Zahřívací potraviny hrají prim v zimním jídelníčku

Jak by měl vypadat zimní jídelníček? Rozhodně jinak než ten letní. Ani v případě, kdy usilujete o hubnutí, chcete pracovat na své postavě nebo prostě jíst zdravě, neměly by v něm chybět některé potraviny. Půjde především o zahřívací potraviny, které podpoří metabolismus a současně pomohou s hubnutím. A klidně je můžete využít i jako ingredienci svého zimního smoothie.

Jak by měl vypadat zimní jídelníček? Rozhodně jinak než ten letní. Ani v případě, kdy usilujete o hubnutí, chcete pracovat na své postavě nebo prostě jíst zdravě, neměly by v něm chybět některé potraviny. Půjde především o zahřívací potraviny, které podpoří metabolismus a současně pomohou s hubnutím. A klidně je můžete využít i jako ingredienci svého zimního smoothie.

Zahřívací potraviny vás chrání během zimy

S efektem zahřívání (nebo ochlazování) organismu potravinami pracuje již tisíce let tradiční čínská medicína a další východní nauky, přesto je aktuální i v současnosti. Na serveru Doktorka.cz na něho upozorňuje například známý výživový specialista Martin Škába. Také na webu Kondice.cz odkazují na moderní studie, které dokládají jasná fakta.

Například studie publikovaná v magazínu European Journal of clinical Nutrition přinesla tyto závěry:

  • zahřívací potraviny zvyšují teplo v lidském organismu
  • mohou zrychlit metabolismus o 5 – 15 %
  • se zrychlením metabolismu dochází také k efektivnějšímu spalování kalorií

Dle uvedené studie patří mezi zahřívací potraviny zejména ty s vysokým obsahem proteinů nebo koření.

 

VIDEO: Které potraviny jíst v zimě a které v létě? Odpovídá Martin Škába.:

 

Zázvor a hřejivé koření

Typickou zahřívací potravinou je zázvor. Každý, kdo někdy ochutnal zázvorový čaj, jistě potvrdí jeho zahřívací účinky. Stejné působení bude mít zázvor i jako ingredience smoothie.

Vyzkoušejte naše ověřené hřejivé recepty:

Těšit se můžete nejenom ze zahřívacího působení zázvoru, ale i z jeho dalších účinků.

  • Posiluje imunitu.
  • Pomáhá při nejrůznějších zažívacích potížích.
  • Má protizánětlivé účinky.
  • Je prospěšný při chřipce a nachlazení.
  • Tiší bolest, tlumí bolest svalů i kloubů.

zázvor a hřejivé kořeniny

Zázvor patří mezi hřejivé koření, s ním i skořice, chilli, pepř, kari, kurkuma aj.

 

Hřejivé účinky slibuje i aromatická skořice, která má také antibakteriální, protivirové a protiplísňové vlastnosti. Navíc je považována za přírodní afrodiziakum. Také skořice napomáhá trávení, podobně jako další druhy koření.

Mezi zahřívací koření se řadí i chilli, hřebíček, pepř, kurkuma nebo kari. Mnoho z nich se pyšní také silnými antioxidačními účinky. Zvlášť v zimě se proto vyplatí hřejivé koření v kuchyni využívat a zařadit ho do svého jídelníčku. Mj. pomůže snáze zvládnout období chřipek a nachlazení. Pokud ho přidáte do smoothie, můžete se těšit i z nových chutí a vůní, kterými smoothie provoní.

 

TIP: Vyzkoušejte třeba Avokádovo-banánové FIT muffiny s macou, které voní právě po skořici.

bezlepkové muffiny

 

 

Zahřívací ovoce a zelenina

Ovoce a zelenina je nedílnou součástí každého zdravého jídelníčku, ať již jde o letní nebo zimní jídelníček. V zimě bychom však měli vybírat hřejivé druhy ovoce a zeleniny. Jde především o sezónní druhy ovoce a zeleniny, tedy takové, které v našich končinách buď přímo dozrávají, nebo jsou díky vysoké trvanlivosti dostupné i v zimě. Nevhodné jsou naopak ty druhy, které mají vysoký podíl vody. Takové ovoce a zelenina má totiž většinou ochlazující efekt.

jablka v zimním jídelníčku

Jablko je lokální, sezonní, trvanlivé a trvale dostupné. Ideální ovoce zimního jídelníčku. 

 

8 tipů pro zimní jídelníček

  1. Vybírejte si zahřívací potraviny a koření.
  2. Upřednostňujte teplé a hutné pokrmy.
  3. Minimálně jednou denně si dejte teplou polévku.
  4. Každý den si dejte ovoce a zeleninu, mj. dodá organismu vlákninu, vitamíny a minerály.
  5. Alespoň jednou týdně zařaďte luštěniny, už jen kvůli nezanedbatelnému podílu hodnotných bílkovin.
  6. Dopřejte si ořechy a semínka pro vysoký obsah kvalitních tuků.
  7. Nezapomínejte na zelené potraviny jako zdroj chlorofylu – koncentrované energie slunečního záření.
  8. Vyhýbejte se instantním pokrmům a průmyslově zpracovávaným potravinám s obsahem přídatných látek. Potravinová aditiva (éčka) by sice neměla být zdravotně závadná, přesto se do zdravého jídelníčku nedoporučují.

