5 tipů na zdravé svačiny do školy i do práce

Svačina do školy i do práce

Celý den jsme v jednom velkém kolotoči a jen stěží hledáme chvilky pro sebe. Na jedné straně očekáváme, že náš organismus bude fungovat na 100 %, na druhé straně ho šidíme, kde se dá.

Podáváme výkony bez toho, abychom si dopřáli potřebný odpočinek a regeneraci. Předpokládáme, že všechny orgány a systémy našeho těla budou neustále zdravé, přestože jim nedodáváme potřebnou životodárnou energii.

Nedokážeme naplnit ani základní požadavky lidského organismu na čerstvý vzduch, dostatek tekutin či živin ve stravě. A stejně věříme, že všechny nástrahy moderního světa zvládneme na jedničku… Dokud se nestane něco, co nás donutí k zamyšlení.

5 tipů na zdravé svačiny pro děti i pro vás

I taková drobnost jako svačina může podstatně ovlivnit celý náš den. To, co jíme, se odráží v tom, co děláme, jak jsme vitální, jak se cítíme nebo jak myslíme. Svačina, kterou připravíme (anebo nepřipravíme) sobě do práce nebo svým dětem do školy, může být skvělým pomocníkem pro zvládnutí i těch nejobtížnějších denních úkolů. Může podpořit schopnost učení, koncentraci a paměť, ovlivňuje to, jak výkonní (anebo unavení) jsme.

Svačinu se nevyplatí zanedbávat a už vůbec se nevyplatí vyřešit ji nějakou rychlovkou z automatu. Ani dospělý člověk si ve spěchu pod vlivem hladu nezajistí výživově bohatou svačinu, a už vůbec ne dítě.

Přitom sladkosti, cukrovinky, limonády a vůbec jednoduché cukry, po kterých hladoví nejčastěji saháme, jenom krátkodobě zvednou hladinu krevního cukru. Celkově vedou k nerovnováze, kolísání krevního cukru, nezvladatelným pocitům hladu, přejídání, obezitě a mnoha zdravotním potížím.

Zdraví nepřispějí ani pokrmy typu fast food, kterými řešíme pocity hladu. Bohužel nejenom dospělí, ale i děti, které jsou zmanipulované reklamou a hýřícími barvami nezdravých potravin. 

zdravá svačina

Nevadí, pokud je svačina sladká. Záleží ale na kvalitě surovina a na tom, aby nebyly zpracované v polotovarech

 

Buďte dětem dobrým příkladem

Jak vypadá zdravá svačina?

VIDEO: Brain food – potraviny, které stimulují mozkovou činnost

Něco mezi chleby…

Když se řekne svačina, většina z nás si představí něco mezi chleby. V praxi se pak jednoduše vezme pečivo, namaže se sýrem či máslem, doplní salámem – a je to. Jenže právě tavený sýr, nasycené tuky, salámy a uzeniny nejsou z hlediska zdravé výživy to pravé.

klasická česká svačina

I klasická svačina mezi chleby může být zdravá. Vybírejte celozrnní pečivo, kvalitní tuky a uzeniny s čerstvou zeleninou nebo ovocem

 

Chleba či pečivo může být celozrnné. Kváskový, žitný nebo špaldový chléb je mnohem lepší než ten klasický. Jako zdroj sacharidů dokonce nemusí fungovat přímo chléb (anebo rohlíky), ale třeba pita, tortilla apod.

Místo přespříliš slaných uzenin a salámů lze mezi chleby vložit šunku, kousky vařeného kuřecího masa, plátky hovězí pečeně nebo třeba uzeného lososa. Masem to však nekončí. Jsou tu i vařená vejce, falafel, čatní, hummus a zdravé pomazánky v mnoha a mnoha variacích, třeba rybí, dýňová, cizrnová, celerová aj.

TIP: Do každé pomazánky se dá přidat směs zelených superpotravin Blendea SIPERGREENS, která ji obohatí o cenné živiny.

 

VIDEO: Nemají vaše děti rády pomazánky, zeleninu a zdravé svačinky vůbec? Jděte na to chytře, inspirujte se u projektu Zdravé svačinky hrou.

Zpět mezi chleby! Ať již je tam pomazánka či něco jiného, vždy se do sendviče dají přisypat ještě semínka nebo nadrcené oříšky. Téměř vždy se tam dají vložit i kousky zeleniny či ovoce. Ovoce a zelenina by v žádné svačině neměly chybět. Pokud se nevejde mezi chleby, vždy se dá dát bokem do misky.

 

Připravení na změnu?

Zdravá svačina vůbec nemusí vypadat jako sendvič. Může jít třeba o celozrnný domácí koláč, palačinky nebo lívance, nejlépe z celozrnné mouky. Zdrojem potřebné energie a sacharidů však nemusí být celozrnné pečivo ani celozrnná mouka.

Mohou to být ovesné vločky v jogurtu, tvarohu, pudinku nebo třeba do smoothie. Může to být ovesná, jáhlová nebo pohanková kaše, stejně jako mléčná rýže. Ve všech těchto pokrmech se vždy najde místo i pro kvalitní bílkoviny a zdravé tuky.

Podzimni_smoothieSe svačinami si můžete náležitě vyhrát, to však neznamená, že by zdravá svačina nemohla být připravena snadno a rychle. Ideální je v tomto směru smoothie, kdy stačí jednoduše rozmíchat ovoce, zeleninu a další ingredience. Čtěte více o smoothie jako o svačině.

Syté smoothie poslouží jako plnohodnotná svačina, lehké smoothie ředěné vodou skvěle doplní potřebné tekutiny. Pitný režim totiž ke zdravému stravování také patří!

5 tipů aneb svačiny na celý týden

zdravá svačina

Dětem zabalte raději více, než méně. Ve škole nesmí hladovět, protože by se nesoustředili a byly by unavené

DÁLE ČTĚTE: Ovesné vločky 5 x jinak. 

5 tipů na zdravé svačiny do školy i do práce
5 (100%) 1 hlas[ů]

Přidejte komentář

XHTML: Můžete použít tyto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>