Přidaný cukr do smoothie nepatří. Víte proč?

Smoothie – hutný nápoj z rozmixovaného ovoce a zeleniny je oblíbenou pochoutkou, která dodá lidskému tělu celé spektrum cenných bioaktivních látek a velkou dávku povzbuzující energie. Existuje nespočet druhů smoothie, ze kterých si jistě vybere každý.

Existuje nespočet receptů a také nespočet ingrediencí, které se dají do smoothie přidat. Pochopitelně mezi nimi najdete i BIO směs zelených potravin Blendea SUPERGREENS. Na druhé straně není možné do smoothie přidat úplně všechno.

Co je to vlastně smoothie?

Smoothie je definováno hedvábnou konzistencí (z anglického slova „smooth“). Může hrát mnoha různými chutěmi, vůněmi a barvami. Z podstaty by vždy mělo jít o zdravý nápoj. Aby tomu tak skutečně bylo, není mezi ingrediencemi smoothie prostor pro konzervanty, umělá barviva, aromata, dochucovadla, ale ani pro umělá sladidla nebo bílý cukr.

To však neznamená, že je pro smoothie zapovězená sladká chuť. Naopak, jeho základem bývá ovoce a zelenina. A ovoce je známé také jako nejzdravější nositel sladké chuti. Patří také k těm nejzdravějším zdrojům cukru (sacharidů), a to především fruktózy.

Pokud si tedy chceme dopřát ve smoothie sladkou chuť, není nic jednoduššího (a zdravějšího) než sáhnout po sladkém ovoci s vyšším obsahem fruktózy. K dispozici jsou i další potraviny s přirozeným obsahem cukru.

maliny s vysokým obsahem fruktózy

Maliny jsou jedním z nejsladších druhů ovoce

Které ovoce je nejsladší?

  • 1 – 5 g na 100 g fruktózy obsahuje například banán, maliny, ananas nebo rybíz (dle serveru Bezpečnostpotravin.cz)
  • více než 5 g na 100 g fruktózy obsahují například hrozny, ale také jablka, hrušky, višně nebo šípky

Ke zdravému doslazení smoothie skvěle poslouží i sušené ovoce, především datle, sušené fíky, sušené švestky nebo rozinky. Další možností jsou i nejrůznější přírodní sirupy (agáve, datlový sirup, javorový sirup aj.).

Přirozené zdroje cukru

Sladká chuť může mít původ nejenom v ovoci, ale také v zelenině jako jsou rajčata, papriky, karotka, kukuřice, červená řepa nebo zelí.

Zdrojem sladkosti, resp. cukru můžou být i mléčné výrobky. Různé druhy mléka totiž obsahují 2 – 8 % disacharidu označovaného jako laktóza. I mléko a mléčné výrobky (jogurt, tvaroh, kefír) se mohou stát ingrediencí smoothies. Jde však o potraviny živočišného původu, které nejsou žádoucí v případě smoothie pro vegetariány a vegany.

Vegetariánské či veganské smoothie přesto mléko obsahovat může. Půjde však o mléko rostlinné, například mandlové, rýžové, sójové, kokosové, ovesné mléko aj.

Může jít i o rostlinná mléka domácí výroby, která se připravují především z různých oříšků a semínek, zejména mandlové, lískooříškové, makové, sezamové, slunečnicové mléko, kamutové, pohankové mléko aj. Tato rostlinná mléka pochopitelně neobsahují mléčný cukr, přesto ve srovnání s klasickým mlékem živočišného původu ve svém složení mají sacharidů a tuků více.

nevhodný bílý cukr

Rafinovaný bílý cukr je taková česká kuchyňská klasika, ale ve zdravém jídelníčku by neměl být vůbec

Jak se vyznat v sacharidech?

Jak to s těmi cukry, resp. sacharidy vlastně je? Výživová expertka Margit Slimáková na svém webu popisuje, že základním cukrem je monosacharid glukóza. Z ní se skládá většina složených sacharidů (disacharidy, polysacharidy). Glukóza je hlavním zdrojem energie pro všechny buňky lidského těla. Aby se k buňkám energie z glukózy dostala, je zapotřebí hormon inzulín.

Obsah glukózy v potravinách určuje tzv. glykemický index. Čím vyšší glykemický index, tím vyšší obsah glukózy, tím více daná potraviny zvyšuje hladinu krevního cukru, podněcuje zvýšené vylučování hormonu inzulínu do krve, a tím rychleji se tráví. Čím vyšší glykemický index, tím rychleji po jídle přicházejí pocity hladu. Glukóza jako taková má glykemický index nejvyšší.

Izomerem glukózy je fruktóza, jednoduchý cukr, který najdeme zejména v ovoci. Proto se mu také říká ovocný cukr. Fruktóza má nižší glykemický index než glukóza, nezvyšuje hladinu krevního cukru, zato však zvyšuje hladinu hormonu s názvem gherlin. Ten je známý jako hormon hladu, vzbuzuje totiž chuť k jídlu.

