Dietní jídelníček, který zažene chutě na sladké

Chuť na sladké je něco, s čím často bojujeme a ještě častěji neodoláme. Zvláště ti, kteří se snaží o hubnutí a zdravý životní styl, sladké zavrhují. Jenže žádné dlouhodobé omezování a strádání nemůže vést k naplnění pozitivních cílů.

Chuť na sladké je něco, s čím často bojujeme a ještě častěji neodoláme. Zvláště ti, kteří se snaží o hubnutí a zdravý životní styl, sladké zavrhují. Jenže žádné dlouhodobé omezování a strádání nemůže vést k naplnění pozitivních cílů.

 

Chuť na sladké je člověku přirozená

Ještě než rezignujete na sladkou chuť a budete se tvářit, že neexistuje, zkuste se zamyslet. Proč vůbec dokážeme sladkou chuť rozlišit? Co pro člověka sladká chuť znamená? Copak automaticky všechno sladké znamená špatně? Co třeba sladký život?

Sladká chuť je první, kterou člověk ochutná. Je to chuť mateřského mléka. Instinktivně si jí spojujeme s energií. A cukry jsou opravdu zdrojem okamžité energie. Potíž je v tom, pokud je cukrů ve stravě hodně. To se pak ukládají v podobě tuků. Nadměrný příjem cukrů se pak odráží v obezitě a dalších civilizačních chorobách.

 

Chuť na sladké je známkou strádání

Pokud někdo touží po sladké chuti, touží po sladkých pocitech, něčem příjemném. Zní to až příliš abstraktně? Prakticky žijeme v permanentním stresu, žijeme ve světě, kdy denně zatěžujeme své nervy, snažíme se o maximální výkon, řešíme konflikty. Psychicky náročné situace jsou na denním pořádku a k jejich zvládnutí potřebujeme energii. Pokud je zdrojem energie cukr, není divu, že nás ovládají chutě na sladké.

zdravé sladkosti

Pokud se naučíte sladit zdravě, sladký jídelníček nemusí být vždy nezdravý

 

Chuť na sladké jako projev nedostatku energie

Chutě na sladké nejsou nic nového. I člověk v pravěku intuitivně vyhledával sladkou chuť ve chvílích, kdy pociťoval nedostatek energie a strádal. Jenže zdrojem sladké chuti bylo pro naše předky především ovoce, mléko, med a rostliny, které vedle jednoduchých cukrů nabízí i celou řadu vitamínů, minerálů a velkou dávku vlákniny.

To vše je lidskému organismu užitečné. Nic z toho přitom nenabízí bílý cukr, který byl našim předkům zcela nedostupný a který si lidé moderní doby dopřávají ve velkém. Dopřávají si ho v takové míře, že se cukr označuje dokonce jako bílý zabiják.

 

Hříšné chutě prokazují i nedostatek minerálních látek

Strádání spojené s touhou po sladkostech může být spojené i se strádáním lidského těla v oblasti některých minerálů. Chuť na sladké se často spojuje například s nedostatkem chromu. Ten se proto doporučuje jako prevence nezvladatelných chutí a pomocník hubnutí.

Nemusí to být jen chrom, také nedostatek fosforu nebo síry se může projevovat v podobě touhy po sladkém jídle. Uspokojit touhu po sladkém tak můžou potraviny s obsahem zmiňovaných minerálů.

  • Potraviny s obsahem chromu: řeřicha, klíčky, ořechy, kakaové boby, datle, hrušky, hroznové víno, švestky, rajčata, brokolice, houby, skořice
  • Potraviny s obsahem fosforu a síry: bylinky, oříšky, obiloviny, kapusta, rajčata, cibule

TIP: Čtěte o organické síře MSM na bolavé klouby, pro psychickou pohodu i proti chutím na sladké. 

 

Nedostatek základních živin

Chuť na sladké může signalizovat nedostatek energie, ale také nedostatek základních živin. Lidské tělo pro své fungování potřebuje nejenom sacharidy, ale také kvalitní tuky a bílkoviny.

Především právě bílkoviny mají schopnost dlouhodobě zasytit. Jejich nedostatek se však projevuje touhou po jídle jako takovém, touhou po energii, která má podobu touhy po sladkém.

Chcete-li se zbavit chutí na sladké, můžete na to jít i přes kvalitní bílkoviny. Ty by vás měly zasytit a zbavit nezdravých chutí.

