• Domov
  • Recepty
  • Blog
  • Chlorella v kuchyni: 5 zdravých receptů, na kterých si pochutnáte

Chlorella v kuchyni: 5 zdravých receptů, na kterých si pochutnáte

Psal se rok 1890, kdy nizozemský botanik a mikrobiolog profesor Martinus Wilhelm Beijerinck objevil prastarou řasu. Dostala název chlorella. Vykazovala unikátní účinky, ale praktického využití se dočkala až ve 20. století. Svoji popularitu odstartovala chlorella až během 2. světové války, kdy se hledali prostředky proti ozáření. Chlorella měla tlumit následky ozáření a z lidského těla odstraňovat toxické těžké kovy.Díky svým detoxikačním, ale i dalším prospěšným účinkům zaznamenala chlorella v posledních desetiletích nebývalý zájem. Přesto je v současnosti známá zejména jako tableta nebo doplněk stravy v prášku. Ačkoliv je běžně označována za superpotravinu, jen málokdo na chlorellu jako na potravinu pohlíží. To nic nemění na tom, že chlorella je opravdu super-potravinou s kulinářským využitím. Je součástí zdravé výživy, obohacuje zejména pokrmy vegetariánské a raw kuchyně.Zajímají vás recepty? Vybrali jsme pro vás pět originálních receptů, na kterých si skutečně pochutnáte. Ještě předtím dovolte malé shrnutí týkající se účinků a mimořádných vlastností chlorelly.

Psal se rok 1890, kdy nizozemský botanik a mikrobiolog profesor Martinus Wilhelm Beijerinck objevil prastarou řasu. Dostala název chlorella. Vykazovala unikátní účinky, ale praktického využití se dočkala až ve 20. století. Svoji popularitu odstartovala chlorella až během 2. světové války, kdy se hledali prostředky proti ozáření. Chlorella měla tlumit následky ozáření a z lidského těla odstraňovat toxické těžké kovy.

Díky svým detoxikačním, ale i dalším prospěšným účinkům zaznamenala chlorella v posledních desetiletích nebývalý zájem. Přesto je v současnosti známá zejména jako tableta nebo doplněk stravy v prášku. Ačkoliv je běžně označována za superpotravinu, jen málokdo na chlorellu jako na potravinu pohlíží. To nic nemění na tom, že chlorella je opravdu super-potravinou s kulinářským využitím. Je součástí zdravé výživy, obohacuje zejména pokrmy vegetariánské a raw kuchyně.

Zajímají vás recepty? Vybrali jsme pro vás pět originálních receptů, na kterých si skutečně pochutnáte. Ještě předtím dovolte malé shrnutí týkající se účinků a mimořádných vlastností chlorelly.

Proč zařadit chlorellu do svého jídelníčku?

Chlorella, někdy také jen chlorela, je jednobuněčným organismem. V jedné jediné buňce obsahuje naprosto vše, co potřebuje pro život. Jedna jediná malá buňka v sobě skrývá neuvěřitelné množství životadárné energie. Ta má podobu cenných proteinů, aminokyselin nebo antioxidantů, enzymů, vitamínů a cenných minerálů. Energii na buněčné úrovni předává také díky unikátnímu chlorella růstovému faktoru. Chlorella růstový faktor povzbuzuje obnovu a regeneraci buněk, působí proti únavě a dodává vitalitu. Navíc brání škodlivým procesům poškozujícím zdravé buňky.

Chlorella je také bohatým zdrojem chlorofylu, dokonce patří mezi ty nejbohatší zdroje chlorofylu vůbec. Díky chlorofylu je planeta Země plná života. Díky chlorofylu z chlorelly může být plný života i každý lidský organismus.

Chlorella však dokáže předat také psychickou energii. Obsahuje aminokyselinu tryptofan, která se biochemickými reakcemi v lidském těle mění na serotonin, známý jako hormon štěstí.

 

VIDEO: Chlorella a její bohaté účinky. 

