené do levotočivé šroubovice – nikoli řasy, jak lidé často mylně předpokládají. Vybaví se zkažené letní koupání při slově sinice i vám?

Spirulina obsahuje velké množství karotenoidů (antioxidanty chránící buňky před poškozením volnými radikály) i další živiny, jako jsou například vitamíny B, vitamín E, zinek, měď, mangan, železo, selen nebo kyselina linolová. Spirulina je také bohatá na chlorofyl.

 

Zelenomodrá sinice spirulina je stejně jako chlorella velkým zdrojem bílkovin, působí antibakteriálně, upravuje mikroflóru a chrání před civilizačními chorobami, jako jsou třeba i plísně a kvasinky.říká nutriční gastronomka a zakladatelka Akademie Nutriční Gastronomie Jana Černá (red. upraveno)

 

Zelené potraviny - plné železa

Prášek ze spiruliny obsahuje koncentrované množství živin. Modrozelená barva spiruliny značí vysoký obsah chlorofilu.

 

 

Fakta o spirulině

Věděli jste, že …

VÍTE, že pouhý půl šálek sušené spiruliny obsahuje 89 % doporučené denní dávky železa?

 

 

Důležité informace

mapa Spirulina

Spirulina se nejčastěji pěstuje v těchto oblastech

 

 

Předpokládané účinky spiruliny

Dostatečné vědecké důkazy pro potvrzení jakýchkoli tvrzení o pozitivních účincích spiruliny jsou zatím nedostatečné. I když jsou studie jen předběžné, výsledky jsou však ohromující.

Spirulina bývá často užívaná na vše od snižování hladiny cholesterolu, zvýšení energie, léčbě premenstruačního syndromu, až po deprese.

Dalším potenciálním přínosem spiruliny může být zlepšení funkce plic u pacientů s astmatem, hladiny glukózy u diabetu, prevence některých druhů rakoviny, posílení imunitního systému či podpora tvorby probiotik.

spirulina účinky

 

 

Účinky NEpotvrzené vědci

zelené smoothie se spirulinou

Ze spiruliny snadno připravíte zdravý zelený koktejl

 

 

Nejčastější využití spiruliny

Kompletní nutriční profil obsažený ve spirulině

Spirulina může pomoct zamezit výživovým nedostatkům a podpořit celkové zdraví. Je bohatá na vitamíny B-komplexu, zinek, vitamín E, betakaroten, měď, selen, železo i esenciální mastné kyseliny.

Až 62 % její hmotnosti tvoří proteiny, což z ní dělá funkční potravinu s multivitamínovými vlastnostmi.

 

Spirulina jako nakopávač imunity a ochrana proti alergiím

Spirulina může pomoci při tvorbě protilátek (látek bojujících s infekcemi a chronickými onemocněními). University of Maryland Medical Center podotkla, že účinky spiruliny na imunitní systém zatím nebyly potvrzeny, spirulina však podle její studie podporuje růst střevní mikroflóry (probiotik).

Studie zveřejněné roku 2005 časopisem Journal of Medicinal Food potvrdila, že spirulina může být účinná při snižování alergických projevů, jako je například rýma, slzení očí, kopřivka či otoky (obvykle při alergiích na prach, pyl nebo srst).

 

Spirulina ve veganském a vegetariánském jídelníčku

Spirulina poskytuje všech 8 základních aminokyselin ve správném poměru a ve formě, která je pro lidský organismus stravitelnější než třeba v mase či sóje. Spirulina je proto ideálním zdrojem biologicky kompletních proteinů nejen pro vegany a vegetariány.

 

Spirulina může růst v extrémních podmínkách nehostinných pro většinu vodních organismů. Bývá pěstována v umělých nebo přirozených jezerech, sklízená a pak sušená mrazem. Spirulina se pyšní 60% obsahem bílkovin, je tedy bohatším zdrojem než většina zeleniny, a je také dobrým zdrojem beta-karotenů, různých minerálů a esenciální mastné kyseliny gama linolenové. Ačkoli spirulina bývá chválena jako zdroj vitamínu B12, neobsahuje ho v takové formě, které by tělo umělo využít.vysvětluje doktorka Linde Celeste Robb-Nicholson (red. přeloženo a zkráceno)

 

prášek ze spiruliny

Prášek ze spiruliny obsahuje ideálně koncentrované množství živin

 

 

Nutriční hodnoty spiruliny

1 hrnek (112 g) sušené spiruliny obsahuje:

  • 48 % – proteiny – 64,4 g
  • 22 % – tuky – 8,6 g
  • 30 % – sacharidy – 26,8 g
  • popel – 7 g
  • voda – 5,2 g
  • Kalorií 325 (1361 kJ)

 

 

 

 

 

 

Vitamíny:

  • Vitamín A – 638 IU
  • Vitamín C – 11,3 mg
  • Vitamín E – 5,6 mg
  • Vitamín K – 28,6 mcg
  • Thiamin – 2,7 mg
  • Riboflavin – 4,1 mg
  • Niacin – 14,4 mg
  • Vitamín B6 – 0,4 mg
  • Folát – 105 mcg
  • Kyselin pantothenová – 3,9 mg
  • Cholin – 73,9 mg
 

Minerály:

  • Vápník – 134 mg
  • Železo – 31,9 mg
  • Hořčík – 218 mg
  • Fosfor – 132 mg
  • Draslík – 1527 mg
  • Sodík – 1174 mg
  • Zinek – 2,2 mg
  • Měď – 6,8 mg
  • Mangan – 2,1 mg
  • Selen – 8,1 mg

 

 

Dávkování spiruliny

Podle zdravotnických odborníků University of Maryland Medical Center je standardní dávka spiruliny pro dospělé 4 až 6 tablet po 500 miligramech (tedy 2 až 3 gramy denně). Množství se však liší podle věku a zdravotních potřeb. Než začnete spirulinu užívat, proberte to s lékařem.

 

Spirulina je bezpečná a lze ji užívat bez omezení podle doporučení výrobce. Pokud chcete používat spirulinu k ovlivnění zápachu z úst, je třeba tabletu rozžvýkat, případně vysypat obsah několika tobolek do sklenice vlažné vody, ústa vypláchnout a pak polknout.radí doktorka farmaci Hana Šindelářová (red. upraveno)

 

 

Užívání spiruliny

Tablety spiruliny se zapíjejí dostatečným množstvím vody.

Prášek můžete přidat například do oblíbeného smoothie, džusu nebo jogurtu, čímž zlepšíte mírně nahořklou chuť spiruliny.

Jemné živiny a enzymy ve spirulině může zničit alkohol, káva i sladké sycené nápoje. Spirulinu si proto dejte nejlépe hodinu před tím, než budete pít něco podobného.

dezert ze spiruliny

Ze spiruliny připravíte nejen zdravý nápoj, přidat ji můžete třeba i do dezertů

 

 

Pro koho není spirulina vhodná?

Spirulina při vhodném užívání zpravidla nemá žádné vedlejší efekty. Spirulina je obecně považována za relativně bezpečnou i při užívání ve velkých množstvích.

Ve výjimečných případech může spirulina způsobit mírné žaludeční potíže, nevolnost, zvracení, zvýšenou žízeň, slabost, rychlý srdeční tep, poškození jater, šok, úzkosti či nespavost.

Fakultní nemocnice Heraklion na Krétě v červnu 2008 hlásila případ rabdomyolýzy (život ohrožující stav, při kterém se rozpadá svalová tkáň a může způsobit selhání ledvin) po požití spirulinového doplňku stravy.

Spirulina a jeji negativni ucinky na organizmus

 

 

Zpracování spiruliny

Vedlejší účinky spiruliny bývají s největší pravděpodobností způsobené kontaminací plísněmi. Z důvodu rizika kontaminace někteří odborníci doporučují omezit spotřebu spiruliny na maximálně 50 gramů denně.

Kontaminovaná bývá spirulina pěstovaná ve vodách obsahující těžké kovy (olovo, kadmium, arsen nebo rtuť) nebo s jinými sinicemi produkujícími toxické látky anatoxin a microcystin. Vždy si ověřte, že spirulina pochází od kvalitního, důvěryhodného zdroje, který ji pravidelně testuje na kontaminanty a výsledky dokáže doložit.

Kontaminace způsobená těžkými kovy může mít za následek průjem a zvracení, třes, paralýzu nebo křeče. Kontaminace toxickými látkami anatoxin a microcystin může způsobit například zánět pankreatu, poškození srdce, potíže s dýcháním, selhání ledvin, toxicitu jater, poškození nervů nebo záchvaty. Pokud postižený urychleně nevyhledá lékařskou pomoc, vystavuje v ohrožení svůj život.

spirulina nápoj a prášek

Spirulina se nejčastěji konzumuje ve formě nápoje ze zeleného prášku

 

 

Kdo by spirulinu užívat neměl?

Těhotné, kojící ženy, děti a spirulina

U dětí, ani kojících a těhotných žen nebyla bezpečnost a účinnost spiruliny zatím prověřena. Zejména kvůli rizikům kontaminace se nastávajícím maminkám a dětem její konzumace nedoporučuje. V těchto případech proto její užívání vždy nejdříve konzultujte s lékařem.

 

Fenylketonurie, autoimunitní onemocnění a spirulina

Spirulinu by kvůli vysokému obsahu fenylalaninu pacienti s fenylketonurií (PKU) užívat neměli. Fenylketonurie je vzácný stav, který metabolismu aminokyseliny fenylalanin brání.

Podobně by se spirulině měli vyhnout také pacienti s autoimunitními onemocněními (například revmatoidní artritida, roztroušená skleroza nebo lupus), protože by mohla zhoršit jejich stav.

 

Alergie na mořské plody

Spirulinu by neměli užívat ani lidé alergičtí na plody moře.

 

 

Se kterými léky spirulinu nekombinovat?

Léky potlačující imunitní systém a spirulina

Vyhněte se užívání spiruliny spolu s imunosupresivními léky (methotrexát, prednison, adalimumab, azathioprin, etanercept a infliximab). Spirulina může imunitu posilovat a snižovat tedy účinnost těchto léků. Podobně je to s léky na ředění krve.

 
Další profily superpotravin: 
 

 

 

POUŽITÉ ZDROJE:

NOVÝ PRODUKT

Blendea
SUPERPROTEIN

Pořiďte si kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se superpotravinami.

Zjístit více