Kyselina listová – seznamte se!

Kyselina listová

Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

Pojem kyselina listová zřejmě již někdy každý z nás slyšel. Co si však pod ním představit? O co jde, proč je tak důležitá a proč se po ní shánět? Jak je kyselina listová užitečná pro zdraví a proč by se o ni měly zajímat zejména těhotné ženy? Jak se postarat o dostatečný příjem kyseliny listové a jaké potraviny patří k jejím hlavní zdrojům? Odpovědi na tyto otázky najdete na řádcích níže.

Kyselina listová – životně důležitý vitamín

Kazimierz Funk

Kazimierz Funk – otec vitamínů

Kyselina listová, acidum folicum, také folát, folacin nebo vitamín B9 se řadí k vitamínům skupiny B, tzv. B-komplexu.

B-komplex známe od roku 1912, v rýžových otrubách ho tehdy objevil polský biochemik Kazimierz Funk. Samostatný vitamín B9 – kyselina listová byla objevena až v roce 1941, a to v listech špenátu.

 

Vitamín B9 se řadí k vitamínům rozpustným ve vodě, stejně jako všechny vitamíny skupiny B:

Vitamíny B-komplexu jsou nezbytné pro fungování metabolických pochodů v lidském těle.

 

kyselina listová ve špenátu

Kyselina listová byla objevena ve špenátu v roce 1941

 

VÍTE, ŽE i zelené superpotraviny obsahují spoustu kyseliny listové? Klikněte a čtěte o účincích směsi superpotravin Blendea SUPERGREENS. 

 

Účinky kyseliny listové v lidském těle

Kyselina listová se podílí na krvetvorbě, spolu s vitamínem B12 nebo železem. Je nezbytná pro tvorbu červených krvinek. Nedostatek folátu může vést k tzv. megaloblastické anémii, kdy červené krvinky mění velikost a tvar. Tím snižují svoji schopnost přenášet kyslík a zkracují svoji životnost. Projevem této anémie pak mohou být i zažívací potíže, nechutenství, nevolnosti nebo únava.

Vitamín B9 je užitečný zejména pro oběhovou soustavu a harmonizaci krevního tlaku. Hovoří se také o preventivním působení, kdy chrání před kardiovaskulárními chorobami, ale má snižovat také riziko dalších civilizačních chorob (rakovinová onemocnění trávicího traktu, Alzheimerova choroba, deprese aj.).

Podílí se totiž na vzniku celé řady důležitých aminokyselin (tryptofan, glycin, methionin), a v souvislosti s tím i na snižování hladinu homocysteinu. Dle některých vědeckých závěrů právě přebytek homocysteinu zvyšuje riziko vzniku některých civilizačních chorob.

Aktivní podoba kyseliny listové, tzv. tetrahydrofolát je nezbytný pro syntézu nukleových kyselin a látek odpovědných za metabolické procesy v buňce. Účastní se i všech významných procesů v celém lidském těle. Kyselina listová se vyzdvihuje zejména v souvislosti s těhotenstvím.

 

kyselina listová v těhotenství

Kyselina listová je v těhotenství nezbytná pro správný vývoj plodu

 

Kyselina listová v těhotenství

Folacin má klíčový význam pro správný vývoj plodu, především v počátečním stavu těhotenství, kdy se tvoří zárodky všech hlavních orgánů.

Nedostatek kyseliny listové v těhotenství se může negativně podepsat na růstu plodu, protože tato kyselina napomáhá správnému dělení buněk a diferenciaci tkání. Ohrožený je zejména nervový systém.

Hrozí rozštěp páteře, srdeční vady, ale také předčasný porod nebo dokonce potrat. Kyselina listová snižuje v těhotenství riziko vrozených vývojových vad plodu. Těhotné ženy by si proto měly příjem kyseliny listové hlídat, především v prvním trimestru, ideálně ještě před otěhotněním. Nedostatečný příjem kyseliny listové se může odrážet i na neplodnosti.

 

Projevy nedostatku kyseliny listové:

To vše jsou projevy nedostatku kyseliny listové. Tímto nedostatkem trpí údajně velká část populace. V hojné míře se s ním setkáváme u pacientů s onemocněním jater nebo ledvin, pacientů s poruchou vstřebávání živin, u seniorů, žen užívajících antikoncepci nebo kuřaček. Nedostatek kyseliny listové je hojně pozorován také u alkoholiků.

