• Domov
  • Recepty
  • Blog
  • 30 superpotravin, které můžete točit dokola a pořád budou chutnat + 5 RECEPTŮ

30 superpotravin, které můžete točit dokola a pořád budou chutnat + 5 RECEPTŮ

O takzvaných superpotravinách jste už jistě slyšeli. Poslední dobou je tento výraz skloňován ve všech pádech a také jmenován mnoha jazyky. Co to ale ty superpotraviny jsou, co nám přinášejí, kde je najdeme a jak je využijeme?

Ačkoli neexistuje přesná definice nebo jasná kritéria, podle kterých se superpotraviny definují, můžeme je popsat asi takto: Superpotraviny jsou jedinečné potraviny nebo potravinové doplňky, které obsahují velké množství živin, vitamínů, minerálů a dalších zdraví prospěšných látek.

Superpotraviny jsou významné i tím, že mají vysoký obsah antioxidantů, tedy látek, které mají příznivé účinky na naše zdraví.

Jak využít superpotraviny v každodenním životě?

Všichni víme, že to, co jíme, má veliký vliv na to, jak se cítíme. Jen si to porovnejte – jak vám je, když si zajdete na večeři do fast foodu? Jste unavení, pomalí, bez energie. Když si ale dáte ovoce, zeleninu nebo jinou lehčí svačinku, je vám fajn. Máte ze sebe dobrý pocit a ještě se cítíte nabití energií a plní elánu. Je to tak?

zdravé potraviny
Obchody nabízejí pestrou a čerstvou stravu. Neexistuje důvod stravovat se ve fastfoodech nebo nakupovat blafy a náhražky v podobě polotovarů.

Superpotraviny vám mohou pomoci dosáhnout pevnějšího zdraví, zpomalit stárnutí, předcházet chronickým onemocněním a zlepšit váš každodenní stav těla a vlastně i mysli. Tím, že se dobře cítíte fyzicky, bude pozitivně naladěna i vaše mysl.

V kombinaci s pravidelným cvičením a vyváženou stravou působí superpotraviny blahodárně na vaše tělo a pomohou vám při prevenci, k upevnění zdraví i při řešení konkrétních zdravotních problémů.

Podle amerického doktora Erica Madrida mají superpotraviny jasné místo v našem jídelníčku.

V ideálním případě by se měl člověk zaměřit na stravu plnou ovoce a zeleniny. Přidání superpotravin do svého jídelníčku je součástí rovnice, která vám může pomoci při cestě ke zdraví i redukci váhy.
Čerstvé potraviny a superpotraviny snesou miliony kombinací a receptů. V kuchyni lze doslova kouzlit a nepotřebujete k tomu ani restaurace, ani donáškové služby. 

Jaké potraviny řadíme mezi superpotraviny?

Avokádo

Obsahuje množství kvalitních tuků, které pomáhají podporovat naše srdce, a také bojují proti kardiovaskulárním chorobám. ​

Banán

Obsahuje tři druhy přírodního cukru – cukrózu, fruktózu a glukózu kombinovanou s vlákninou. Zásobují nás energií na dlouhou dobu.

Citrony

Citrony jsou obrovskou zásobárnou vitaminu C, B i A a jen 3 % sacharidů. Je zdrojem vápníku, draslíku, fosforu, hořčíku, železa, zinku a dalších.

Jahody

Jahody jsou jedním z nejsilnějších antioxidantů. Obsahují až 90 % vody, nejsou tedy kalorické. Jsou bohaté na vitamin C, draslík, sodík, minerálů… Jahody přispívají k omlazení funkce centrálního nervového systému, ale i ke zpomalení stárnutí pleti.

stárnutí pleti

Borůvky

I borůvky jsou důležitým antioxidantem. Čistí krev, dodávají životní energii a omlazují organismus i pleť. Pomáhají při průjmech a jiných střevních potížích, snižují hladinu cholesterolu a tuku v krvi, navíc zklidňují nervy.

VYZKOUŠEJTE: Borůvková smoothie bowl s kokosem a Blendeou.

borůvková smoothie bowl

Jablko

Jablka obsahují ve vodě rozpustnou vlákninu, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi.

Chia semínka

Chia semínka obsahují hořčík, vápník, bílkoviny, vlákninu a dokážou nasáknout spoustu vody, takže hydratují tělo.

Dýně

Ta vám pomáhá zbavit tělo toxinů a tuků, protože tuky se vážou na vlákninu. Je plná vitamínů, obsahuje kyselinu listovou, omega-3-mastné kyseliny, hořčík, draslík, vápník, měď, železo, zinek a fosfor. Je dobře stravitelná a při pravidelné konzumaci upravuje činnost střev.

Chilli

Chilli dokáže nakopnout a zrychlit metabolismus až o 23 %. Tím také rychleji spalujeme a odbouráváme nadbytečné tuky. Chilli papričky navíc obsahují bílkoviny. Chilli navíc obecně působí jako afrodiziakum.

Granátové jablko

​Granátové jablko čistí krev, zabraňuje tvorbě cévních usazenin, ale také pomáhá našemu žaludku i zažívání. Posiluje imunitu a brání nás proti nachlazení a jiným virům.

VYZKOUŠEJTE: Extra zdravé smoothie s granátovým jablkem.

smoothie_s_granatovym_jablkem

Hořká čokoláda

I ta působí jako afrodiziakum. Také pomáhá odbourávat stres, obsahuje mnoho antioxidantů, které tělu vyloženě prospívají. Mimo to také zlepšuje práci mozku, paměť i motoriku. Dbejte jen na to, abyste jedli kvalitní a minimálně 70% čokoládu.

Ananas

Ananas je skvělým pomocníkem při redukčních kúrách. Také se doporučuje jíst po velké fyzické námaze, abyste dočerpali energii. V neposlední řadě zpomaluje stárnutí a působí na nás dobře i “zvenku”.

Mango

Podobně je na tom i mango. Má blahodárné účinky nejen na náš organismus, ale i na naše tělo. Posiluje vlasy a nehty, imunitu a zlepšuje naše trávení.

Špenát

Špenát má vysoký obsah železa, hořčíku, draslíku, vápníku a ano, dodává nám sílu. Podporuje krvetvorbu, čistí organismus I střeva. Působí navíc protizánětlivě.

Vlašské ořechy

Skvělý zdroj hořčíku, vápníku, zinku i zdravých tuků. Pomáhají nám udržet nervy na uzdě, posilují naše svaly, kosti, imunitu i celý organismus včetně funkce nervového systému.

VYZKOUŠEJTE: Grapefruitové smoothie s vlašskými ořechy.

smoothie s grapefruitem

Mandle

Mandle posilují imunitu, jsou účinnou prevencí proti osteoporóze, křečím v lýtkách… Upravují krevní tlak, snižují cholesterol, zahání pocit hladu a pomáhají tak redukovat hmotnost.

Meruňky

Meruňky bojují proti kardiovaskulárním chorobám, ale také proti astmatu. Jsou skvělým zdrojem vlákniny a bohatým zdrojem vitamínů. Posilují imunitu, bojují proti únavě a zlepšují naši náladu.

Fazole a čočka

Potraviny, které jsou bohaté na vlákninu, bílkoviny, škroby, vitamíny, vápník, železo a neobsahují tuky.

Hroznové víno

Hroznové víno je nejen výtečné na chuť, ale obsahuje množství vitaminů, snižuje hladinu cholesterolu, chrání před infarktem, uklidňuje nervy a odbourává stres. Obsahuje jen málo cukrů, je tedy vhodné i při dietách. Má močopudné účinky, takže lehce odvodňuje a zbavuje tělo například otoků.  ​

Kiwi

Obsahuje velké množství vitaminu C, podporuje látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, působí blahodárně na naše srdce a posiluje imunitní systém. Je skvělým antioxidantem a pomáhá nám zvládat stresové situace

VYZKOUŠEJTE: Proticholesterolové smoothie z kiwi s Blendeou.

smoothie s kiwi a blendeou

Zázvor

Zázvor zahřívá náš organismus, posiluje imunitu a působí jako prevence proti nachlazení. Stejně tak pomáhá při zbavování se viróz, je skvělý i na bolest v krku. Nakopává náš organismus a také pomáhá zatočit s kocovinou.

Pomeranče

Pomeranč obsahuje cukry, které tělo dobře vstřebá, takže je toto ovoce vhodné i pro diabetiky. Obsahuje velké množství vitaminu C, posiluje imunitu a bojuje s možným nachlazením.

Broskve

Broskve obsahují velké množství vody, takže hydratují tělo, a navíc díky pocitu sytosti pomáhají při redukci váhy. Pomáhají také řešit problémy s ledvinami.

Quinoa

Díky vysokému obsahu hořčíku a vitamínu B2 je quinoa skvělá na boj s migrénami. Navíc nám pomáhá snižovat krevní tlak a bojuje proti rakovině nebo cukrovce.

Kapusta

Kapusta, to je balzám na naše zažívání. Je bohatá na vlákninu, a proto blahodárně působí na náš trávicí system a zažívání. Stejně tak bojuje se žaludečními obtížemi, problémy s játry nebo střevy. Obsahuje vitamin C, B, E, také draslík, vápník, hořčík, železo, fosfor, a kyselinu listovou.

Papriky

Papriky jsou pro naše tělo prospěšné bez ohledu na to jakou mají barvu, i když ta svou roli hraje také. Všechny čerstvé plody obsahují vitamíny B a C a také dávku různých minerálů, jako vápník, draslík, železo a hořčík.

VYZKOUŠEJTE: Pikantní smoothie z červené papriky na hubnutí.

pikantní smoothie na hubnutí

Řepa

Červená řepa zbavuje mozek jedovatých kovů, například hliníku. Je kvalitním zdrojem kyseliny listové, vitamínu C a zejména draslíku, který upravuje srdeční činnost, udržuje normální krevní tlak a napomáhá správné činnosti nervové soustavy. Poskytuje tělu křemík, který posiluje kosti, cévy i kůži.

Mrkev

Každé dítě ví, že mrkev je dobrá na oči, ale nejen váš zrak je to, co ovlivní přidání mrkve.​

Třešně

Když přijde jejich sezóna, jděte do nich. Třešně zpomalují proces stárnutí, bojují z nespavostí a napomáhají zdravému srdci i mozku.

Kokos

Obsahuje zdravé tuky, které nám dodávají energii, zrychluje metabolismus, posiluje imunitu, zlepšuje zažívání a vstřebávání vitaminů i minerálů.

A TEĎ POZOR:

Směs zelených superpotravin Blendea SUPERGREENS, která vzájemně násobí zdravotní účinky. Přesně jak si vaše tělo přeje.

Blendea obsahuje 4 superpotraviny v BIO kvalitě se špetkou máty pro svěží chuť.

Mladá pšenice

Mladá pšenice je intenzivním životabudičem pro celý organismus. Aby byla co nejúčinnější, musí být čistě přírodní, pěstovaná v přísných podmínkách bez použití chemických hnojiv a musí být sklizená včas. 30 % mladé pšenice z Německa, kterou Blendea SUPERGREENS obsahuje, je v té nejvyšší kvalitě.

Spirulina

Je důležité, z jakého koutu světa spirulina pochází. Její původ má totiž vliv na to, jestli je opravdu přínosná pro naše zdraví. Má vysoký podíl bílkovin a aminokyselin, sacharidů, minerálů, vitamínů a enzymů. Významný je také obsah chlorofylu. Mimo jiné obsahuje také vysoký podíl vitamínu K, který podporuje srážení krve.

Zelený ječmen

Zelený ječmen podporuje očistu těla od škodlivých látek, podporuje správné zažívání, snižuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi, optimalizuje a udržuje zásadité pH a podporuje naši imunitu.

Chlorella

Pomáhá k detoxikaci organismu, zpomaluje stárnutí, je bohatým zdrojem bílkovin a vitamínů, pomáhá ke správnému trávení.

blendea supergreens produkt

Zelenou směs Blendea SUPERGREENS si můžete objednat přímo zde a kombinovat ji s dalšími superpotravinami ve skvělých smoothies, smoothie bowls nebo v dalších zdravých receptech, které pro vás pravidelně připravujeme v kategorii receptů.

autor

    Adriana Martinovičová

    Jsem věčný optimista a většinou beru věci s nadhledem. Nerada ztrácím čas čímkoli neefektivním. A protože už léta čelím všemožným nejen potravinovým alergiím, přecitlivělé pokožce a poslední dobou i histaminové intoleranci, vím, jak důležité je dělat všechno promyšleně. Včetně přípravy jídla a péče o sebe sama. A přesně v tom vám ráda poradím ve svých článcích

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek

    5 nejšílenějších superpotravin, které ale má smysl vyzkoušet (pokud vám nepřijde špatně :) )

    05.08.2020

    Superpotraviny jsou potraviny se zvýšeným obsahem živin. Některé dobře znáte a chutnají vám. Třeba lahodné borůvky, tradiční kysané zelí nebo pikantní zázvor. Některé prospěšné superpotraviny ale nevypadají právě jako lahůdky a možná si je ani nebudete chtít “vpustit do baráku” 🙂 Každopádně jejich výživové hodnoty a účinky na lidské zdraví jsou nepopíratelné. Zde je 5 […]

    Číst celý článek

    Silné potraviny pro přirozené posílení imunity. Pochutnáte si a dlouhodobě odoláte nemocem.

    05.08.2020

    Článek přečtete za 6 minut a doporučí vám konkrétní potraviny pro podporu imunity (obranyschopnosti organismu), které je vhodné do jídelníčku zařadit celoročně. Některé máte doma, další teprve poznáte.

    Číst celý článek