 

Malá řasa s velkým využitím

Název chlorella pochází z řeckých slov chloros a ella. Zatímco řecké chloros s významem zelený odkazuje na barvu tohoto výjimečného mikroorganismu, původně řecké slovo ella s významem malý odkazuje na jeho rozměry. I přesto, že je chlorella malá, nabízí velký prospěch a také praktické využití.

Dávkování chlorelly se věnujeme v samostatném článku: Chlorella – recept na zdraví a spokojenost. Dozvíte se zde také o 5 klíčových, vědecky ověřených účincích chlorelly.

Ať již se jedná o tablety chlorelly nebo chlorellu jako prášek, nejde pouze o doplněk stravy, který má přesně dané dávkování. Dávky chlorelly jsou totiž individuální tak, tak jako je individuální každý lidský organismus. Každý si může najít způsob užívání, který mu nejvíce vyhovuje. Chlorellu může třeba zařadit přímo do svého jídelníčku.

chlorella užívání

Chlorella je superpotravinou a jako potravina se dá také využít. Může se stát ingrediencí nejrůznějších čerstvých šťáv a smoothies, ale také polévek, pomazánek, dipů či dokonce dezertů. Přesvědčte se sami a vyzkoušejte některý z našich receptů. Tady jsou!

Exotické smoothie s mangem a chlorellou

Smíchejte úchvatné exotické chutě s dávkou zelené chlorelly. Vykouzlíte energií nabité smoothie, které vás ohromí také tím, jak chutná.

Ingredience:

  • lžička chlorelly v prášku
  • banán
  • mango
  • kousek ananasu
  • šťáva z pomeranče
  • šťáva z půlky citronu
  • kokosová voda (cca 200 ml)
  • lžička medu nebo vanilkový extrakt

Příprava:

Banán a mango oloupeme, po kouskách vložíme do mixéru. Přidáme kousky oloupaného ananasu (v množství dle chuti) a šťávu z jednoho pomeranče a půlky citronu. Spolu s chlorellou vše rozmixujeme do hladka. Smoothie zředíme kokosovou vodou. Pokud ji nemáme, lze využít i čistou vodu.

Pokud vyznáváte sladší chuť, přidejte do mixéru před mixováním lžičku medu. Milovníci vanilky můžou do smoothie nakapat pár kapek vanilkového extraktu.

 

Studená okurková polévka s avokádem a chlorellou

Ne každá polévka musí být teplá. Také studené polévky mají něco do sebe. Zpestří zejména letní jídelníček, zasytí, ale nezatíží. Nezahřejí, ale osvěží. To platí i pro okurkovou polévku zjemněnou avokádem, kterou obohatí i zelená petrželová nať a chlorella stejné barvy.

Ingredience:

  • čajová lžička chlorelly v prášku
  • avokádo
  • okurka
  • petrželová nať
  • sůl, nejlépe himalájská
  • voda (cca 0,5 l)
  • příp. zakysaná smetana

Příprava:

Oloupanou okurku a oloupané avokádo rozmixujeme v mixéru dohladka spolu s petrželovou natí, solí a chlorellou.

Polévkovou směs zředíme asi půl litrem vody a důkladně promícháme. Před podáváním necháme min. 2 hodiny odstát v chladničce.

Polévku můžeme před podáváním dozdobit lžičkou zakysané smetany, posypeme nasekanou petrželovou natí.

chlorella vaření

Avokádová pomazánka s chlorellou

Hledáte recept na netradiční pomazánku? Tato jemně krémová pomazánka zaujme i svoji zelenou barvou, osvěží každý typ pečiva, oživí váš jídelníček a také poskytne tělu celou řadu užitečných látek. Vyzkoušejte ji také v pikantní obměně s chilli a česnekem, nadchnete jistě všechny fajnšmekry!

Ingredience:

  • čajová lžička chlorelly
  • avokádo
  • 100 g sýru typu žervé
  • lžíce olivového oleje
  • petrželová nať
  • špetka pepře
  • sůl, nejlépe himalájská
  • příp. chilli a stroužek česneku
  • příp. strouhaný parmazán na posypání

Příprava:

Avokádo oloupeme a rozmixujeme spolu s petrželovou natí, olivovým olejem a chlorellou. Po rozmixování vmícháme do zelené směsi žervé a dle chuti dosolíme a popepříme. Milovníci pikantní chuti mohou přidat chilli a prolisovaný česnek.

Podáváme na plátku tmavého chleba. Můžeme posypat strouhaným parmazánem.

 

Čokoládový krém se zelenou chlorellou

Chlorella recept, který uspokojí vaše chuťové pohárky a povzbudí vaše zdraví. Dávka antioxidantů, kterou si můžete dopřát kdykoliv během dne, třeba jako odpolední svačinku, zdravý dezert po obědě nebo třeba jako součást slavnostní večeře.

Ingredience:

  • lžička chlorelly
  • avokádo
  • špetka kakaa (cca půl čajové lžičky)
  • čajová lžička karobu
  • cca 200 ml kokosového mléka
  • lžička medu
  • příp. strouhaný kokos, drcené kakaové boby nebo kousky jahod na ozdobu

Příprava:

Rozmixujte všechny ingredience do podoby jemného vláčného krému. Puding chutná nejlépe chlazený, před podáváním ho proto nechte uležet v ledničce.

Nakonec ho dozdobte strouhaným kokosem a/nebo kakaovými boby. Dezert oživí i kousky čerstvých jahod či jiného ovoce.

Čokoládový krém s chlorellou, recept

 

Oříškovo-medové bonbóny s chlorellou

Zdravé bonbóny? Ano, tyto bonbóny, připravené dle našeho receptu z arašídového másla, karobu, medu a sezamových semínek, zdravé jsou. Zdraví prospěšné vlastnosti ještě doplňuje dávka chlorelly.

Ingredience:

  • lžíce chlorelly
  • lžíce arašídového másla
  • lžíce kakaa
  • 2 lžíce karobu
  • 3 lžíce bílých sezamových semínek
  • 3 – 4 lžíce včelího medu

Příprava:

Nejprve ve vodní lázni rozehřejte med a arašídové máslo. Vmíchejte karob, kakao, chlorellu a nakonec i sezamová semínka.

Na mírném ohni mícháme směs tak dlouho, dokud nezíská lesklý povrch. Poté ji vylijeme na plech vysypaný karobem a necháme vychladnout, nejlépe v lednici po dobu asi dvou hodin.

Po zchladnutí ztvrdlou hmotu rozkrájíme na kostičky. Jednotlivé kousky můžeme ještě zasypat karobem.

Nakonec nezbývá než se do bonbónů pustit.

 

Chcete se s zelenými potravinami seznámit blíže? Pak by vám mohly přijít vhod i naše další články:

Zelené potraviny - co tvrdí odborníci?

Přehled použitých zdrojů

 

 

autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Rychlé bazalkové pesto s Blendeou SUPERGREENS

    17.07.2019

    Komu by se v létě chtělo vystávat u plotny. Určitě mi dáte za pravdu, že ve vedru není další vedro z trouby nic moc a navíc se dá dělat tolik zábavnějších věcí 🙂 Uvařte si s námi rychlé bazalkové pesto s těstovinami a místo zdlouhavé přípravy si raději třeba skočte do bazénu.

    Číst celej článek

    Houba reishi má příznivý vliv na střevní bakterie u myší, potvrzují vědci

    11.07.2019

    Kdo houbu denně sní, k tomu lékař nechodí. Vědci tvrdí, že účinné látky asijské houby mohou bakterie ve vašem břichu změnit k lepšímu. Změnou střevních bakterií houba reishi (Ganoderma lucidum) brání a zamezuje symptomům obezity u myší – včetně zvyšování tělesné hmotnosti a inzulínové rezistence.

    Číst celej článek

    Detoxikace plic vám prodlouží život. Jak plíce vyčistit a už nikdy nesáhnout po cigaretě?

    04.07.2019

    Konečně jste udělali ten velký krok správným směrem – rozhodli jste se přestat kouřit a zahodili jste svou poslední cigaretu. Tím to však ještě nekončí a k vítězství v podobě zdravého těla a čistých plic je ještě daleko. Poradíme vám, jak plíce zanesené od kouření vyčistit a co všechno vás ještě může čekat v cestě za zdravými plícemi.

    Číst celej článek

    Pomozte Vláďovi a jeho rodině. Každá koruna se počítá

    25.06.2019

    Dvaačtyřicetiletý Vladimír Mikuláš je hrdý tatínek 4 letých dvojčat Samuela a Gabriela a manžel úžasné Denisy. Když před 2 roky s Denisou plánovali svatbu, diagnostikovali mu zákeřnou nevyléčitelnou nemoc amyotrofickou laterální sklerózu (ALS) neboli Lou Gehrigovu nemoc.

    Číst celej článek

    10 mýtů o “zdravé” snídani aneb proč jsou instagramové snídaně blbost

    25.06.2019

    Ráno při snídani zapnete Instagram, chleba se sýrem v druhé ruce, slintáte nad nádhernými snídaněmi ostatních. Macaté toasty natřískané slaninkou a majonézou, nutella vyvěrající z croissaintu, mrakodrap máslem pořádně promaštěných tlustých palačinek s řádně naloženou vrstvou karamelu a marmelády, pudinkové koblížky. K tomu jahodové latte a muffin ze Starbucks jako sladká tečka.

    Číst celej článek

    Snídaňové kokosové chrumky s oříšky a SUPERPROTEINEM Blendea

    25.06.2019

    Pokud máte rádi sladké snídaně, nejspíš občas neodoláte snídaňovým chrumkám. Možná vás ale nikdy nenapadlo, že si je můžete připravit celkem snadno sami doma. Se SUPERPROTEINEM získají navíc i zdraví prospěšné rostlinné bílkoviny a porci superpotravin!

    Číst celej článek

    Spirulinou zvýšíte sportovní výkon a spalování tuků, potvrzuje studie

    20.06.2019

    Spirulina je modrozelená sinice, která je bohatým zdrojem aminokyselin, minerálů, vitamínu C a vitamínu E. Spirulina má také antioxidační vlastnosti a bylo prokázáno, že chrání před oxidačním poškozením při cvičení. Nedávný výzkum potvrdil, že suplementace spiruliny zvyšuje výkon a oxidaci (neboli spalování) tuků. Únavový bod oddaluje o celých 24 %, oxidaci tuků zvyšuje o 10,9 […]

    Číst celej článek

    MSM uleví pacientům s osteoartrózou, potvrzují vědci

    18.06.2019

    Vědci potvrdili protizánětlivé účinky MSM (methylsulfonylmethan). Jess Halliday uvedla, že nová studie naznačuje, že MSM významně snižuje bolest u pacientů trpících osteoartrózou.

    Číst celej článek

    Bleskurychlý mugcake z vloček se SUPERPROTEINEM

    13.06.2019

    Chcete tip na výživnou a zdravou snídani či svačinu? Tak zkuste tento extra rychlý mugcake. Skvěle zasytí, je chutný a navíc plný bílkovin. Samotný mugcake: 1058 kJ/252 kcal – 22,6 g bílkovin, 30,4 g sacharidů, 3,3 g tuků, 10,5 g vlákniny Celý dozdobený mugcake včetně polevy: 1995 kJ/475 kcal

    Číst celej článek

    Kosmetika není vždy šetrná a bezpečná pro všechny typy pleti. Jaké mohou být negativní vlivy?

    11.06.2019

    Kosmetika pro nás v mnohých případech znamená péči, pomoc, zkrášlení, změnu k lepšímu, dokonce i zvýšení sebevědomí. Jsou ale případy, kdy nám mohou kosmetické složky nemálo zavařit. Podívejte se s námi na případy, kdy vám může kosmetika uškodit a jaké jsou její negativní vlivy a dopady na naši po kráse a zdraví toužící pleť.

    Číst celej článek