“Jediný člověk, který nemůže cvičit jógu, je člověk líný” – rozhovor s Káťou Burešovou

Káťa Burešová

Připravila jsem si pro vás další ze série inspirativních rozhovorů, tentokrát ze světa jógy. Že vám to nic neříká? Naprosto chápu 🙂 Ještě před několika měsíci jsem byla sama existencí jógy nepolíbená.

Až s příchodem novinky Blendea SUPERPROTEIN, a hlavně jedné z jeho složek – MSM (organická forma síry), která chrání klouby, svaly a šlachy, jsem se začala o jógu více zajímat.

Jóga mě vlastně vždy lákala, ale nikdy jsem nevěděla, jak na to. A kvůli tomu jsem nikdy nezačala.

Lidé i myšlení se vyvíjí a proto jsem odhodila strach stranou a na všechno jsem se zeptala Káti Burešové, majitelky jogového studia Sedmé nebe.

A nebojte, není to jen strohý rozhovor o tom, co to jóga vlastně je. Mimo jiné jsem se zeptala

… a mnoho dalších otázek. Pokud jste stále na startovací pozici jako já, doufám, že vám právě tento rozhovor pomůže s rozhodnutím vykročit vpřed a zajít na svou první hodinu.

 

Káťa Burešová s přítelem

Káťa cvičí jógu s přítelem na pražském Vítkově

 

Káťo, kde všude tě můžeme potkat a čemu se aktuálně věnuješ?

Mým hlavním projektem je jógové studio Sedmé nebe. Sídlíme na Hájích, kousek u metra a snažíme se tu vytvořit místo, kde se bude každý cítit příjemně jako doma už při příchodu. Máme lekce různého druhu od velice jemných po fyzicky náročnější. Sama tu i učím a další učitele jógy se snažím vybírat tak, aby si každý přišel na své. Vybírám hlavně takové učitele, které jóga baví a mají chuť ji předávat dál.

Poslední dobou také o něco víc učím na jógových retreatech v zahraničí. Pravidelně jezdíme každý rok v červnu do Řecka, letos přidáváme ještě v listopadu jógu v Indii a příští rok v březnu na Bali. Také s přítelem učíme Acro jógu, kromě workshopů, máme i videa pro začátečníky na Youtube.

Píšu články pro JógaDnes a možná se časem dokopu také k nějakému blogu. Zjistila jsem, že mě hodně baví předávat mou lásku k józe dalším lidem. Někteří to  mají na mé lekce daleko, tak proto se snažím je zatím motivovat k jógové praxi alespoň na Youtube a na Instagramu.

 

VIDEO: Krátká lekce jógy pro začátečníky s Káťou – Pozdravy slunci na každé ráno. 

 

Pro mnohé začátečníky je jóga jen dalším cvičením. U pokročilých nadšenců ji vnímám jako určitou cestu sebepoznání. Jak to je? Jde jen o cvičení?

Řekla bych, že může být jen fyzickým cvičením (pro mě to tak na začátku bylo), ale může být i něčím mnohem víc. Prostřednictvím jogové praxe se o sobě můžeme mnoho dozvědět.

Tím, že s nikým nesoutěžíme, máme čas vnímat své reakce na různé situace. Třeba na to, když nám něco nejde, nebo máme z něčeho strach a učíme se s tím pracovat. Když se pak v běžném životě objeví tento pocit, už víme, co to s námi dělá a jak s tím nejlépe pracovat.

 

Je jóga opravdu pro každého? Nebo existují nějaká omezení?

Věřím tomu, že jógu může praktikovat každý, a to bez ohledu na věk, pohlaví, fyzickou kondici nebo různá omezení. Jediný člověk, který nemůže cvičit jógu, je člověk líný 🙂

Káťa Burešová

 Káťa je se svým partnerem dokonale sehraná

 

Jakým způsobem je ideální s jógou začít?

V dnešní době máme mnoho možností. Osobně bych doporučila začátečnické kurzy a případně alespoň několik soukromých lekcí s učitelem. Jak si ale takového učitele vybrat?

Dejte na doporučení přátel. Když vidíte, že se někdo cítí lépe, je mu v těle pohodlněji, je méně vystresovaný a více se raduje ze života, chtějte jeho učitele.

 

Když nemám čas chodit na pravidelné lekce, mohu cvičit jógu doma s Youtube?

Určitě ano. Existují i specializované servery, kde se může praktikovat jóga se skvělými učiteli. Jen bych si určitě čas od času našla prostor na to zajít někam osobně. Hlavně na začátku máme různé stereotypy pohybu (i myšlení), které se mohou na jogové praxi projevit.

Je dobré, když se na nás někdo podívá, upozorní nás a naučí nás s těmito stereotypy pracovat. Když totiž celý shrbení od počítače skočíme na jogovou podložku a pustíme si nějakou z fyzicky náročnějších lekcí, může se stát, že si spíše ublížíme, než pomůžeme.

Káťa Burešová jóga

Jóga je, samozřejmě, také o lehčích pozicích

 

Doporučíš mi nějaké konkrétní instruktážní video?

Za mě je skvělý server OmStars.com. Je zde stále více videí s učiteli jógy všech možných stylů, a to od velice jemných po poměrně fyzicky náročné. Pokud bys potřebovala mít videa v češtině, tak jsem slyšela, že JogaVirtual je moc fajn.

 

TIP: Mrkněte i na 10 zdravotních benefitů, které přináší pravidelné cvičení jógy. 

 

Už mnohokrát jsem se setkala s několika názvy jógy a dodnes nevím, o co jde. Prozradíš mi, jaký je rozdíl mezi ashtanga jóga a power joga?

Tohle by bylo na celý článek 🙂 Jelikož jsi zmínila zrovna tyto dva styly, tak power joga v podstatě vznikla díky ashtanga józe.

Ashtanga jóga má předem daný sled pozic, a ty se určitým způsobem dají upravovat tak, aby byly přínosné pro různé typy praktikantů s ohledem na fyzickou kondici, věk, omezení těla atd. Výhodou je, že pořadí pozic má v sobě systém a člověk je po určité době může praktikovat sám kdekoliv a kdykoliv.

U Power jogy lektor vytváří sestavy průběžně. Lekce se budou hodně lišit vzhledem k různým temperamentům a povahám různých učitelů.

Stylů je dnes samozřejmě více, v některých se zůstává v pozicích hodně dlouho, v jiných se jimi prakticky jen prochází. Někde se používají pomůcky, jiné styly pomůcky nepoužívají.

Řekla bych, že je dobré se zeptat v konkrétním jogovém studiu, co by s ohledem k našim potřebám doporučili, a průběžně zkoušet různé styly a učitele, aby si člověk našel ten styl, který mu bude sedět nejvíce.

meditace během jógy

Nedílnou součástí jógy je také meditace

 

Jaké další označení jógy existují?

Myslím, že ten existuje snad skoro “všechno” jóga, např.: pivní jóga nebo jóga s kozami… 😀 Asi je jedno odkud začneš, pokud tě to přivede k józe. Někdy to může být ale trochu daleko od toho, aby se člověk naučil pracovat se svým tělem, dechem, myslí a sám se sebou.

 

Která z nich je nejvhodnější pro začátečníka?

To je hodně individuální. Já téměř všem doporučuji chodit na ashtangu formou Mysore – tedy na lekci, kde se postupně naučíš sestavu, kterou pak praktikuješ i doma 6 dní v týdnu (někdy to samozřejmě může být třeba 5 minut, jindy zase více). Jde hlavně o to, najít si učitele, který ti sedne. Tedy vyzkoušet pár lekcí a udělat si vlastní názor.

lekce jógy Káti Burešové

Navštivte jednu z lekcí, které nabízí Káťa ve studiu Sedmé nebe

 

Nedávno jsem se dívala na tvé nové instruktážní video “Acro Yoga for Beginners”, jsem z toho nadšená. Tady už je potřeba nějaká předchozí praxe, že?

Já věřím, že ani ne 🙂 Acro je samozřejmě dobré pro začátek vyzkoušet s někým zkušeným, kdo ti dělá spottera, tedy něco jako záchranu u náročnějších prvků.

Naše videa na YouTube jsou koncipována tak, aby je zájemci zkoušeli ve třech, a tak je třeba, aby jeden vždy hlídal bezpečnost. Ideální by bylo zajít si na nějaký workshop a pak pokračovat třeba i podle videí.

Kdybyste to chtěli vyzkoušet třeba s námi, přes léto budeme mít s Liborem několik workshopů. Nejaktuálnější informace jsou u nás na webových stránkách studia a budou i na mém Facebooku a Instagramu.

VIDEO: Mrkněte na Kátino instruktážní video Acro jógy pro začátečníky

 

Sama mám zdravotní problém s operovaným zápěstím, které nemohu naplno stále používat. Ráda bych s jógou začala, ale vzhledem ke všem pozicím a nutnosti používat ruce jsem to odložila na dobu neurčitou. Existuje nějaká alternativa, kterou bych mohla využít?

Rozhodně. Jóga je pro všechny bez ohledu na věk, tělesnou kombinaci, nebo to, jak je na tom naše tělesná schránka. Na začátek bych ti doporučila buď pár individuálních lekcí, kde ti učitel postaví jógovou praxi na míru. Začni chodit tam, kde mají Ashtanga jógu formou Mysore.