ČTĚTE TAKÉ: 8 pomocníků z přírody proti bolestem hlavy. 

 

Předávkování kyselinou listovou

Většina odborných zdrojů předávkování kyselinou listovou bere za neškodné, nadbytek folátu se z těla údajně bez potíží vyloučí. Přesto se doporučuje obezřetnost u lidí, kteří nejsou zcela zdraví, například u pacientů s epilepsií.

Vysoká dávka vitamínu B9 v kombinaci s nedostatkem vitamínu B12 může být příčinou křečí. Při předávkování se výjimečně mohou objevit zažívací potíže, podrážděnost žaludku, nadýmání, nevolnost, nervové poruchy, náladovost, hyperaktivita či nespavost.

Vysoké dávky folátu nejsou žádoucí v případě pernicozní anémie neléčené vitamínem B12. V případě anémie je proto nutné nejprve kontaktovat lékaře, aby stanovil přesnou diagnózu, konkrétní formu anémie, její příčinu a také vhodnou léčbu.

 

 

Doporučená denní dávka kyseliny listové

V Česku je průměrná doporučená denní dávka kyseliny listové 200 μg. *Doporučená denní dávka acidum folicum dle Wikipedie (v μg):

 

kyselina listová ve potravinách

Kyselinu listovu najdete hlavně ve zelené listové zelenině, bylinkách a zelenině obecně. Čím zelenější, tím lepší.

 

Kyselina listová v potravinách

Již samotný název je nápovědou, kde kyselinu listovou hledat. Pochází z latinského „folium“ – česky „list“. K jejím hlavním zdrojům patří listová zelenina (špenát, kapusta, brokolice aj.), potom také luštěniny, některé druhy ovoce, obilniny, ořechy nebo kvasnice, z živočišných zdrojů například játra. Malou dávku vitamínu B9 lidské tělo vytváří samo, prostřednictvím střevních bakterií.

 

Kyselina listová v některých potravinách

Kyselina listová je v hojném množství zastoupena i v tzv. zelených potravinách.

Směs zelených potravin Blendea SUPERGREENS obsahuje hned 731 µg kyseliny listové/100 g. Objednejte ji hned a dodejte tělu potřebnou denní dávku.

 

 

zelené smoothie s obsahem kyseliny listové

Smoothie lze připravit ze zeleniny nebo do něj přidejte lžičku Blendea SUPERGREENS, čím také posilníte zdravotní účinky

 

Pozor, jak s kyselinou zacházíte

Jakkoli je kyselina listová užitečná, bohužel má jednu nepříjemnou vlastnost. Není stabilní. Její vstřebatelnost je pouze 50 – 70 %, a ještě se snižuje tepelnou úpravou či špatným skladováním. Vstřebatelnost z potravinových doplňků je mnohem vyšší. Na druhé straně v nich chybí další živiny, které vstřebatelnost acidum folicum mohou podpořit, především jde o vitamín C a vitamín B12.

Je citlivá nejenom na teplo, ale reaguje i na kyslík, zásadité pH nebo luhování ve vodě. Vařením se údajně ztrácí až 95 % kyseliny listové. Pokud chceme kyselinu listovou doplnit prostřednictvím potravy, je nutné, aby tato potrava byla čerstvá a syrová. Mezi hlavní pokrmy, které dodají dostatečné množství kyseliny listové, tedy patří čerstvé zeleninové saláty, zeleninové šťávy nebo smoothies.

 

Chcete doplnit kyselinu listovou? špenátové smoothie

Umixujte si některé z našich výživných smoothies, nabitých nejenom vitamínem B9, ale i mnoha dalšími mikroživinami. Připravte si vitamínový koktejl plný zdraví, např.:

 

 

Kyselina listová – seznamte se!
4.8 (96%) 5 hlas[ů]

Přidejte komentář

XHTML: Můžete použít tyto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

Blendea
SUPERPROTEIN

Pořiďte si kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se superpotravinami.

Zjístit více