 

Které ovoce a zelenina se hodí do zimního zahřívacího jídelníčku?

  • jablka
  • hrušky
  • mrkev
  • celer
  • tuřín
  • pastinák
  • zelí
  • růžičková kapusta
  • červená řepa
  • černý kořen
  • topinambur
  • křen

V létě je nejlepší ovoce a zelenina v čerstvé podobě, v zimě přijde vhod zejména zelenina kvašená (kysané zelí) a ovoce v sušené podobě (křížaly, sušené švestky, hrušky, meruňky, datle, fíky aj.).

Zimní jídelníček by měl sestávat především z teplých pokrmů – to platí i pro ovoce a zeleninu. Zeleninu si můžeme dopřát vařenou v páře, grilovanou, pečenou, dokonce i krátce osmahnutou. Vhod přijdou nejrůznější polévky, omáčky a kaše. Pochutnejte si na kaších z obilovin, rýže, jáhel nebo pohanky, stejně tak na různých směsích a nákypech, ve kterých je místo i pro ovoce a zeleninu.

Inspiraci najdete mezi našimi recepty, např.:

Dýňová polévka

Dýně je univerzální – využijete ji na sladko i na slano 

 

Další zahřívací potraviny

Také zmiňované obiloviny, na slaný i sladký způsob, jako svačina, příloha i hlavní jídlo do zimního jídelníčku pro své zahřívací účinky skvěle zapadnou. To platí i o rýži, jáhlách, pohance, bulguru, kroupách apod. Obecně jsou zahřívací účinky přiřazovány všem celozrnným potravinám. Hojně je najdeme i mezi potravinami živočišného původu, ty jsou však pochopitelně mimo oblast našeho zájmu.

Ideální zahřívací potravinou a složkou zimního jídelníčku jsou luštěniny, které vynikají vysokým podílem kvalitních bílkovin. Nezapomeňte proto do svého jídelníčku přidat čočku, fazole, hrách, cizrnu nebo sóju. To jsou potraviny, které vám zimní období pomohou zvládnout ve zdraví, pohodě a příjemném teple. Pokud se bojíte nadýmání, zkuste při vaření k luštěninám přidat bylinky proti nadýmání, např. majoránku.

Také směs zelených potravin Blendea SUPERGREENS se pyšní cenným obsahem s dávkou bílkovin, vitamínů a minerálů. Mj. v jejím složení najdeme i chlorofyl jako koncentrovanou energii pocházející ze slunečního záření.

Právě sluneční paprsky nám v zimě chybí více než cokoliv jiného. Díky chlorofylu obsaženému v zelených potravinách můžeme sluneční energii svému organismu dodat alespoň zprostředkovaně.

Blendea koupit

 

Semínka a ořechy

Zdravý zimní jídelníček je oproti jídelníčku letnímu tučnější. Není tuk jako tuk. Samozřejmě bychom měli sahat po zdravých tucích s obsahem omega 3 a omega 6 kyselin. Hodnotným zdrojem zdravých tuků jsou především semínka a ořechy.

Ty se skvěle kombinují se zmiňovaným sušeným ovocem a báječně se hodí do zmiňovaných kaší a dalších zimních pokrmů z obilovin, rýže, pohanky apod. Semínka a ořechy také úžasně doplní vaše zimní smoothies a smoothie bowl.

Ořechy a semínka můžete do jídelníčku zařadit i prostřednictvím rostlinného mléka, zdravé alternativy běžného kravského mléka, bez mléčného tuku a mléčného cukru (laktózy).

 

Na semínka a ořechy samozřejmě nezapomínáme ani v receptech:

karobová smoothie bowl s blendeou

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek

    6 vlivů kradoucích vlasům pevnost, lesk, objem a krásu. Jak je porazit?

    04.06.2019

    S našimi vlasy bychom neměli bojovat. Měly by být naší ozdobou, naší korunou. Ne vždy se nám ale podaří odejít z domu s dokonalou hřívou. Někdy nás vlastně problémy s vlasy mohou pěkně potrápit – ať už jde o vypadávání, lupy anebo zkrátka zničené pramínky a roztřepené konečky. Poradím vám, jak docílit zdravých a krásných vlasů i bez kadeřníka.

    Číst celej článek

    5 běžných, každodenních vlivů, které škodí pleti a dělají ji starší

    30.05.2019

    RYCHLÝ RECEPT NA ROZŇASJUÍCÍ MASKU s Blendeou, medem a jogurtem:

    Číst celej článek

    Syndrom vyhoření a 10 rozumných tipů, jak mu předcházet ‍

    16.05.2019

    Syndrom vyhoření je stav emocionálního vyčerpání, který je často spojený se ztrátou zájmu o profesní a pracovní povinnosti či postup, nebo dokonce o zaujetí v osobním životě člověka.  Často vede právě k poklesu efektivity práce či ke deprimujícím stavům. Syndromem vyhoření trpí až 20 % Čechů. Jaké jsou příznaky, projevy a jak syndromu vyhoření zabránit? Syndrom vyhoření […]

    Číst celej článek