Rýžový protein – lehce stravitelná rostlinná bílkovina

Rýžový protein je založený na rýži

Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

Rýže je dle wikipedie nejdůležitější obilovinou světa a slouží jako hlavní zdroj živin čtvrtině obyvatel země. Nejenže existuje nespočet variací samotné rýže, existuje také celé spektrum potravin, které se z rýže vyrábějí. Jedním z posledních objevů zdravé výživy a v současnosti jedna z nejoblíbenějších fitness „potravin“ založených na rýži, je rýžový protein.

 

Proteiny potřebujeme všichni, a právě rýžový je velice dobře vstřebatelný

Rýžový protein rozšiřuje paletu proteinů, resp. proteinových prášků, které se užívají jako doplňky stravy. Bílkoviny jsou základní stavební jednotky lidského těla. Lidské tělo je až z 20 % tvořeno právě bílkovinami.

Kvůli výstavbě a regeneraci buněk je potřeba bílkoviny neustále doplňovat, nejlépe prostřednictvím zdravé stravy a pestrého jídelníčku. Sportovci usilující o budování svalové hmoty to ví, ale platí to pro každého bez výjimky.

V běžném jídelníčku převládají sacharidy právě na úkor bílkovin, také jídelníčky založené na rostlinných zdrojích proto nezřídka postrádají dostatek proteinů. Rýžový protein je skvělým způsobem, jak příjem proteinů navýšit.

Rýžový protein má ryze rostlinný původ. Je proto vhodný i pro vegetariány a vegany. Ocení ho však všichni, kteří hledají způsoby, jak svému tělu zajistit dostatečný příjem bílkovin. Dostatek kvalitních bílkovin a také optimální poměr všech tří makroživin, tedy bílkovin, sacharidů a tuků, je nezbytnou podmínkou správného fungování lidského organismu.

Rýžový protein neobsahuje lepek ani laktózu. V jeho složení najdeme jen minimum látek, které by mohly způsobovat alergii. V tom předčí všechny ostatní proteiny. Je vhodný pro alergiky a citlivé jedince.

rýžový protein na hubnutí

Rýžový protein skvěle funguje při tréningu a hubnutí

 

Proteiny. Jaké mají v lidském organismu funkce a účinky?

benefity rostlinného proteinu

 

Dlouhodobý nedostatek bílkovin se projevuje:

Negativně se projevuje i nadbytečný příjem bílkovin. Ten dle serveru Svět-potravin představuje nadměrnou zátěž pro játra a ledviny, což se může odrazit v jejich poruchách. V souvislosti s nadbytkem bílkovin se mohou objevit i poruchy zažívání.

Příkladem je lepek, který je ve své podstatě bílkovinou. Ve stravě ho konzumujeme tolik, že způsobuje potíže. Více v samostatném článku: Lepek – zbytečný strašák nebo tichý nepřítel? 

Lepek je příkladem bílkoviny způsobující alergické reakce. Mezi takové bílkoviny patří i ty z mléka, vajec nebo sóji. Alergie na mléko, vejce nebo sóju patří k těm nejčastějším. Daly by se v jistém ohledu označit jako negativní vedlejší účinky bílkovin.

 

Co jsou to vlastně proteiny?

Proteiny – bílkoviny představují makromolekulární látky, tzn. že jsou složené z jednotlivých prvků, které spolu vytvářejí jakýsi řetězec. Jejich propojení je tvořeno peptidickými vazbami. Základními prvky bílkovin jsou aminokyseliny, ty se skládají z uhlíku, vodíky, kyslíku, dusíku, síry a železa. Při vytváření aminokyselin hraje klíčovou úlohu dusík.

V lidském těle se vyskytuje 23 aminokyselin. Některé aminokyseliny lidské tělo neumí samo vytvořit, proto je životně důležité je přijímat ve stravě. Nazývají se esenciální kyseliny. Celkem existuje 8 – 10 esenciálních aminokyselin. Dospělý organismus neumí vytvořit 8 aminokyselin, dětský organismus dokonce hned 10 aminokyselin.

 

Esenciální aminokyseliny

Arginin a histidin se označují jako tzv. semiesenciální aminokyseliny. V lidském těle se sice vytváří, ale ne dost pro podporu růstu. Jsou esenciální pro děti.

BCAA aminokyseliny

Leucin, izoleucin a valin se označují jako BCAA aminokyseliny, tedy aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. BCAA aminokyseliny se vyzdvihují zejména v souvislosti se stavbou svalové hmoty. Na rozdíl od ostatních aminokyselin, které jsou metabolizovány v játrech, se BCAA kyseliny metabolizují přímo ve svalech.

Rýžový protein pro sportovce

Rýžový protein není jen pro sportovce. Stabilní příjem bílkovin potřebuje každý člověk bez výjimky.

 

Jak se hodnotí kvalita bílkovin?

Kvalita bílkovin se dle wikipedie měří podílem obsažených esenciálních aminokyselin, resp. srovnáním podílu obsažených esenciálních aminokyselin vůči podílu odpovídajícímu zdravé stravě. Jednoduše se dá také říct, že bílkovina je tím kvalitnější, čím vyšší je podíl esenciálních aminokyselin vůči aminokyselinám neesenciálním.

Podle podílu a zastoupení jednotlivých esenciálních aminokyselin se bílkoviny někdy označují jako plnohodnotné a neplnohodnotné.

Některé zdroje, například vyhlášený nutriční specialista Jeff Novick ve svém článku, teorii neplnohodnotných bílkovin označuje jako mýtus.

Jakkoli, jednotlivé bílkoviny rostlinného původu zpravidla neposkytují organismu všechny esenciální kyseliny. I to vyzdvihuje význam pestrého jídelníčku, který dodá všechny potřebné živiny.

 

Tabulka: Obsah esenciálních aminokyselin v kompletním (plnohodnotném) proteinu, ve srovnání s proteinem syrovátkovým a rýžovým (Eurofins Analytical Laboratories, Metairie, LA).

[table “2” could not be loaded /]

Zdroj: https://nutritionj.biomedcentral.com/articles/10.1186/1475-2891-12-86

 

Využitelnost a vstřebatelnost proteinů

Při hodnocení kvality proteinů je jedním z klíčových faktorů také vstřebatelnost a využitelnost dané bílkoviny. Molekuly bílkovin jsou totiž příliš velké na to, aby se dostaly ze střev do krevního řečiště. Nejprve se proto v trávicím traktu rozkládají na kratší řetězce (8 – 12 aminokyselin) nebo přímo jednotlivé aminokyseliny. Jednotlivé proteiny se svoji vstřebatelností výrazně odlišují, rýžový protein patří k těm dobře vstřebatelným.

Využitelnost proteinů se odvíjí také od složení stravy, opět jde o pestrý jídelníček. Vstřebatelnost jednotlivých bílkovin se synergicky násobí, pokud je ve stravě více proteinů.

Podíl jednotlivých bílkovin je důležitější než jejich prostý obsah. Existuje tzv. Rubnerův zákon, který definuje limitní aminokyselinu, tedy tu, která se v proteinu vyskytuje nejméně. Právě limitní aminokyselina určuje využití ostatních zastoupených aminokyselin. Na limitní aminokyselinu se dá pohlížet i z hlediska celkové skladby stravy, tedy jde o aminokyselinu, která je ve stravě zastoupena nedostatečně. Nejčastěji to bývá lysin a methionin.

Stravitelnost bílkoviny je základe pro metriku PDCAAS, která se snaží jako jedna z mnoha metrik definovat kvalitu proteinu. Přestože ji někteří kvůli přílišnému zobecňování považují za zastaralou, další ji nadále považují za hodnotnou informaci o složení konkrétní bílkoviny.

PDCAAS dává nejkvalitnější, tedy z hlediska lidského organismu nejvyužitelnější bílkovině skóre 1. V praxi ho z rostlinných proteinů dosahuje pouze kontroverzní sójový protein. Pokud však nakombinujeme rýžový (30 %), hrachový (65 %) protein, doplníme ho 5 % proteinu sójového, získáme dle PDCAAS také nejvyšší skóre.

MUDr. Marie Skalská z PRO FIT Institutu v článku Význam bílkovin ve stravě mladého sportovce upozorňuje také na tzv. biologickou hodnotu bílkovin. Tato hodnota odkazuje na biologickou využitelnost dané bílkoviny, tzn. kolik gramů tělesných bílkovin vznikne ze 100 g přijaté bílkoviny. Nejlépe je v tomto ohledu vejce s biologickou hodnotou 100, vaječný bílek má hodnotu 95, sója 84, rýže 70 (někdy se uvádí i 80).

Každopádně nezapomeňte, že rýžový protein společně s hrachovým a dalšími 4 superpotravinami obsahuje i nová Blendea SUPERPROTEIN.

blendea superprotein

 

Původ proteinů a technologie zpracování

V základním dělení rozlišujeme proteiny živočišného a rostlinného původu.

Vliv na kvalitu konkrétního proteinu má i kvalita primárního zdroje. Pokud půjde o rýžový protein, bude složení proteinu pochopitelně záviset na složení konkrétního druhu rýže, protože ty se od sebe značně liší. Záleží také na podmínkách pěstování. Je jasné, že ekologické zemědělství a organická produkce nabízí kvalitativně zajímavější produkty než pěstování založené na chemii.

Nemalou roli hraje i použitá technologie zpracování primární suroviny. Na technologii poukazuje procentní obsah bílkoviny ve finálním produktu.

 

VIDEO: Jaký protein je nejlepší? Jak si vybrat protein? S odpovědmi na tyto otázky pomáhá i video výživového experta Martina Škáby, bývalého sportovce:

Jak se vyrábí rýžový protein?

Rýžový protein se vyrábí izolací bílkovin z bílé nebo hnědé rýže. Oproti vařené rýži v jeho složení dominují proteiny.

Ve složení samotné rýže najdeme především sacharidy. Obsahuje také množství tuků, zatímco obsahem aminokyselin se pyšnit nemůže. To se mění za pomoci enzymů. Při výrobě rýžového proteinu není nutno používat chemikálie. Cenné aminokyseliny vznikají přirozenými enzymatickými procesy.

Jak probíhá výroba rýžového proteinu? Rýže se nejprve rozemele. Vzniklá rýžová mouka se mísí s vodou. Přidávají se enzymy, díky kterým dojde k vysrážení bílkoviny. Tato bílkovina se následně šetrně suší do podoby prášku. V procesech enzymatického štěpení dochází k rozkladu sacharidů, na rozdíl od původní rýže je jich v rýžovém proteinu minimum.

Speciální technologie využívá štěpení pomocí bakterií. Jde o tzv. biofermentaci. Z celých rýžových zrn prostřednictvím bakteriá vzniká biofermentovaný rýžový protein s minimem sacharidů a vysoký podílem bílkovin. Biofermentovaný rýžový protein vzniká podobně jako jogurt nebo kvašená zelenina, na rozdíl od nich však neobsahuje bifidogenní bagerie. Ty mizí v procesu sušení proteinu do podoby proteinového prášku.

rýže, zdroj protinů

Kvalita získaného proteinu plně závisí od kvality použité rýže

 

Proč právě rýžový protein?

 

Jaké účinky nabízí rýžový protein?

Účinky pro sportovce

Proteiny právem patří mezi ty nejoblíbenější doplňky stravy pro sportovce. Bílkoviny obecně napomáhají správné funkci svalů, výkonu i regeneraci, pozitivně ovlivňují nárůst svalové hmoty. Účinky rýžového proteinu pro sportující studenti, kterým 8 týdnů užívání přineslo i lepší výkony a více svalů potvrdila například studie srovnávající rýžový a syrovátkový protein publikovaná v Nutrition Journal.

Sportovci proteiny užívají, aby jednoduše doplnili příjem bílkovin v období fyzické zátěže organismu. Proteiny po cvičení jsou pak prospěšné jako podpora tvorby svalové hmoty.

Sportovci zpravidla nepatří k těm rizikový skupinám, které by trpěli nedostatkem bílkovin. Mnohem častěji mají nedostatek bílkovin v jídelníčku ženy, které se z nějakého důvodu ve skladbě potravy omezují. Velmi často je motivem hubnutí. A právě při hubnutí se bude rýžový protein jako zdroj bílkovin hodit.

Účinky při hubnutí

Trávení bílkovin je ve srovnání s trávením sacharidů a dokonce i trávením tuků náročnější. Organismus při něm spotřebovává více energie, a to se při hubnutí hodí. Hodí se i schopnost bílkovin zasytit, jak vysvětluje Kristýna Galová z brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment pro server Proženy.cz.

Kvůli sytící schopnosti bílkovin a vyrovnávání výkyvů hladiny cukru v krvi může i rýžový protein pomoci zvládnout jinak nezvladatelné chutě na sladké. Navíc se dá využít při přípravě různých zdravých dezertů a laskomin, díky proteinu můžeme snížit dávku cukrů a tuků.

TIP: Připravujte jídla i nápoje s Blendea SUPERPROTEINEM. V receptech pro vás neustále přidáváme nové inspirace. Třeba dort z proteinových palačinek s ovocem.

proteinové palačinky recept

 

 

Regenerační účinky rýžového proteinu

Dle obecných doporučení by měl dospělý člověk denně tělu dodat asi 1 gram bílkovin na každý kilogram své hmotnosti. Pochopitelně je množství potřebných bílkovin závislé na životním stylu, fyzické aktivitě, ale třeba i věku.

Období růstu a dospívání je i obdobím budování svalové hmoty, kterou podpoří bílkoviny. Bílkoviny budou prospěšné i v obdobích, kdy hrozí nepřiměřený úbytek hmotnosti. Ten se pojí s celkovou slabostí, snížením obranyschopnosti a prodloužením hojení.

Jak upozorňují na serveru Výživavnemoci.cz příjem bílkovin bychom měli pečlivě hlídat i v období, kdy nás ohrožuje úbytek hmotnosti, nějaké chronické období, při dlouhodobém pobytu na lůžku nebo po operacích.

V některých závažných případech, kdy sice člověk není fyzicky aktivní, naopak tráví čas dlouhodobě na lůžku, například po závažné operaci, se potřeba bílkovin může až zdvojnásobit. Období rekonvalescence je obdobím, kdy rýžový protein také přijde vhod, dá se říct, že pro své regenerační účinky.

 

Nežádoucí účinky

Nežádoucí účinky rýžového proteinu se mohou projevit pouze v nadměrných dávkách. V běžných dávkách užívaný jako doplněk stravy je rýžový protein bezproblémový. Je hypoalergenní, tedy je vhodný i pro alergiky.

Jako rostlinný produkt ho ocení i vegetariáni a vegani. Není definováno ani omezení pro těhotné ženy, ačkoli ty by měli vždy přihlížet především ke svému aktuálnímu stavu a radám lékaře.

 

Jak užívat rýžový protein?

Rýžový protein lze užívat kdykoliv během dne. Svoji strukturou přijde vhod hned ráno, před i po tréningu, anebo před spaním. Jako doplněk stravy nenahrazuje jídlo, ale snadno se stane zpestřením jídelníčku, rychlým obědem nebo svačinkou.

Užívá se zpravidla v podobě nápoje, kdy se prášek rozmíchá ve vodě, džusu nebo mléce. Hodí se i jako ingredience smoothies nebo smoothie bowls. Lze ho využít i při přípravě nejrůznějších receptů.

Rýžový proteinový prášek je třeba vždy řádně promíchat, recenze upozorňují na prašnost a horší propustnost prášku.

Rýžový protein je charakteristický svoji rýžovou chutí, která se jen obtížně přebíjí pomocí aromat a dochucovadel. Recenze a zkušenosti některých tuto chuť zavrhují, další recenze ji vítají jako chuť přírodní. V receptech se dá využít jako přednost.

DÁLE ČTĚTE: O všech zdravotních benefitech hrachového proteinu. 

Hrachový protein

Rýžový protein – lehce stravitelná rostlinná bílkovina
5 (100%) 2 hlas[ů]