Učitel ti postupně předá sestavu, kterou pak ideálně zkoušíš i doma. Začneš s pár pozicemi a postupně se sekvence nabalují. Díky tomu, že studenti postupně cvičí sami a učitel jim chodí pomáhat a přidává pozice, je čas na to upravit praxi na míru, klidně i s tím, že se nebudeš opírat o dlaně, ale použiješ třeba předloktí.

Káťa Burešová na cestách

Káťa během roku často cestuje, jóga jede vždy s ní 🙂

  

Jako laika mě fascinuje stojka na loktech. Máš nějaký zaručený recept nebo postup, jak na to?

Praxe a začít od začátku – tedy u pozdravu slunci. Když ti jde jen o nějakou konkrétní pozici, jsou určitě rychlejší cesty, než je jógová praxe – třeba různé workshopy akrobacie.

Myslím, že v jógové praxi jde spíš o to, co se naučíš cestou k nějaké pozici, než o pozici samotnou. Takže za mě je někdy lepší na něčem pracovat dlouho a díky tomu si uvědomit své pohybové stereotypy a zlepšit je, než něco zvládnout hned a nic dalšího z toho nemít.

 

Jak vnímáš spojitost jógy a zdravého stravování? Jak se stravuješ ty?

Pro mě je tohle téměř spojená nádoba. Jóga tě v ideálním případě naučí mít ráda svoje tělo a starat se o něj. Navíc, když praktikuješ jógu každý den brzy ráno, tak steak k večeři budeš ráno pekelně cítit.

Já osobně nejím maso převážně kvůli tomu, že nepotřebuji, aby kvůli mě bylo nějaké živé bytosti ubližováno. Miluji všechno čerstvé, jako sezónní ovoce a zeleninu, ideálně plnou chuti ze slunce, luštěniny všeho druhu, semínka a některé ořechy. Ale také miluji kvalitní zmrzlinu a hořkou čokoládu 🙂

Káťa Burešová na zájezdu

Káťa na jednom ze svých jógových pobytů

 

Jaký máš názor na superpotraviny, konkrétně na naši směs 4 zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS?

Zatím ji zkouším pár dnů a jsem moc spokojená. Cítím se skvěle a z mých pokusů vyplynulo, že Blendeu můžeš přidat do spousty jídel. Zatím mi nejvíc vyhovuje dát si ji s červeným džusem – třeba z lesního ovoce.

Blendea SUPERGREENS

Směs 4 superpotravin Blendea SUPERGREENS dodává tělu energii pro náročné cvičení jógy i běžný hektický den v práci

 

Máš zkušenost s užíváním rostlinných proteinů?

Mám. Jelikož nejím maso a mléčné výrobky si dám spíše vyjímečně, snažím se doplňovat bílkoviny právě takto. Dělám si třeba palačinky z celozrnné mouky, rostlinného mléka a banánu, přidávám si do nich právě i konopný protein.

 

Zaujalo tě něco konkrétního na novém rostlinném proteinu Blendea SUPERPROTEIN?

Kromě toho, že je to rostlinný protein a není v něm sója, na kterou jsem alergická, tak mě zaujala maca. Slyšela jsem o ní hodně pozitivních věcí, tak jsme moc zvědavá na to, až tuhle směs vyzkouším.

Pak také to, že tento mix má v sobě i výživu pro klouby. Když se člověk pravidelně a intenzivně hýbe, je to skvělá věc. A samozřejmě to, že v něm nejsou žádná umělá sladidla, to beru jako velké plus.

blendea superprotein

Blendea SUPERPROTEIN perfektně posiluje a vyživuje jógou zatížené klouby, šlachy a svaly

 

Prozradíš nám na závěr tvůj životní postoj?

Snažit se najít to, co mě baví, ideálně když to bude přinášet něco pozitivního do života i ostatním, dělat to a zlepšovat se, užívat si života, který je plný možností namísto pocitu, že něco “musíš”.

 

VIDEO: Mrkněte i na “nadstavbu” rozhovoru na Blndea Youtube kanálu. 

 

Děkuji za opravdu motivující rozhovor, Káťo 🙂

Jsem ráda za Kátinu ochotu, protože v době sepisování tohoto rozhovoru byla na Rhodosu a užívala si jogový pobyt se svými studenty.

Už brzy se můžete těšit na videa, které jsme pro vás společně natočily 🙂

DÁLE ČŤETE: Poučný rozhovor o přerušovaném půstu s odborníkem Martinem Jelínkem.

 

“Jediný člověk, který nemůže cvičit jógu, je člověk líný” – rozhovor s Káťou Burešovou
5 (100%) 1 hlas[ů]

Přidejte komentář

XHTML: Můžete použít tyto značky: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

NOVÝ PRODUKT

Blendea
SUPERPROTEIN

Pořiďte si kvalitní zdroj rostlinných bílkovin se superpotravinami.

Zjístit více