Jeden díl glukózy a jeden díl fruktózy – to je disacharid sacharóza, klasický stolní cukr z cukrové řepy a cukrové třtiny. Označuje se také jako řepný, třtinový nebo jen stolní (konzumní) cukr. I tento cukr se vyznačuje vysokým glykemickým indexem, už proto není vhodný jako ingredience zdravých nápojů, tím ani smoothies.

Jednoduché a složené sacharidy

Sacharidy (karbohydráty, uhlovodany, glycidy) jsou jednou ze tří základních živin v potravě. Pod označením sacharidy však najdeme různorodé látky s různými účinky na metabolismus. Jsou zdrojem energie pro lidský organismus, a to:

  • okamžité energie (jednoduché sacharidy – monosacharidy)
  • zásobní, pomalé energie (složené sacharidy, které se v lidském těle rozkládají na sacharidy jednoduché)

Velkou část sacharidů v běžném jídelníčku tvoří disacharidy, složené ze dvou jednotek monosacharidů. Patří mezi ně sacharóza, ale také laktóza a maltóza (sladový cukr).

Mnoho jednoduchých sacharidů v jednom – to jsou polysacharidy, jako je škrob. Tyto sacharidy nechutnají sladce, přesto se v lidském těle rozkládají na jednoduché sacharidy a pak mají i podobné účinky.

Jak upozorňuje Iva Málková ze společnosti STOP pro server Proženy.cz: „Chybí sladká chuť, a tak si lidé neuvědomují, že štěpením sacharidů z brambor nebo rýže vzniká glukóza, která má stejné účinky jako glukóza z bílého cukru.“

Na druhé straně mezi polysacharidy najdeme i látky jako je celulóza nebo pektiny. Jde o tzv. vlákninu, která je v lidském těle nestravitelná. Nedochází tedy k jejímu rozkladu na jednoduché sacharidy, není zdrojem energie, a přesto je prospěšná.

veganské lívance s Blendeou

Přirozeně sladké, a přesto zdravé lívance s ovocem a Blendeou 

Základní dělení sacharidů

MONOSACHARIDY

  • galaktóza
  • D-manóza
  • D glukosamin
  • D-galaktóza
  • glukóza (hroznový cukr, krevní cukr)
  • fruktóza (ovocný cukr)

DISACHARIDY

  • laktóza (mléčný cukr)
  • sacharóza (řepný cukr)
  • maltóza (sladový cukr)

POLYSACHARIDY

  • škrob
  • glykogen
  • celulóza
  • chitin
  • vláknina

Cukry přirozeně se vyskytující a cukry přidané

Sacharidy by měly zaujímat 50 – 55 % z celkového energetického příjmu. Přednost by však měly mít polysacharidy a vláknina. Vybírat bychom si měli sacharidy s nízkým glykemickým indexem.

Sacharidy se v potravinách vyskytují přirozeně, bohužel v současné stravě velkou část přijímaných cukrů tvoří i cukry přidané. Jde o tzv. prázdné kalorie. Přidaný cukr by ve stravě neměl tvořit více než 10 % celkového energetického příjmu.

Dle Světové zdravotnické organizace bychom kvůli svému zdraví měli snížit příjem přídatných cukrů dokonce pod 5 % z celkového energetického příjmu. V praxi většina z nás doporučené dávky přídatného cukru výrazně převyšuje.

VIDEO: Dokument o škodlivosti cukru.

Je rafinovaný bílý cukr sladký zabiják?

Klasický bílý cukr se dnes označuje jako “sladký zabiják nebo bílý jed”. Ať je to jakkoli, pokud to jde, měli bychom se přídatnému cukru vyhýbat, tedy i ve smoothies. Nejlepší variantou je sladkou chuť dodat prostřednictvím přirozeně vyskytujícího se cukru v ovoci a zelenině.

Samozřejmě existují zdravější alternativy bílého cukru. I v případě zdravějších alternativ stolního cukru bychom se však měli držet zkrátka. I ty jsou totiž většinou zdrojem jednoduchých sacharidů a řadíme je mezi přídatné cukry. Pro zdraví nejsou příliš vhodná ani umělá sladidla.

Další články o sladidlech a co možná nejzdravějším slazení

4 způsoby, jak si zdravě osladit smoothie
Bílý cukr – vážně musíme všechno tolik sladit?
Melasa – účinky, rizika a kompletní nutriční profil
Kokosový cukr – je bezpečný?
Přidaný cukr do smoothie nepatří. Proč?
Přírodní sirupy – nejzdravější možný způsob slazení?
autor

    Radka X Křivánková

    Popsala jsem stohy papírů. Zaplnila jsem nespočet webových stránek články o zdravé výživě a životním stylu. A přece je pro mě toto téma nadále nevyčerpatelnou studnicí. Jíst zdravě je jednoduché. Klíčem je spokojenost. Cílem je cítit se dobře. A přece se mnoho z nás trápí s tím, co jíst, kdy jíst, jak jíst. A přece jsou tu věčné diety založené na omezování a nespokojenosti se sebou samým. Tak jsem stvořila PARADOX dietu, dietu zaměřenou na spokojenost.

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Kdo hodně čte, hodně se dozví 🙂

    Čtěte další užitečné články

    Intuitivní stravování: Krátkodobý trend nebo konečně ta správná cesta ke zdraví?

    13.01.2021

    Stravování je nekonečné téma plné trendů a odříkání potravin, které máme rádi, jen kvůli neustálé snaze zhubnout a nespokojeností s vlastní postavou. Existuje nespočet diet, po kterých je výsledek sice hezký, ale rozhodně ne udržitelný a ještě za cenu toho, že si nemůžeme dát svou oblíbenou čokoládu. Zdá se, že řešením je právě intuitivní stravování.

    Číst celý článek

    Novoroční výzva s Blendeou aneb vstupte s námi do roku 2021 zdravější a silnější 💪

    04.01.2021

    S novým rokem přichází i nové začátky. Všichni teď jistě doufáme, že tento rok bude lepší, než byl 2020. Co si budeme povídat, k tomuto ďábelskému číslu se asi nebude nikdo rád vracet. Pojďme tedy společně vykročit a začít trochu lépe. Zdravěji. Připravili jsme si pro vás novoroční výzvu. Každodenní dávka inspirace na cvičení, zdravé […]

    Číst celý článek

    Cirkadiánní rytmus jsou vaše biologické hodiny, které vše řídí. Jak zajistit, aby tikaly správně? ⏱️

    25.11.2020

    Neúprosný proud myšlenek vám večer nedovolí usnout a přes den nemáte náladu ani energii jednoduše na nic. Cítíte se, jako by celý váš den byl posunutý. Nejvíce energie máte v čase, kdy potřebujete spát a naopak. Je vám to povědomé? Důvodem může být cirkadiánní rytmus.

    Číst celý článek

    6 uspávacích tipů, jak usnout s neklidnou myslí, když vám v hlavě víří myšlenky 😴

    03.11.2020

    Nekonečné převalování a neschopnost uklidnit mysl natolik, abychom se nechali ukolébat ke spánku. S tímto problémem se občas potýká každý. Článek vám prozradí 6 tipů jak rychle usnout a nebudit se ani pokud se vám v hlavě rozbíhá kolotoč myšlenek.

    Číst celý článek

    Odlesňování dusí celou planetu. I vy můžete pomoct společně se značkou Blendea.

    19.10.2020

    Deforestace (odlesňování) doma i ve světě je alarmující problém a týká se nás všech, i když si to v Česku zatím ne každý uvědomuje. Stromy a flóra hrají v našich životech a e stavu celé Země důležitou roli. Vyrábí nám kyslík a udržují funkci vodního ekosystému. A i přesto si jich lidstvo neváží tak, jak […]

    Číst celý článek

    Skořicové overnight oats s ovocem a SUPERGREENS (napumpujte se vitamíny 💚 )

    09.10.2020

    Večer naplníte zavařovačku samými dobrými surovinami a necháte přes noc uležet. Ráno na vás bude v lednici čekat sytá a sladká snídaně plná vitamínů do sychravého dne. Přesně tak jednoduchý je recept na overnight oats s ovocem, skořicí a Blendeou SUPERGREENS.

    Číst celý článek

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová: Padlo tabu, že jít k psychologovi rovná se být blázen (rozhovor)

    07.10.2020

    Zakladatelka Soulmio.com Simona Zábržová mluví o tom, zda se české firmy starají o psychickou pohodu svých zaměstnanců, jaké psychické problémy sebou nese dnešní uspěchaná doba zaměřená na výkon a poradí, co dělat doma pro každodenní psychohygienu.

    Číst celý článek

    “22 kilogramů šlo dolů a cítím se dobře,” pochvaluje si změnu životosprávy zákaznice Aneta

    30.09.2020

    Mladá maminka Aneta je naše spokojená zákaznice. Popisuje zdravotní problémy, které ji trápily a změny v životosprávě, díky kterým se komplikací zbavila. Aneta užívá Blendea SUPERGREENS a popisuje, jak přesně jí zelená směs pomohla.

    Číst celý článek

    Maracuja – exotické ovoce pro podporu imunity, snížení zánětů s výbornými nutričními hodnotami

    16.09.2020

    Maracuja je slaďoučké exotické ovoce, které lze v sezoně koupit i u nás. Článek popíše všechny prospěšné benefity plodů marakuje na vaše zdraví. Čtěte dál, abyste zjistili, v čem přesně je maracuja pro tělo prospěšná a jaké má výživové hodnoty.

    Číst celý článek

    Eleuterokok ostnitý (Sibiřský ženšen) – pozitivní účinky na imunitu, výkon a kondici potvrzené vědci

    19.08.2020

    Eleuterok je velice zajímavá, “jedovatě” vypadající rostlina, která má ale znamenité účinky na imunitu kondici a výkon. Článek přečtete za 6 minut. Naučí vás Sibiřský ženšen správně užívat a upozorní na případná negativa. V článku budu používat oficiální název Eleuterokok ostnitý. Sibiřský ženšen je pouze přezdívka a lidové označení.

    Číst celý článek