Uspokojujeme-li chuť na sladké sladkostmi a cukrovinkami, dostáváme se do začarovaného kruhu neustálých výkyvů hladiny krevního cukru. Jednoduché cukry jednorázově zvýší hladinu krevního cukru, v další fázi dojde k prudkému poklesu, a ještě větší chuti na sladké. I to je důvod, proč se hovoří o závislosti na sladkém.

 

VIDEO: Proč nás pořád pronásleduje chuť na sladké? 

 

Dietní jídelníček proti chuti na sladké

Řešit chutě na sladké jednorázovým dopingem v podobě sladkostí je pochopitelně špatně. Základem je zdravý jídelníček, který vám chutě na sladké pomůže zvládnout. Nebudou v něm chybět vitamíny a minerály, bude obsahovat dostatek všech základních živin a zejména bílkovin.

I sladký jídelníček, pokud má být zdravý, se bude vyhýbat bílému cukru. Ani s jeho zdravějšími variantami v podobě třtinového cukru nebo nejrůznějších přírodních sirupů bychom to však neměli přehánět. Ani umělá sladidla nemají ve zdravém jídelníčku co dělat. Přesto se nemusíme o sladkou chuť zcela ochuzovat. Již jsme zmínili, že sladkost nabízí i ovoce.

CHCETE SLADIT ZDRAVĚ? Hodí se vám článek: 4 netradiční způsoby jak si zdravě osladit smoothie

 

Dietní jídelníček na 3 dny

DEN PRVNÍ

Snídaně: Kakaovo-banánové smoothie s jogurtem

Svačina: Dvoubarevný citronový RAW cheesecake

Oběd:

  • klíčková polévka
  • sladké brambory zapečené s brokolicí, rajčaty, česnekem a sýrem
  • ovocný salát

Svačina: Teplá rýžová kaše s kaki a Blendeou

Večeře: Tofu pomazánka, kváskový chléb

citronový raw cheesecake

Zdravě a přirozeně oslazený RAW cheesecake 

 

DEN DRUHÝ

Snídaně: Syté krémové smoothie s tofu a limetou

Svačina: Žitný chléb, žervé zasypané klíčky, hruška

Oběd:

Svačina: Jáhlová smoothie bowl + ořechy a ovoce

Večeře: Rizoto s kukuřicí, hráškem a strouhaným parmazánem

cuketovo-ovocné lívanečky s blendeou

Zelené lívance s ovocem a mandlemi skvěle zasytí a zaženou sladké chutě

 

DEN TŘETÍ

Snídaně: Špenátovo-malinové smoothie s jogurtem

Svačina: Salát z jablka, mrkve a řeřichy

Oběd:

Svačina: Hruškové smoothie s hořkou čokoládou

Večeře: Gnocci se špenátem a ricottou

nepečené čokoládové košíčky s blendeou

Pokud musíte čokoládu, vždy volte tmavou a vysokoprocentní

 

Jak zahnat chuť na sladké?

Pokud vás i přes sladký jídelníček přepadnou chutě na sladké, nezoufejte. Ještě pořád existují triky, se kterými své chutě můžete zvládnout relativně zdravě.

  • Pokud si opravdu musíte dát něco sladkého, dejte si sladké ovoce nebo sladkou zeleninu – taková mrkev nebo rajče jsou také dost sladké.
  • Lepší než dezert plný cukru je ovocný tvaroh nebo jogurt. Sladkou chuť nabízí i smoothie, které můžete do jídelníčku zařadit navíc.
  • Máte-li neodolatelnou chuť na čokoládu, dejte si ji. Čokoláda funguje jako antioxidant a také zdroj cenných minerálů, ale pouze v případě, že půjde o kvalitní čokoládu s vysokým podílem kakaa.
  • Vždy se vyhýbejte umělým sladidlům, ta chutě na sladké a vůbec chutě k jídlu jenom podporují.

Trápí-li vás nezdravé chutě dlouhodobě, problém může být i v životním stylu. Nedostatek spánku se odráží ve vyšší hladině hormonu ghrelinu, který je odpovědný za pocity hladu. Tedy dostatečně spěte, ale nezapomeňte se hýbat. Pohybem totiž dochází k vyplavování hormonů spojených s pocity radosti a štěstí, a také vyplavování hormonů tlumících hlad.

DÁLE ČTĚTE: 4 hormony zodpovědné za hubnutí a tloustnutí. 

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek