Detoxikační jídelníček s energií do jarních dnů

Jaro je tady a všechno v přírodě se probouzí. Klidná síla zimy začíná slábnout, aby nastal čas aktivity. Energie se mění na velmi rychlou, všechno roste a chce se dostat ven. Jen člověk občas může mít pocit, že se mu energie nedostává. Je to pochopitelné. Řešením je detoxikace organismu, především detoxikační jídelníček.

Jaro je tady a všechno v přírodě se probouzí. Klidná síla zimy začíná slábnout, aby nastal čas aktivity. Energie se mění na velmi rychlou, všechno roste a chce se dostat ven. Jen člověk občas může mít pocit, že se mu energie nedostává. Je to pochopitelné. Řešením je detoxikace organismu, především detoxikační jídelníček.

 

Po zimě je tělo zanesené

Lidské tělo v zimě vytváří zásoby, a tak může být na konci zimy zanesené. Zásoby s počínajícím jarem nejsou potřeba, je čas se jich zbavit, očistit tělo zevnitř. Právě časné jaro je ideálním časem pro detoxikaci organismu.

Tomu odpovídají i prastaré tradice, kdy se čtyřicet dnů před Velikonocemi, po masopustním veselí a hodování, drží půst. Také příroda dává prostor k detoxikaci. Právě jarní bylinky, květy a výhonky jako je kopřiva, pampeliška, sedmikráska, bršlice kozí noha aj. totiž vynikají právě svými očistnými vlastnostmi.

 

VIDEO: 4 detoxikační potraviny do smoothies.

 

Jaro je období očisty

Také tradiční čínská medicína spojuje začátek jara s očistou a upozorňuje na nutnost odlehčit zažívání tak, abychom zjara byli plní sil, energičtí, tvůrčí a aktivní stejně jako příroda sama. Očista organismu podpoří vylučování škodlivin ven z těla, zbaví nepotřebných zásob, a pomůže tak k získání nové vitality.

Předchází také jarní únavě nebo bolestem hlavy, které v tomto období hrozí více než jindy.

Zatímco duben je dle východní medicíny obdobím jater, nejvýznamnějšího detoxikačního orgánu, březen je měsícem žlučníku. Žlučník se s játry ve své činnosti doplňuje. Společně ovlivňují například funkci štítné žlázy, také svaly a kosti. Oslabený žlučník může být příčinou celé řady zdravotních komplikací.

 

Projevy oslabeného žlučníku

  • zažívací potíže, nevolnosti po jídle, plynatost, říhání
  • bušení srdce, nespavost, výbuchy zlosti
  • problémy s lokty, kotníky a kyčelními klouby
  • bolesti hlavy, migrény
  • kožní onemocnění, zhoršený stav pleti
  • žlučové kameny, zánět žlučníku (při narušení funkce žlučníku)

Jak posílit funkci žlučníku?

Pokud chcete udělat něco pro svůj žlučník a zbavit se obtíží, které mohou s oslabeným žlučníkem souviset, v první řadě odlehčete jídelníček. Kvalitní a vyvážená strava je základem zdraví.

Zimní pokrmy, tučná jídla, živočišné produkty, mléčné produkty nebo potravinová aditiva (éčka) a vůbec chemie kolem nás žlučník zatěžuje. Prospěje mu odlehčení. To ostatně prospěje celé zažívací soustavě. Jednoduše, pro očistu organismu je právě nyní ta správná doba.

celer pro detoxikaci organismu

Celer je jako stvořený pro detoxikační jídelníček

 

Jak na detox?

Vyhýbejte se těžkým pokrmům, tučnému jídlu, masu, uzeninám, mléčným výrobkům z kravského mléka, také rafinovaným potravinám plným éček, alkoholu a kofeinu. Omezit bychom měli také příjem bílého cukru a soli. Sůl nahradí bylinky a koření.

VÍTE, ŽE sladit se dá i zdravě? Více v článku: 4 netradiční způsoby jak si zdravě osladit smoothie.

Naopak zařaďte do jídelníčku detoxikační potraviny a potraviny prospěšné pro činnost žlučníku. Nápovědou je hořkost žluči, tedy všechno co je hořké, je pro žlučník prospěšné, stejně tak pro játra. Jarní jídelníček má být obecně také kyselý a zelený.

 

Potraviny podporující činnost žlučníku vhodné do detoxikačního jídelníčku

  • Ovoce: švestky, třešně, jablka (bez slupky), banány, meruňky, broskve
  • Zelenina: mrkev, celer, červená řepa, zelí, fenykl, čekanka, květák, brokolice, kedlubna (mladá)
  • Listová zelenina: polníček, pažitka, zelená petrželka, špenát, zelené potraviny
  • Luštěniny: čočka, fazole, sója
  • Obiloviny: rýže, proso, oves, žito, špalda, bulgur, kukuřice, klíčky
  • Panenské oleje (olivový, lněný, sezamový), semínka a ořechy
  • Kozí a ovčí produkty
  • Houby: hlíva ústřičná
  • Přírodní nápoje: voda, čaj rooibos, lapacho, bylinkové čaje, voda s citronem
  • Bylinky: kopřiva, pampeliška, ostropestřec mariánský, řepík, jablečník, jaterník, máta peprná, měsíček, schizandra
  • Koření: kurkuma, kopr, anýz, saturejka, dobromysl, majoránka, bazalka, yzop

Kurkuma v detoxikačním jídelníčku

Kurkuma je jako stvořená pro detoxikační jídelníček

 

Ukázkový detoxikační jídelníček

DEN PRVNÍ

Snídaně:

Svačina:

  • celerová pomazánka, knäckebrot

Oběd:

  • bramborová polévka
  • kuskus s dušenými fazolkami a mrkví

Svačina:

Večeře:

cuketové ovocné lívance

Lehké, syté a nadýchané lívance odlehčí jídelníček

 

DEN DRUHÝ

Snídaně:

Svačina:

  • zeleninový tvaroh, žitný chléb

Oběd:

  • mrkvová polévka
  • špenátový nákyp s rýží a bylinkami

Svačina:

  • bylinkový salát zakapaný sezamovým olejem

Večeře:

rýžová kaše s kaki a ovocem

Rýže je dietní a nezatěžuje trávení. Ovoce je pro detoxikaci velice vhodné.

 

DEN TŘETÍ

Snídaně:

Svačina:

  • ovesná miska s oříšky a semínky

Oběd:

Svačina:

  • ovocný salát s fenyklem

Večeře:

  • těstoviny s rajčatovou omáčkou
  • kurkumové zlaté mléko na noc

 

POZOR: Pokud jde o detoxikaci jako takovou, ovocné a zeleninové šťávy nebo smoothies, které najdete i na našem blogu, rozhodně přijdou vhod. Na druhé straně v případě, že máte potíže se žlučníkem, se neředěné ovocné a zeleninové šťávy spíše nedoporučují. Pro zdravé trávení a zdraví žlučník se naopak doporučuje tzv. zlaté mléko s kurkumou.

 

VIDEO: Bloger Adam připravuje zlaté mléko z kurkumy a zázvoru.

https://www.youtube.com/watch?v=etziEG-Dezk

 

Recept na zlaté kurkumové mléko

Zlaté mléko zaujme na první pohled svoji barvou. Je to velmi zajímavý, ale také zdravý a chutný nápoj, který svoji službu nejlépe splní před spaním. Funguje jako antioxidant, má protizánětlivé a čistící účinky. Podporuje činnost imunitního systému, ale také trávení. Má dokonce působit proti tvorbě žlučových kamenů. Je prospěšný pro játra, ledviny, kardiovaskulární systém, ale také mozkovou činnost a nervy.

Základem je kurkuma s obsahem kurkuminu. Tu v našem receptu doplňuje pepř, který zlepšuje vstřebávání kurkuminu.

Ingredience:

  • hrnek rostlinného mléka (ovesné, rýžové, mandlové, kokosové)
  • ½ hrnku vody
  • 4 čajové lžičky kurkumy
  • ½ čajové lžičky pepře
  • lžička medu
  • lžička kokosového oleje

 

Návod na přípravu 

Nejdříve si připravíme pastu z kurkumy a pepře. Koření promícháme ve vodě a vaříme asi 10 minut, dokud směs nezhoustne. Pastu pak můžeme využívat dlouhodobě, bude také základem pro zlaté mléko.

Na hrnek mléka bude třeba asi ½ lžičky kurkumové pasty. Mléko, pastu a kokosový olej promícháme v hrnci a za stálého míchání přivedeme k varu. Poté odstavíme a po zchladnutí můžeme pít. Před konzumací ještě mléko dosladíme medem.

Pak už zbývá jen jediné – mléko si náležitě vychutnat, dobře se vyspat a nový den začít zase vodou s citronem a odlehčeným jídelníčkem.

Dopřejte odlehčení a klid sobě i svému žlučníku, vyhýbejte se stresu a nedopusťte, aby žluč ovládla vaši náladu. Detoxikační jídelníček k tomu může pomoct.

DÁLE ČTĚTE: Tipy na dietní jídelníček, který vás uchrání od chutí na sladké

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek